هویت حلقه گمشده جوانان؛

اورکی: بی مهارتی سبب عدم خودباوری در میان جوانان شده است/خانواده ها مقصرند

|
۱۳۹۴/۰۴/۱۵
|
۱۰:۱۶:۵۷
| کد خبر: ۲۹۷۵۰۱
اورکی: بی مهارتی سبب عدم خودباوری در میان جوانان شده است/خانواده ها مقصرند
یک روانشناس خلا بی مهارتی و عدم خودباوری در میان جوانان را عامل گرایش آنها به کاربرد زبان بیگانه و لغات غیرمتعارف دانست.

دکتر محمد اورکی-روانشناس در گفتگو با گروه جوان خبرگزاری برنا بی توجهی به ادبیات فارسی در مجامع علمی و دانشگاهی را یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به کاربرد زبان بیگانه و ساخت لغات غیرمتعارف دانست و تصریح کرد: ادبیات غنی فارسی در مجامع علمی مورد بی مهری قرار گرفته است و فرهنگسازی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگسازی از طریق تبلیغات رسانه ای بهترین شکل تبلیغات است چرا که با مخاطب عام روبه رو هستیم به عنوان مثال تبلیغاتی که راهنمایی و رانندگی در زمینه بستن کمربند ایمنی داشت، سبب شد فرهنگ صحیح رانندگی با اقبال عمومی مواجه شود.

اورکی ادامه داد: در سال های گذشته صداوسیما برنامه ای  جهت درست خواندن و نوشتن با همکاری فرهنگستان زبان فارسی تهیه و پخش می کرد که به فراموشی سپرده شد. متاسفانه رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و حتی سینما به بیان درست زبان فارسی اهمیت نمی دهند. 

وی اضافه کرد: تلویزیون درباره بحران آب، ترافیک و ... فرهنگسازی می کند اما فرهنگ عمومی را فراموش کرده است چرا که در این زمینه سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

این روانشناس با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در جامعه بیان کرد: ضروری ست صداوسیما در زمینه فرهنگ عمومی وارد شود و در این راه هزینه کند.

وی با اشاره به ضعف تربیتی خانواده ها بیان کرد: یک کودک وقتی با این ضعف ها بزرگ می شود برتری علمی و مهارتی ندارد و زمانی که با این خلا روبه رو می شود با توسل به راه های غیر معمول سعی در پنهان کردن این ضعف می کند.

اورکی اظهار کرد: بی توجهی در پرداخت به ویژگی های مثبت شخصیتی فرزندان در خانواده  سبب می شود او در بزرگسالی با عدم خودباوری مواجه شود.

 

 

نظر شما
اخبار برگزیده