زهرا وجدانی: با توجه به شرایط کشور چندی پیش شرکت مخابرات ایران از بستههای جدید مکالمه بینالملل خود رونمایی کرد. در همین راستا و برای بررسی جزئیات بیشتر این طرح، یکی از مسئولان این شرکت در گفتوگو با برنا به پرسشهایی درباره این بستهها و وضعیت تماسهای بینالمللی پاسخ داد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات با اشاره به ارائه دو بسته جدید مکالمه بینالمللی از سوی این شرکت اعلام کرد که سیاستگذاری درباره برقراری تماسهای بینالمللی یکطرفه یا دوطرفه در اختیار اپراتورها نیست و در سطوح بالاتر تعیین میشود.
داود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در گفتوگو با برنا درباره وضعیت تماسهای بینالمللی و بستههای جدید مکالمه این شرکت اظهار میکند: در حال حاضر ارتباطات تلفنی از ایران به سایر کشورها برقرار است اما درباره اینکه ارتباطات به چه شکل برقرار شود یکطرفه باشد یا دوطرفه و به اصطلاح ترمینیشن (Termination) یا اوریجینیشن (Origination) باشد، اپراتورها تصمیمگیر نیستند و این موضوع در سطوح بالاتر سیاستگذاری میشود.
وی با اشاره به اینکه برخی کاربران اعلام میکنند امکان تماس از خارج از کشور با شمارههای داخل ایران وجود ندارد، میگوید: سیاستگذاری در این حوزه معمولا در سطح کلان و احتمالا در چارچوب ملاحظات امنیت شبکه انجام میشود و اپراتورها صرفا مجری این سیاستها هستند.
زارعیان در ادامه درباره بستههای جدید مکالمه بینالمللی شرکت مخابرات ایران توضیح میدهد: شرکت مخابرات با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان نیاز دارند با عزیزان خود در خارج از کشور تماس بگیرند و از سوی دیگر با در نظر گرفتن محدودیتهایی که در شرایط فعلی به دلیل مسائل امنیتی در اینترنت وجود دارد اقدام به ارائه این بستهها کرده است. هدف از طراحی این طرحها تسهیل ارتباطات برای مشترکان و کاهش هزینه تماسهای بینالمللی بوده است.
به گفته وی این بستهها به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تعرفههای عادی ارزانتر هستند و میتوانند برای مشترکانی که بهطور مستمر با خارج از کشور تماس دارند صرفه اقتصادی قابل توجهی ایجاد کنند.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران درباره نحوه قیمتگذاری این بستهها نیز توضیح میدهد: در حوزه مکالمات بینالمللی مبنای قیمتگذاری معمولا هزینهای است که اپراتور مقصد از اپراتور مبدا دریافت میکند و اپراتور مبدا با درصد بسیار کمی سود آن را به مشترک ارائه میدهد. محاسبه هزینه تماس نیز بر اساس دقیقه انجام میشود.
وی برای نمونه میگوید: مثلا یکی از بستهها که قیمت آن حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است امکان حدود ۱۰۰ دقیقه مکالمه با دبی یا حدود ۷۰ دقیقه مکالمه با آمریکا فراهم میشود.
برای اطلاعات بیشتر در وبسایت شرکت مخابرات ایران تعرفه یک دقیقه تماس با هر کشور یا حتی هر «اریا کد» بهصورت دقیق مشخص شده است. در برخی کشورها نیز به دلیل وجود چند اپراتور مختلف تعرفهها بر اساس هزینهای که هر اپراتور مقصد دریافت میکند تعیین میشود.
زارعیان در پاسخ به این پرسش که برخی سرویسدهندگان دیگر نیز تماس بینالمللی با قیمتهای پایینتر ارائه میدهند، در خصوص مزیت رقابتی مخابرات ایران میگوید: به اعتقاد من در حال حاضر اپراتوری در ایران وجود ندارد که تعرفههای مکالمه بینالمللی آن پایینتر از تعرفههای شرکت مخابرات ایران باشد.
وی درباره پوشش جغرافیایی این بستهها نیز اظهار میکند: امکان تماس با تقریبا تمام کشورهای جهان از طریق این بستهها وجود دارد. در واقع از سالهای گذشته تنها کشوری که در لیست اپراتورهای قابل تماس در ایران قرار ندارد رژیم اشغالگر قدس یا اسرائیل است و به جز آن تماس با سایر کشورها برقرار است.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران همچنین درباره تفاوت دو بسته معرفیشده توضیح میدهد: تفاوت خاصی میان این دو بسته وجود ندارد و تنها میزان اعتبار خریداریشده متفاوت است. به بیان دیگر مشترکان کممصرف میتوانند بسته با اعتبار کمتر را انتخاب کنند و مشترکان پرمصرف نیز بسته با اعتبار بالاتر را خریداری کنند.
زارعیان در خصوص دلیل تعیین اعتبار یکماهه برای این بستهها و نبود امکان تمدید خودکار نیز میگوید: این تصمیم برای مدیریت بهتر هزینهها از سوی مشترکان اتخاذ شده است. در این روش هم اپراتور و هم مشترک میتوانند هزینهها را کنترل کنند و مشترک هر زمان که نیاز داشته باشد میتواند مجددا بسته مورد نظر خود را خریداری کند.
وی در پایان درباره احتمال توسعه این طرحها در آینده میگوید: در صورتی که مشترکان از این بستهها استقبال کنند و با توجه به شرایط موجود در کشور این امکان وجود دارد که بستهها تمدید شوند یا طرحهای جدید و متنوعتری برای مکالمات بینالمللی طراحی و ارائه شود.
انتهای پیام/