سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

وضعیت نگران کننده سدهای گلستان / کاهش آبگیری نسبت به سال گذشته

۱۴۰۵/۰۱/۱۱ - ۰۸:۴۳:۲۴
کد خبر: ۲۳۲۵۷۵۶
برنا – گروه استانها : مدیر دفتر سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به کاهش ذخایر آبی مخازن استان، گفت: حجم آب موجود در سدهای بزرگ مخزنی گلستان تا هشتم فروردین ماه سال جاری به ۳۸ میلیون و ۴۲۴ هزار مترمکعب معادل ۱۶ درصد ظرفیت کل این سدها رسیده است که نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده و کاهش آبگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان گلستان ؛ موسی برزگر در تشریح آخرین وضعیت آبگیری سدهای استان در سال ۱۴۰۵ اظهار کرد: اگرچه نسبت به میانه فصل زمستان ۱۴۰۴ که میزان آبگیری تنها سه درصد بود، شاهد رشد و بهبود نسبی هستیم، اما آمار فعلی همچنان روند کاهشی را در مقایسه با سال گذشته تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه در این استان شمالی ۱۴ سد مخزنی با ظرفیت کل ۲۴۴ میلیون مترمکعب وجود دارد، افزود: بزرگترین سدهای مخزنی استان شامل سدهای گلستان و بوستان در شرق استان و وشمگیر در شهرستان آق‌قلا هستند که وضعیت آبگیری آن‌ها نیازمند توجه ویژه است.

مدیر دفتر سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، میزان پرشدگی سدها در حوضه‌های مختلف را تشریح کرد و گفت: میزان آبگیری در حوضه قره‌سو ۲۴ درصد، حوضه گرگان‌رود ۲۴.۴ درصد و حوضه اترک تنها ۰.۲ درصد و نشان‌دهنده خشکسالی شدید در حوضه شرقی استان است.

برزگر با اشاره به چالش‌های آبی استان در دو دهه اخیر، خاطرنشان کرد: استان گلستان با جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر، طی سال‌های اخیر با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و این بحران در سال ۱۴۰۴ به اوج خود رسیده که نیازمند مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی دقیق برای عبور از شرایط کم‌آبی است.

انتهای پیام/

نظر شما