موسسه زنو با مشارکت مرکز بهداشت غرب تهران، نشست تخصصی آموزشمحور پیشگیری از سوختگی کودکان زیر ۶ سال را برگزار کرد. این نشست در راستای یکی از اهداف مهم موسسه زنو مبنی بر آگاهیرسانی و اهمیت پیشگیری از سوختگی به ویژه در کودکان، برگزار شد.
در این رویداد،که با همکاری سازمان آتشنشانی تهران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و موسسه کودک ایمن ناجی فردا برگزار شد، مراقبین سلامت، داوطلبان سلامت و مربیان خانههای مشارکت و سراج تحت پوشش مرکز بهداشت غرب تهران حضور داشتند.
در سالهای گذشته، موسسه زنو با انجام مطالعات و تحقیقات گسترده، بر لزوم توجه به این موضوع و پیشگیری از سوختگی در کودکان تأکید کرده است. بررسیها نشان داده است که نزدیک به ۴۰ درصد از موارد سوختگی در کودکان زیر ۶ سال اتفاق میافتد، و بیشتر این آسیبها در محیط خانه و به خصوص در آشپزخانه رخ میدهد. اکثر این سوختگیها به دلیل تماس با مایعات داغ یا اجسام داغ هستند.
در ابتدای نشست، کامران عبدولی، معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران، بر اهمیت توجه به پیشگیری از سوختگی و تبعات جبرانناپذیر آن تأکید کرد. همچنین محمد هاتفیان، مدیر اجرایی موسسه زنو، در خصوص خدمات تخصصی این موسسه و حمایتهای روانی اجتماعی از آسیبدیدگان سوختگی مطالبی ارائه داد.
در بخشهای آموزشی نشست، حسین افشارپویا، سرپرست واحد مددکاری اجتماعی موسسه زنو، در مورد سوختگی در کودکان، علل و پیامدهای آن بحث کرد. سپس نسیم بابائی، مددکار اجتماعی، به بررسی نقش غفلت در سوختگی کودکان پرداخت و در نهایت مهرسیما رستمی، عضو هیات مدیره موسسه کودک ایمن ناجی فردا، به اهمیت بازی و همبازی در کاهش آسیبهای سوختگی در کودکان پرداخت.
در پایان نشست، شرکتکنندگان با تکمیل فرمهای پیشآزمون و پسآزمون، میزان تاثیرگذاری مباحث آموزشی را ارزیابی کرده و به سوالات مطرحشده در مورد مکانها و زمانهای با ریسک بالا پاسخ دادند. این رویداد با شعار "سوختگی حق هیچ کودکی نیست! " به پایان رسید.
مطالعات نشان میدهد که بیش از ۷۵ درصد از سوختگیها قابل پیشگیری است و این نشست گامی در راستای کاهش این آسیبها به شمار میرود.
انتهای پیام/