سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

بخشی از دستاوردهای حوزه راه و شهرسازی خوزستان در سال ۱۴۰۴ تشریح شد

۱۴۰۵/۰۱/۰۳ - ۱۷:۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۳۲۳۵۲۳
برنا - گروه استان‌ها: مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان بخشی از دستاوردهای این اداره کل طی سال ۱۴۰۴ را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، روح‌اله عمادی امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به عملکرد اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در حوزه املاک طی سال گذشته، اظهار کرد: استان خوزستان یک پنجم کل املاک کشور را در اختیار دارد اما املاکی که گاهاً با فاصله از حریم و محدوده‌های شهری و حتی خارج از حریم شهرها هستند و امکان تخصیص وجود ندارد، در تلاش هستیم بحث تثبیت مالکیت، صدور اسناد مالکیت و تخصیص برای موضوع های مورد نیاز استان انجام شود.

او گفت: در بحث کاربری‌های عمومی، ورزشی، تجاری و خدماتی، دولت باید زمین‌هایی که در اختیار دارد را با جلب نظر حوزه‌های شهرسازی و پارامترهای فنی جمع‌بندی کند و تخصیص دهد تا شاخص‌های کیفی در شهرها بالاتر برود. خوشبختانه این موضوع در سطح استان با تعامل بین حوزه شهرسازی و معاونت املاک در حال پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان ضمن تاکید بر لزوم حفظ حقوق بیت المال و حفاظت و حراست از اراضی ملی، افزود: ما امانت‌دار بیت‌المال هستیم. از ظرفیت‌های یگان حفاظت از اراضی و ظرفیت حقوقی و کمک‌هایی که رییس کل دادگستری انجام داده‌اند، آرای خوبی در راستای جلوگیری از تصرف ها در برخی از نقاط مختلف استان خوزستان انجام شده است.

عمادی بیان کرد: برنامه‌ها و اقدام هایی با استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند و سامانه‌های جدید در حال پیگیری است. با سازمان برنامه استان و دانش‌بنیان‌ها در حال مراوده قراردادی هستیم تا از ظرفیت ماهواره‌ها و هوش مصنوعی استفاده کنیم و املاکی که در اختیار است به نحو مطلوبی نگهداری شود.

او به عملکرد کمیسیون ماده(۵) و کارگروه امور زیربنایی اشاره کرد و ادامه داد: امسال حدودا ۳۲ جلسه در کمیسیون ماده(۵) برگزار شده و تغییر کاربری‌های مورد نیاز در سطح استان مطرح و بررسی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان اظهار کرد: در کارگروه امور زیربنایی به عنوان کمیته فنی شورای برنامه‌ریزی استان نیز تاکنون ۱۳ جلسه برگزار شده که تمرکز بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان بوده است. تلاش کرده‌ایم بحث سرمایه‌گذاری را تسهیل و تسریع کنیم.

عمادی ضمن اشاره به حوزه ماهشهر و بندرامام، توضیح داد: یکی از کانون‌های بحران ما در بندر امام بوده و وضعیت شهرسازی، رفاه و کیفیت مناطق شهری در این منطقه مناسب نبود. یکی از این مناطق کوی مطهری بود و هر بحرانی از جمله سیل ۹۸ که رخ می‌داد، بخشی از آن در کوی مطهری بود. حدود ۳۲۰ خانوار در آنجا ساکن بودند که از سال ۵۰ تا کنون مالکیت زمین آن‌ها مشخص نبود و نمی‌توانستند ساخت‌وساز انجام دهند، در حالی که منطقه مرغوبی از شهر محسوب می‌شد. سال گذشته در ماه رمضان با حضور وزیر راه و شهرسازی و با پیگیری استاندار، جلسه‌ای در این خصوص با حضور دستگاه‌های نظارتی برگزار شد.

او ادامه داد: پروژه‌هایی به این شکل برای تثبیت مالکیت در نقاط مختلف استان انجام شده است. در بهبهان، پلاک ۵۶۵۶، یک هزار و ۷۰۰ نفر بدون آب، برق و خدمات زندگی می‌کردند که این مورد نیز حل شد. در اروندکنار آبادان، ۲۰۰ واحدی که از سال ۸۰ تحویل گرفته و بدون مالکیت رها شده بودند، با دستور وزیر تعیین تکلیف شدند. در شهر شرافت شوشتر نیز بحث مالکیت بسیار درگیرکننده بود که با دستور وزیر و موافقت سازمان ملی، مشکل حل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: تعداد خانوارهایی که از این بهسازی محله ها بهره‌مند می‌شوند حدودا ۱۰ هزار خانوار است.

مقام عالی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه کرد: با پیگیری‌های وزیر و حوزه عمرانی سازمان برنامه و بودجه، بحث ماده ۲۳ میانبر مسجدسلیمان اخذ شد. مشاوری که برای این پروژه انتخاب شده، یکی از قوی ترین مشاور و شاید جزو سه مشاور برتر کشور در حوزه تونل و راه است؛ حدودا یک ماه است که مطالعه های جاده میانبر را آغاز کرده است.

عمادی افزود: میانبر مسجدسلیمان کار سنگین مهندسی است و زمان‌بر خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که این مشاور درخواست مثبت شش ماه برای مطالعه داشته، اما در بازدیدی که یکی دو هفته قبل همراه با نماینده انجام دادیم، از ایشان خواهش کردیم تا اردیبهشت‌ماه نتیجه مطالعه ها را ارایه دهد. پس از آن، حتی شاید قبل از تکمیل مطالعه ها، فاز شروع عملیات اجرایی میانبر را آغاز خواهیم کرد.

او در خصوص سایر محورهای مسجدسلیمان گفت: محور رامین تا ملاثانی در مراحل پایانی است، محور ورودی قبل از پلیس‌راه از دوراهی لالی به سمت مسجدسلیمان، یک قطعه به بهره‌برداری رسیده و قطعه قبل از آن تا آبگاه نیز در مراحل پایانی است و شاید این امکان وجود داشته باشد که زیر بار ترافیک برود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان به محور مسجدسلیمان- بازفت اشاره و بیان کرد: از خروجی مسجدسلیمان قبل از سد گدار، ۱۳ کیلومتر باقی مانده که پیمانکار فعال است. بعد از سد گدار تا گلشور و کمربندی آبژدان نیز اسناد مناقصه آن آماده شده بود که توسط شرکت ساخت به مناقصه گذاشته شد.

عمادی افزود: در خصوص محور لالی تا دوراهی شوشتر و پتروشیمی مسجدسلیمان تا سه‌راهی، کاربرگ‌ها و مقدمه ها برای صدور ماده ۲۳ انجام شده و از وزارتخانه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در پایان به حوزه مسکن در مسجدسلیمان اشاره و اضافه کرد: در مسجدسلیمان، پیمانکار پروژه سایت ۸۰ هکتاری چم‌آسیاب انتخاب شده است. این خبر بسیار خوبی برای منطقه می باشد و می‌تواند پوشش خوبی برای موضوع جوانی جمعیت باشد.

انتهای پیام/

نظر شما