سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

معاون وزیر بهداشت:

چاقی نشانه‌ای از عدم تعادل در تغذیه است/ لزوم پیشگیری و درمان در سنین کودکی

۱۴۰۴/۱۱/۲۹ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۳۲۲۰
برنا - گروه اجتماعی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم بزرگداشت روز جهانی کنترل و پیشگیری از چاقی، بر لزوم توجه به چاقی به عنوان علامت تغییرات بدن و ضرورت مداخلات پزشکی در سنین کودکی و نوجوانی تأکید کرد و به نگرانی‌های ناشی از افزایش آمار چاقی و مشکلات تغذیه‌ای در کشور اشاره نمود.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم روز جهانی کنترل و پیشگیری از چاقی که روز چهارشنبه برگزار شد، با تأکید بر این که چاقی و اضافه‌وزن تنها به کاهش وزن و تناسب اندام محدود نمی‌شود، گفت: "چاقی نشانه‌ای از تغییرات در بدن است که نتیجه عدم تعادل در مصرف گروه‌های مغذی و ریزمغذی‌ها می‌باشد. این وضعیت نشان‌دهنده مشکلات اساسی در سیستم تغذیه‌ای فرد است. "

وی افزود: "کاهش وزن به عنوان یکی از عوارض بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل‌نشده، پرکاری تیروئید و حتی سرطان، رخ می‌دهد. اما در این موارد، میزان کاهش وزن مهم نیست؛ بلکه سرعت تغییرات وزن در مدت زمان کوتاه است که می‌تواند خطرناک باشد. "

آمار نگران‌کننده چاقی در ایران و جهان

رییسی با استناد به آمار‌های جهانی، ایران را یکی از ۱۰ کشور با بیشترین شیوع چاقی در جهان دانست و افزود: "مصرف غذا‌های ناسالم در ایران به طور قابل توجهی در حال افزایش است و آمار‌ها نشان می‌دهند که میزان چاقی در کشور از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ روند صعودی شدیدی داشته است. "

وی در ادامه به وضعیت چاقی در میان نوجوانان اشاره کرد و گفت: "کاهش فعالیت بدنی، به ویژه در کودکان و نوجوانان، یکی از دلایل اصلی این روند است. بسیاری از نوجوانان به جای فعالیت بدنی، وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند که جایگزین بازی‌های فعال فیزیکی شده است. این تغییرات به‌ویژه در سال‌های آینده می‌تواند پیامد‌های جبران‌ناپذیری برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد. "

ضرورت مداخلات پزشکی از سنین کودکی

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از باور‌های غلط همچون "کودکان چاق و تپل دوست‌داشتنی‌تر هستند"، گفت: "این نگرش نادرست باعث بروز چاقی در کودکان می‌شود و تبعات آن در بزرگسالی به مراتب جدی‌تر خواهد بود. برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر باید از دوران کودکی وارد عمل شویم. "

وی افزود: "دیابت نوع ۲ که روزگاری به بیماری افراد بالای ۴۰ سال نسبت داده می‌شد، حالا در نوجوانان نیز دیده می‌شود و این نشان‌دهنده یک بحران در نظام سلامت است. "

نکات بهداشتی برای ماه رمضان

رییسی همچنین به تغذیه نادرست در ماه رمضان اشاره کرد و نسبت به مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و پرکربوهیدرات در وعده افطار هشدار داد: "مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا مانند زولبیا و بامیه بلافاصله بعد از افطار می‌تواند میزان قند خون را به‌شدت بالا ببرد که باعث بروز مشکلاتی همچون کبد چرب، مقاومت به انسولین و چاقی می‌شود. 

پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین در افطار

وی پیشنهاد کرد: "بهترین راه برای افطار، مصرف چای ولرم و آب است. پرهیز از مواد غذایی شیرین و دارای قند ساده در وعده افطار می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از خواب‌آلودگی ناشی از افزایش انسولین ایفا کند. "

معاون وزیر بهداشت در پایان تأکید کرد: مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا می‌تواند گرسنگی فرد را در طول روز افزایش دهد و از این رو باید در ماه رمضان از مصرف آنها پرهیز کرد تا سلامت بدن حفظ شود.

انتهای پیام/

نظر شما