سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

فرصت دو هفته‌ای به ایرالکو برای ارائه برنامه انتقال؛ اخطار قضایی در انتظار کارخانه آلاینده اراک

۱۴۰۴/۱۱/۲۶ - ۱۱:۵۲:۱۵
کد خبر: ۲۳۱۱۸۱۶
برنا ـ گروه استانها: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به مصوبه قطعی کارگروه ملی آلودگی هوا، به کارخانه آلومینیوم سازی ایرالکو برای ارائه برنامه زمان‌بندی انتقال به خارج از شهر اراک، تنها دو هفته مهلت داد و تأکید کرد که در صورت امتناع، پرونده برای اقدام قضایی به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اراک، قدرت‌اله ابک در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، با بیان اینکه مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا درباره انتقال ایرالکو برای استان تکلیف قانونی ایجاد کرده است، اظهار داشت: این مصوبه که با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور به تصویب رسیده، کاملاً شفاف و لازم‌الاجراست و استان موظف به ارائه گزارش عملکرد در این زمینه به مراجع ملی است .

وی با انتقاد از رویکرد مدیران ایرالکو در قبال این مصوبه، افزود: به جای ارائه برنامه زمان‌بندی انتقال و بیان موانع پیش رو برای بهره‌مندی از همکاری‌های استانی، نمایندگان شرکت حدود ۸۰ برنامه مدیریت زیست‌محیطی مطرح کردند که عملاً به معنای تلاش برای تداوم فعالیت در محل فعلی و دور زدن مصوبه اصلی است. این رویکرد به هیچ وجه مورد پذیرش کارگروه نیست.

معاون استاندار مرکزی با هشدار به مدیران این مجموعه صنعتی تصریح کرد: مهلت دو هفته‌ای برای دریافت برنامه رسمی و قانونی انتقال در نظر گرفته شده است و چنانچه این ضرب‌الاجل بدون پاسخ مشخص بماند، استان از ظرفیت مراجع قضایی برای الزام شرکت به اجرای قانون استفاده خواهد کرد.

در ادامه این نشست، امیر انصاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با تأکید بر اینکه ایرالکو تاکنون برنامه زمان‌بندی مشخصی برای جابجایی ارائه نداده است، گفت: انتظار می‌رفت در این جلسه شاهد رونمایی از نقشه راه انتقال باشیم، اما متأسفانه طرح‌هایی با عنوان «مدیریت زیست‌محیطی» جایگزین آن شد که مورد انتقاد جدی ماست .

انصاری با اعلام اینکه اخطار قانونی به دلیل عمل نکردن به مصوبه پیشین برای این شرکت صادر خواهد شد، خاطرنشان کرد: حتی در فرآیند انتقال که ممکن است چندین سال به طول انجامد، ایرالکو موظف به رعایت دقیق الزامات زیست‌محیطی و جلوگیری از انتشار هرگونه آلاینده در هوا، آب و خاک شهر اراک است. وی با اشاره به سابقه شکایت‌های قضایی علیه این مجموعه، تصریح کرد که موضوع ترک فعل‌های احتمالی نیز از سوی محیط زیست پیگیری می‌شود .

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بحرانی هوای اراک، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، این کلانشهر ۱۱۸ روز ناسالم را ثبت کرده است که سهم قابل توجهی از این آلودگی مربوط به ذرات معلق بوده و صنایعی نظیر ایرالکو، پالایشگاه و نیروگاه شازند سهم عمده‌ای در این آلودگی دارند .

وی با تأکید بر اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته، چهار صنعت بزرگ استان عامل ۷۰ درصد آلودگی هوای اراک هستند، ابراز امیدواری کرد که با تسریع در اجرای مصوبات کارگروه ملی به ویژه انتقال واحدهای آلاینده ایرالکو، گام مؤثری در بهبود کیفیت هوای این شهر برداشته شود .

گفتنی است، کارخانه آلومینیوم سازی ایرالکو که در قلب شهر اراک واقع شده، پیش از این نیز به دلیل آلایندگی‌های متعدد از سوی مراجع قضایی به پرداخت پنج برابر خسارت و کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال محکوم شده بود .

نظر شما