به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سید مهران علمالهدایی در نشست خبری در قرارگاه رسانهای امام شهید خامنهای که شامگاه دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از آغاز جنگ دوازدهروزه تا کنون، یازده قرارگاه ذیل شورای تامین و زیر نظر استاندار خوزستان تشکیل شده که یکی از این قرارگاهها، "قرارگاه حملونقل، ترافیک، خدمات کالبدی و زیربنایی، گروههای جهادی و خدمات شهری و روستایی" است که به امور عمرانی و زیرساختی میپردازد و دارای هشت کارگروه تخصصی شامل خدمات شهری، خدمات روستایی، فنی، اجرایی و ترافیک، حمل و نقل جادهای، حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، گروههای جهادی، کارگروه شهر اهواز و نظارت و بازرسی است.
او گفت: قرارگاههای مشابه نیز در تمام شهرستانها زیر نظر فرمانداران تشکیل شدهاند و جلسه های آنها به صورت روزانه در حال برگزاری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در تشریح اقدام های اصلی در استان و شهر اهواز، افزود: شناسایی مراکز حساس و حیاتی برای حفاظت در برابر حمله های دشمن، تهیهی طرح ترافیکی اضطراری برای کنترل رفت و آمد در زمان بمباران، تدوین برنامه حفاظت از پلها و سازههای کلیدی برای پیشگیری از خرابکاری، ایجاد بانک جامع ماشینآلات سنگین، دیزلژنراتورها، تجهیزهای شهرداریها و دهیاریها برای استفاده در شرایط بحرانی و تمرکز خاص بر موضوع پناهگاهها در شهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان از جمله اقدام های انجام شده است.
علمالهدایی در خصوص برنامه پناهگاهها توضیح داد: پناهگاهها به چهار نوع تقسیم شدهاند که شامل ایستگاههای مترو(سه ایستگاه در اهواز شامل فرودگاه، دروازه، فلکه ساعت)، زیرزمین ساختمانهای بلندمرتبه(پارکینگ برخی ساختمانها)، سنگرهای جدید در حال احداث و احیای سنگرهای قدیمی است.
او ضمن اشاره به اینکه پناهگاههای فعلی"پناهگاه نوع ۴"، تاکید کرد: این پناهگاهها برای حفاظت موقت در برابر موج انفجار و ترکش طراحی شدهاند، نه برای اسکان طولانیمدت، و موضوع اسکان مردمی در شرایط بحران برعهدهی قرارگاه"پدافند و امداد و نجات" با مسوولیت مدیریت بحران استانداری است.
معاون استاندار ادامه داد: سنگرهای قدیمی در پاداد، زیتون، مدارس آریاشهر و مسجد جزایری مرکز شهر نیز در حال بازسازی و تابلوگذاری هستند.
علمالهدایی در بخش امداد، آتشنشانی و مدیریت شهری بیان کرد: آتشنشانی هر شهر، فرمانده اصلی عملیات امداد در رویدادهای جنگی و غیرنظامی است و تمام نیروهای نظامی و خدماترسان موظف به هماهنگی با آن هستند.
او از سازماندهی تیم واکنش سریع مجهز برای هر منطقه خبر داد و افزود: در اهواز، حمل و نقل اتوبوس شهری رایگان اعلام شده و حقوق، پاداش و مزایای پایان سال همه شهرداریهای استان پرداخت شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص جبران خسارتهای غیرنظامی توضیح داد: شهرداریها مکلف هستند پس از هر حمله، بلافاصله شیشهها و خسارت های سطحی منازل را ترمیم کنند. آمار خسارتها تا تاریخ اعلام نشست شامل ۳۱ واحد مسکونی تخریبی، ۹۸۹ تعمیری، ۴۶۸ لوازم خانگی آسیبدیده، ۳۵ واحد تجاری تخریبی، ۷۲ تعمیری، ۳۲ مکان غیرنظامی دیگر تخریبی، ۱۷ ساختمان اداری تخریبی، ۱۷ واحد تولیدی-صنعتی تخریبی و آسیب دیدن ۸۸ شهرداری در استان است. ارزیابی خسارت بر عهده نهادهایی چون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره راه و شهرسازی، سازمان صمت، جهاد کشاورزی و بیمه ایران است.
علمالهدایی در مورد وضعیت مدیران، نوروز و آمادهباش، اعلام کرد: مرخصی همه مدیران و معاونان لغو شده و همه موظف به حضور فعال در طول جنگ و ایام نوروز هستند.
او گفت: با وجود شرایط جنگی، دستور داده شده استان برای نوروز ۱۴۰۵ و عید فطر آماده باشد و فضاهای شهری آراسته شوند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان در بخش حملونقل و پروژههای عمرانی اضافه کرد: خودروهای مناطق آزاد اروند مجازند بدون تعویض پلاک و با کاهش ۵۰٪ هزینهها تا یک ماه از استان خارج شوند. همچنین پارکینگ استادیوم غدیر اهواز به عنوان محل جدید انتقال خودرو و تعویض پلاک تعیین شده است.
علمالهدایی افزود: پروژههای عمرانی با پیشرفت بیش از ۸۵٪ متوقف نمیشوند و ادامه دارند.
او در زمینه آمار حمل و نقل کالا اظهار کرد: از ابتدای جنگ(۹ اسفند) تا ۲۳ اسفند، در بندر امام خمینی(ره) بیش از ۱.۱ میلیون تُن کالا(۸۰۰ هزار تُن کالای اساسی) جا به جا شده است. در حمل و نقل ریلی نیز هزار و ۳۱۳ واگن، معادل ۷۵٬۸۸۸ تُن کالا بارگیری شده که نسبت به سال قبل، با ۱۰۰٪ افزایش در تعداد واگن و ۹۶٪ افزایش در میزان کالا همراه بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در پایان افزود: استانداری خوزستان با تمرکز بر حفظ زیرساختهای حیاتی، کنترل ترافیک، تامین ماشینآلات سنگین و آمادهسازی پناهگاههای شهری، در تلاش است تابآوری عمرانی و شهری استان را در شرایط جنگی کنونی حفظ کند.
انتهای پیام/