سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

یادداشت روز

۱۳۹۲/۰۳/۲۷ - ۱۲:۵۵:۰۹
کد خبر: ۱۲۶۴۳۷
کسب حد نصاب ورودی A توسط تفتیان و ورودی B توسط قاسمی کار بزرگی است که امید است با نتایج مطلوب در مسابقات قهرمانی جهان ادامه یابد
درخشش در آسیا مقدمه ای بر جهانی شدن
آغاز عصر جدید دوومیدانی

دوران قدرت نمایی دوندگان سرعت ایران در آسیا و حضور در رقابتهای بزرگان سرعت جهان آغاز شده است. از زمانی که عبدالغفار سقر در سال 1382 با ثبت زمان 29/10 ثانیه در 100 متر موفق شد نتیجه قابل توجهی در دو های سرعت برای کشورمان بدست آورد، سالهای زیادی گذشت تا دونده دیگری در دوهای سرعت ظهور کند. رضا قاسمی در سال 1389 در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا در جریان رقابتی فشرده با ساموئل فرانسیس از قطر (رکورد دار 100 متر آسیا با 99/9 ثانیه) با نتیجه 60/6 ثانیه - نتیجه ای که معادل 17/10 ثانیه در 100 متر ارزیابی می شود – به مقام دوم رسید و خود را به عنوان یک دونده سرعت مطرح در آسیا معرفی کرد. اعزام او به مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان انگیزه های او را برای تمرکز و تلاش بیشتر، قوت بخشید و با کسب عناوین برجسته آسیا در سال 1391 (مدال طلای 100 متر و مدال برنز 200 متر) و بدنبال آن شکستن رکورد ملی و کسب ورودی بازیهای المپیک لندن (24/10 در آلماتی قزاقستان) مزد زحمات خود را گرفت. خوشبختانه رضا قاسمی تنها نبود و در کنار او حسن تفتیان با شرایط جسمانی بسیار خوب و خصوصیات اخلاقی مثال زدنی رشد می کرد. تفتیان با کسب حد نصاب ورودی، در مسابقات قهرمانی نو جوانان جهان که در مونکتن کانادا برگزار شد شرکت کرد و تجربه ارزشمندی بدست آورد. او در سال 1389، در حالی که هنوز در سن نوجوانی بود، با نتیجه 81/10 ثانیه مدال نقره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا را بدست آورد و در سال 1391 با پشت سر گذاشتن دوندگان سرعت چین، عربستان، ژاپن، تایپه، هنگ کنگ، سریلانکا و تایلند و ثبت نتیجه 49/10 به مدال طلا ی 100 متر دست یافته و خود را به عنوان یک دونده سرعت برجسته در سطح آسیا مطرح نمود. او با نتیجه 54/10 (در سال 1389) رکورد نوجوانان و با 41/10 (در سال 1391) رکورد جوانان کشور را به نام خود ثبت کرده است. این دو پدیده سرعت ایران در رقابتهای داخلی بارها کنار هم به رقابت پرداخته و صحنه های دلپذیری را در مسابقات بوجود آورده اند. سال 1392 با رقابت نزدیک این دو همراه شد. تفتیان در جریان مسابقات ارزیابی (جمعه 10/3/92) برای اولین بار، در مسابقه ای رویاروی، قاسمی را پشت سر گذاشت و نشان داد که می خواهد گامهای بلندتری بردارد. در پی این مسابقات بود که این دو ورزشکار به همراه 3 ورزشکار دیگر به آلماتی قزاقستان اعزام شدند. آن ها در مرحله مقدماتی با نتایج قابل توجه 21/10 و 24/10 هر کدام در گروه خود اول شدند و در مسابقه نهایی، که رقابت نفسگیر و بسیار نزدیک این دو جوان را به همراه داشت، نتایج فوق العاده ای توسط این دو جوان برومند دوومیدانی ایران بدست آمد. این دو که اجازه هیچ خودنمایی به دیگر دوندگان ندادند و رقابت را به خودشان منحصر کردند، به ترتیب به نتایج 15/10 و 16/10 ثانیه دست یافتند. زمان 15/10 حدنصاب ورودی A و 16/10 حد نصاب ورودی B مسابقات قهرمانی جهان محسوب می شود و در نتیجه ما می توانیم دو شرکت کننده در 100 متر مسابقات قهرمانی جهان داشته باشیم. این که بتوانیم دو نماینده در سطح مسابقات جهانی داشته باشیم برای دوومیدانی کشور ما بسیار ارزشمند و تأیید کننده نظر کارشناسان آسیا در مورد پیشرفت دوومیدانی کشور ما در سالهای اخیر است. کسب حد نصاب ورودی A توسط تفتیان و ورودی B توسط قاسمی کار بزرگی است که امید است با نتایج مطلوب در مسابقات قهرمانی جهان ادامه یابد. لازم به ذکر است که حدنصاب ها براساس سطوح عملکرد ورزشکاران برتر جهان تعیین می شود و در واقع ورودی A سطح برتر ورزشکاران را نشان می دهد. موفقیت این دو جوان با اخلاق و بدور از حاشیه همچنین سجاد هاشمی آهنگری، که مدال طلای 400 متر یادواره کازانف را بدست آورد. از آن جهت ارزشمند است که این عزیزان سال هاست با مربیان داخلی تمرین می کنند و توقعی برای استفاده از مربیان خارجی ندارند. به این ترتیب، تا این زمان، حضور حد اقل 5 ورزشکار ما یعنی تفتیان و قاسمی در 100 متر، ابراهیم رحیمیان در 20 کیلومتر پیاده روی، خانم لیلا رجبی در پرتاب وزنه، احسان حدادی (63/64) و محمود صمیمی ( 09/64) در پرتاب دیسک – توضیح این که با کسب حد نصاب ورودی A توسط احسان حدادی می توانیم 2 نماینده در پرتاب دیسک داشته باشیم و در حال حاضر حدادی و محمود صمیمی حد نصاب ورودی B را بدست آورده اند ولی فقط یک نفر می تواند در مسابقه پرتاب دیسک حاضر شود – در مسابقات قهرمانی جهان حتمی است، مشروط به این که همچون گذشته، کمیته ملی المپیک و وزارت محترم ورزش و جوانان فدراسیون دوومیدانی را در این مسیر یاری نمایند و موجبات ارتقای انگیزه ورزشکاران و علاقمندان ورزش پایه را فراهم آورند. 

بیژن شادمهر-کارشناس و مربی سابق تیم ملی دوومیدانی





نظر شما