سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

واکنش غریب آبادی به خبر ساخت کارخانه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی

۱۳۹۹/۰۵/۱۸ - ۱۸:۰۴:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۱۱۵۲
نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست درباره برنامه پنهانی هسته ای این کشور شفاف سازی و گزارشی به اعضای آژانس ارائه کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست درباره برنامه پنهانی هسته ای این کشور شفاف سازی و گزارشی به اعضای آژانس ارائه کند. 

او افزود: عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است. علیرغم اینکه عربستان عضو ان. پی. تی است و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجراء با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند و علیرغم درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

غریب آبادی اظهار کرد: عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی و قدرت ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، این موضوع در کنار اقدامات پنهانی سعودی ها در حوزه هسته ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت های بی ثبات کننده آن در منطقه‌،  نگرانی ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته ای در این کشور را تقویت می کند.

او اضافه کرد: دولت‌ها و آژانس بایستی برای عربستان سعودی شفاف کنند که جامعه بین المللی هرگونه انحراف را از یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز قبول نکرده و با آن مقابله خواهد کرد.

او در پایان گفت: عربستان سعودی چنانچه دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، بایستی تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرد و کاملا شفاف عمل کند.

نظر شما