به گزارش خبرگزاری برنا از یزد؛محمدرضا بابایی، استاندار یزد در تشریح این خبر گفت: سال ۱۴۰۳ حجم سرمایهگذاری خارجی مصوب در استان ۳۷ میلیون دلار بود که این رقم در سال جاری به ۴۴۰ میلیون دلار رسید.
وی گفت: ۱۱ شرکت خارجی از کشورهای چین، عمان و امارات، افغانستان و ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز فعالیت سرمایهگذاری به میزان ۴۷۹ میلیون دلار را از سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران دریافت کردند.
بابایی با بیان اینکه حوزه فعالیت شرکتهای خارجی حوزههای صنعت، انرژی خورشیدی و کشاورزی اظهار داشت: مجوز فعالیت این طرحها در شهرستانهای یزد، تفت، میبد، اردکان، اشکذر و بافق است، همچنین دو شرکت خارجی فعال در حوزه صنعت امسال میزان سرمایهگذاری خود را افزایش دادهاند.
وی تنوع در سرمایه و آورده، روشهای متنوع سرمایهگذاری قابلقبول، پوششهای گسترده حمایتی روشهای سرمایهگذاری، پوششهای حمایتی از جمله تسهیلات، امکان ورود سرمایه نقدی و غیرنقدی، عدم وجود محدودیت در حجم سرمایه خارجی درصد مشارکت، تضمین سرمایه خارجی در قبال ملیشدن و سلب مالکیت، امکان انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع حاصل از بهکارگیری سرمایه بهصورت ارز و کالا و تضمین آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی سرمایهپذیر را از جمله مشوقهای سرمایهگذاری خارجی اعلام کرد.
بابایی ادامه داد: سرمایهگذار مستقیم خارجی، تضمین جبران زیان سرمایهگذاری خارجی ناشی از ممنوعیت یا توقف اجرای موافقتنامه مالی، تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی طرح سرمایهگذاری توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد، کوتاه و سریع بودن فرایند درخواست پذیرش و تصویب سرمایههای خارجی، امکان حضور در بازار سرمایه، امکان مشارکت در شرکتهای کارگزاری، امکان حضور در صندوقهای سرمایهگذاری، امکان خرید سهام در بورس کشور و امکان تملک زمین، صدور روادید، پروانه کار و اقامت را از دیگر مشوقها است.
استاندار یزد اضافه کرد: حضور سرمایهگذاران خارجی در استان موجب تأمین منابع مالی فرایند توسعه اقتصادی، انتقال فناوری و دانش فنی، تسهیل دسترسی به بازار و توسعه صادرات، تکمیل زنجیره ارزش محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای عمومی، افزایش قدرت رقابت، افزایش بهرهوری اقتصاد، افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت.