نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) امروز (سهشنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۵) در بیشکک پایتخت قرقیزستان با حضور سردار سرتیپ پاسدار رضا طلایینیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دونگ جون وزیر دفاع چین، آندری بلوسوف وزیر دفاع روسیه، راجنات سینگ وزیر دفاع هند و خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان برگزار شد.
به گفته نورلان یرمکبایف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، این نشست در فضایی «سازنده و دوستانه» برگزار شد و شرکتکنندگان طی آن مسائل مهم امنیت بینالمللی و تحولات منطقهای را بررسی کردند.
وی افزود: وزیران دفاع کشورهای عضو ضمن اشاره بر حلوفصل سیاسی و دیپلماتیک مناقشات، بر پایبندی به مفاد اعلامیههای آستانه و تیانجین و اصول سازمان ملل متحد تاکید کردند.
همچنینِ اعضای سازمان بر گسترش همکاریهای نظامی از جمله برگزاری رزمایشهای مشترک ضدتروریسم «ماموریت صلح»، تبادل تجربیات، آموزش نیروهای نظامی و ارتقای هماهنگی میان نهادهای دفاعی تأکید شد. همچنین پیشنهادهایی برای تدوین نقشه راه همکاری نظامی و برنامههای مشترک در سطح کارشناسی ارائه شد.
پیش از آغاز نشست، وزیران دفاع و هیاتهای همراه با حضور در مجموعه یادبود «شعله ابدی» در میدان پیروزی بیشکک، با اهدای تاج گل و یک دقیقه سکوت به قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کردند.
در ادامه، شرکتکنندگان با سادیر جپاروف رئیسجمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح قرقیزستان، دیدار کردند و سپس سرلشکر روسلان موکامبتوف وزیر دفاع قرقیزستان به سخنرانی پرداخت.
وی تأکید کرد که سازمان همکاری شانگهای در شرایط کنونی، نقش مهمی در حفظ ثبات منطقهای ایفا میکند و تقویت اعتماد متقابل، شفافیت نظامی و گفتوگو از اولویتهای اصلی آن است.
در پایان، شرکتکنندگان بر اجرای پیشنهادهای مطرحشده و تداوم همکاریهای دفاعی برای تقویت امنیت جمعی در منطقه تاکید کردند.