به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ سید محمدرضا هاشمی از تداوم روند رو به رشد جذب سرمایهگذاری خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: دو مجوز جدید سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژیهای تجدید پذیر صادر شده است.
وی افزود: نخستین مجوز مربوط به سرمایهگذاری از کشور چین به میزان ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار میباشد که برای احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در شهرستان نهبندان صادر شده است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دومین مجوز نیز متعلق به سرمایهگذاری از کشور عمان به میزان ۶۰۵ هزار دلار میباشد که برای احداث یک نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در شهرستان سرایان اختصاص یافته است.
هاشمی همچنین با اشاره به اینکه این طرح نخستین حضور سرمایهگذار عمانی در استان است، گفت: این اتفاق میتواند سرآغاز توسعه تعاملات اقتصادی و تعمیق همکاریهای دوجانبه باشد.
وی با اشاره به وضعیت پروژههای به بهرهبرداری رسیده در استان بیان کرد: در حال حاضر، هشت پروژه سرمایهگذاری خارجی در حوزه نیروگاههای خورشیدی در سطح استان به بهرهبرداری رسیده است.
به گفته وی؛در سال ۱۴۰۴ پنج نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳۰ مگاوات در قالب پنج پروژه به شبکه سراسری برق متصل شدهاند.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع، ۴۸ مگاوات برق از محل سرمایهگذاری خارجی به شبکه متصل شده که بیش از ۴۴ درصد از مجموع ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر استان را شامل میشود.
هاشمی با اشاره به رشد قابل توجه این حوزه در استان گفت: ظرفیت کل نیروگاههای خورشیدی متصل به شبکه در خراسان جنوبی به حدود ۱۰۸.۶ مگاوات رسیده است.
وی یادآور شد: تعداد نیروگاههای خورشیدی بهره برداری شده در استان که پیش از اردیبهشت ۱۴۰۴ سه مورد بوده، در اردیبهشت ۱۴۰۵ به هشت نیروگاه افزایش یافته که نشاندهنده رشد ۱۶۶ درصدی است.
به گفته وی؛ ظرفیت نیروگاههای خورشیدی بهرهبرداری شده از محل سرمایه گذاری خارجی در استان از ۱۸ مگاوات به ۴۸ مگاوات رسیده که در این بخش نیز شاهد رشد ۱۶۶ درصدی هستیم.
استاندار خراسان جنوبی این روند را بیانگر ظرفیتهای بالای استان در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و استقبال سرمایه گذاران خارجی از این حوزه دانست.
هاشمی ضمن تقدیر از پیگیری ها و تلاش های اداره کل امور اقتصادی و دارایی و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در این زمینه، بر تداوم حمایت از سرمایهگذاری در بخش انرژیهای پاک تأکید کرد.