علی فرهادی روز چهارشنبه در نشست خبری که در مدرسه دخترانه دخانچی منطقه ۱۷ به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه روز معلم فرصتی مغتنم فراهم شده تا از جایگاه رفیع و بیبدیل معلم در جامعه سخن بگوییم؛ جایگاهی که در نظام تعلیم و تربیت و در شکل دهی به آینده یک ملت نقش بی بدیل و بنیادین دارد.
وی افزود: معلم معمار اندیشهها و پرورش دهنده نسلی است که فردای این سرزمین را قرار است که به دست بگیرد، اگر بخواهیم به آینده یک کشور نگاه کنیم میتوانیم آینده کشور را در وضعیت آموزش و پرورش امروز و نگاه معلمان ببینیم، معلمانی که در این مدرسه شاهد تجلی حضور ارزشمند آنها هستید، شهید عزیزی که فامیلاش وطن پرست بود و در این مدرسه وطن پرستانه در جنگ رمضان شهید شد.
فرهادی اضافه کرد: در دفاع مقدس بیش از ۴۰۰۰ معلم شهید تقدیم کردیم؛ از همین معلمان شهید میشود آینده ایران عزیز را مشاهده کرد که آیندهای سرفراز و بلند بر بام گیتی خواهد بود.
سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: معلم و روز بزرگداشت معلم را یک مناسبت تقویمی نمیدانیم بلکه یادآور تمام ارزشها و تعهدات انسانی است که با صبر، عشق، دانش از خود گذشتگی و ایثار برای تعالی فرزندان این مردم تلاش میکنند.
فرهادی گفت: هر آنچه که از پیشرفت، خودباوری، اقتدار، غرور ملی و امثال آن میخواهیم به ذهن بیاوریم در یک کلمه خلاصه میشود و آن معلم است، تمام اینها از سرپنجه هنرمند معلم در کتابهای درس و نیمکتهای کلاس جاری میشود و ما آن را در آینده این سرزمین میتوانیم ملاحظه بکنیم، اگر امروز ایران بر بام گیتی سرفرازانه سینه ستبر کرده در برابر قدرتهایی که خیلی از نظامهای حکمرانی تخیل رویارویی با آنها را ندارند، این حاصل زحمات همین معلمان است آن سرباز و سردار رشید ما که در پای لانچر موشک بر قلب دشمن میزند توسط یک معلم تربیت یافته است.
سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به فرایند انتخاب معلمان نمونه در آستانه سالروز گرامیداشت مقام معلم، گفت: معلمان همه نمونهاند؛ واقعاً نمیشود بگوییم یک معلم نمونه است و بقیه نیستند، اما معلمان نمونه کشوری، استانی و منطقهای گلی هستند از این گلستان که به انتخاب خود معلمان و دانش آموزان در این باغ و در این گلستان جلوهگری بیشتری داشتند البته حتماً هم انتخاب ما نمیتواند عاری از نقص باشد.
فرهادی افزود: بیشتر هدف از مراسم گرامیداشت معلم یادآوری و تاکید بر مقام معلم به عنوان معمار آینده کشور است، مطابق پژوهشهایی که صورت گرفته گرانبهاترین ثروت هر کشوری نه نفت، نه منابع زیرزمینی، نه موقعیت ژئوپلوتیک، نه وسعت سرزمین بلکه نیروی انسانی است. آموزش و پرورش سرچشمه زلال تامین نیروی انسانی در هر کشوری میتواند باشد و آن کسی که این فرزندان را انسانهایی توانمند، خود باور، ایثارگر، شجاع، نترس، دلسوز و مفید بار میاورد شخص معلم و شخصیت معلم است.
وی اضافه کرد: سعی داریم معلمانی به عنوان نمونه معرفی شوند که تجلی حضور آنها نشانگر این باشد که نظام حکمرانی کشور بر جایگاه معلم تاکید دارد.
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در این مدت فرآیند انتخاب معلمان استانی بود؛ نمونه استانی به بعد مصادف با جنگ بود و کانونهای ارزیابی در برخی موارد به صورت برخط، مصاحبههای تخصصی را انجام دادند و این فرآیند طی شده است.
فرهادی افزود: در مجموع ۳۵۶ هزار و ۲۱۳ معلم برای انتخاب معلم نمونه در سطح کشور شناسایی شدند، از این تعداد در سطح مدرسه ۵۱ هزار و ۶۶۸ نفر به عنوان معلم نمونه سطح مدرسه انتخاب شدند، از بین این تعداد ۲۵ هزار و ۹۵۵ نفر برای انتخاب معلم نمونه در سطح مناطق هدف گذاری شدند و درنهایت به ازای هر ۵۰۰ نفر معلم در هر منطقه یک سهمیه معلم نمونه به آن منطقه اختصاص یافت و در مجموع با توجه به ارزیابیهای تخصصی و حضوری در کانونهای ارزیابی سه نفره در سطح مناطق ۲ هزار و ۳۲۱ نفر معلم نمونه منطقهای شناسایی و معرفی شدند.
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در مقطع ابتدایی ۷ نفر معلم نمونه کشوری شناسایی شدند و از آنها با توجه به شرایط و به نحو مقتضی قدردانی خواهد شد همچنین چهار نفر از معلمان مقطع متوسطه اول و چهار نفر هم از مقطع متوسطه دوم به عنوان معلم نمونه کشوری شناسایی شدند و پنج نفر از کارکنان تخصصی مدارس شامل مدیر نمونه، معاون نمونه، مربی تربیتی، مشاور و مراقب بهداشت و سلامت به عنوان معلم نمونه برگزیده شدند.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در خصوص نحوه برگزاری آزمونهای نهایی، اظهار کرد: عنوان کردیم اگر در پایه یازدهم و دوازدهم، آزمون نهایی تا شهریور برگزار نشد، با توجه به شرایطی که بر کشومان حاکم هست و اینکه اولویت اول ما مسائل امنیتی و حفظ جان دانش آموزان است، برای فارغالتحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم و به پایه بالاتر رفتن دانشآموزان پایه یازدهم، امتحانات را به صورت داخلی برگزار میکنیم. چرا که فارغالتحصیلی ارتباطی با کنکور ندارد.
وی درباره تأثیر معدل در کنکور گفت: در مقطع تحصیلی متوسط دوم درباره کنکور اینگونه است که اگر امتحان نهایی برگزار نشود باید منتظر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم؛ بنابراین آزمون داخلی پایه یازدهم دوازدهم در صورتی برقرار خواهد شد که موضوع آزمون نهایی منتفی باشد.
فرهادی در پاسخ به این پرسش که آیا باید ببینیم که تا پایان شهریور چه اتفاقی میافتد، ادامه داد: تا شهریور ماه در هر صورت ما از دانشآموزان برای فارغالتحصیلی آزمون برگزار خواهیم کرد ولی آزمون نهایی باید شرایط فراهم شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایا ممکن است دو آزمون برگزار شود، گفت: بستگی به نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر تأثیر معدل بماند، دانش آموزان به عنوان ترمیم نمره، آزمون میدهند.
انتهای پیام/