«بهنام بخشی» ضمن تبریک هفته کارگر و روز معلم، از تمامی معلمانی که در سالهای اخیر در کنار تدریس علمی، برای کمک به گسترش فرهنگ مدیریت مصرف آب و انرژی در بین جامعه دانشآموزی همراهی و همکاری کردند، قدردانی کرد و یاد و خاطره معلمان و دانشآموزان شهید و مظلوم مدرسه شهدای میناب را گرامی داشت.
وی با تشریح جزئیات ابلاغیه اخیر وزیر نیرو برای ارائه تخفیف و مشوق در تعرفه آب مشترکان، گفت: مشترکان زیرالگو و خوشمصرف مشمول تخفیف و مشوقهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی تعرفه آب خواهند شد بهگونهای که مشترکانی که در ماههای گرم نسبت به دوره مشابه سال گذشته، دستکم ۲۰ درصد مدیریت مصرف انجام دهند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در قبوض آببهای ماههای گرم خواهند شد.
سخنگوی صنعت آب افزود: مشترکان خوشمصرفی که در مصارف زیر الگو، داوطلبانه و با هماهنگی شرکت آبفای استان تهران نسبت به تهیه لوازم کاهنده مصرف اقدام کنند، با تایید این شرکت مبنی بر نصب و آثار آن بر کاهش مصرف، مشمول ۳۰ درصد تخفیف برای ماههای گرم سال خواهند بود.
وی سپس با اشاره به وضعیت منابع آبی و بارندگیهای استان تهران، اظهار داشت: بارندگیهای خوب هفتههای پایانی اسفندماه سال گذشته و بهار امسال در تهران، بارقههای امید را پس از پاییز خشکتر از تابستان ۱۴۰۴، بیشتر کرد، اما با وجود ۱۶۶ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون و افزایش ۲۶ میلیمتر بارندگی نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته، اما در مقایسه با بلندمدت که یکی از ملاکهای برنامهریزی و تصمیمسازیهای آبی است، بارشها حدود ۹۰ میلیمتر کمتر است.
وی با بیان اینکه بارندگیهای خوب باید دارای نظام پیوستگی و پراکندگی مناسب بهویژه در حوضههای آبریز باشند، افزود: کسری بارندگی و خشکسالیهای پیاپی پنجساله، تاثیر منفی خود را بر منابع آب زیرزمینی و سطحی بر جای گذاشته و به کاهش ذخایر سدهای پنجگانه تامینکننده آب تهران به میزان ۹۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته منجر شده است که البته امیدوار به تبدیل ذخایر برفی به آب روان در روزهای آینده هستیم تاذخایر قابل اطمینان در پشت سدها جمعآوری شود.
بخشی با اشاره به در پیش بودن فصل گرم و لزوم مدیریت مصرف آب، گفت: با توجه به نوسانهای دمایی هوا در اردیبهشتماه، برای راهاندازی کولرها عجله کنیم چراکه به محض وارد شدن کولرها به مدار بهرهبرداری، ۳۰۰ هزار مترمکعب یا ۳۰۰ میلیون لیتر به مصرف آب تهران در یک شبانهروز افزوده میشود.
بخشی تصریح کرد: از الان باید به فکر نیاز آبی پاییز و زمستان پیش رو باشیم و منابع آبی خود را به گونهای مدیریت و تنظیم کنیم که در ماههای آینده با مشکل کمآبی مواجه نشویم.
وی، مجموع موجودی آب سدهای تهران را هماکنون کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت مخازن این منابع اعلام و اضافه کرد: در سال گذشته، روزهای سختی برای آب تهران پیشبینی میشد و حتی شبکههای معاند «روز صفر آبی» را برای تهران تبلیغ میکردند، اما دلسوزیهای شخص رییسجمهوری، حمایت دولت و همت وزیر نیرو در تسریع اجرای خط دوم انتقال آب به تهران، موجب شد از این پیچ خطرناک عبور کنیم و شهروندان نیز سنگ تمام گذاشتند و با تطبیق مصارف خود با پنج سال خشکسالی پیاپی، حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب معادل دو برابر ظرفیت سد لتیان با اقدامهای فنی و فرهنگی، مدیریت مصرف و صرفهجویی انجام شد.
بخشی به مدیریت فشار شبانه شبکه شویم و برای نخستین بار، رکورد کمترین میزان ذخیره آب در سد لتیان و امیرکبیر با زیر ۱۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسید و اگرچه اکنون شرایط رو به بهبود است، اما نباید فراموش کنیم که هنوز به شرایط مطلوب مخازن سدها نرسیدهایم.
وی سال گذشته را سال شکسته شدن رکوردهای کمآبی در تهران نام برد و گفت: البته در کنار شکسته شدن رکورد کمبارشی و پیوستگی خشکسالیها، خوشمصرفان تهرانی با ۱۱ درصد افزایش، به ۴۰ درصد رسیدند و سرانه مصرف تهرانیها ۲۵ لیتر در هر شبانهروز کمتر شد که امیدواریم همین مسیر تداوم یابد.
سخنگوی شرکت آبفای استان تهران افزود: اگر از ۶۰ درصد باقی مشترکان که پرمصرف و بدمصرف هستند ۳۰ درصد مشترکان مصارف خود را به خوش مصرفی برسانند، شرایط بسیار بهتر خواهد بود.
وی از مشترکان پرمصرف و بدمصرف درخواست کرد: به الگوی مصرف 130 لیتر به ازای هر نفر در شبانهروز توجه داشته باشند و بهترین و علاجبخشترین راهکار برای اینگونه مشترکان جهت رسیدن به طبقه خوشمصرفی، استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب است که با هزینه کم و تاثیر زیاد امکان مدیریت مصرف را فراهم میکند.
بهگفته سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، کاهندهها تاثیر دستکم 30 درصدی برای مصرف آب و کاهش تا حدود 50 درصدی بر روی قبوض آببها دارند که از طریق تماس با سامانه 122 و ثبت درخواست، کارشناسان شرکت آبفا با اجرت رایگان این لوازم را بر روی شیرآلات خانگی متقاضیان نصب میکنند و هزینه کاهندهها به صورت تسهیلات یکساله و در 12 قسط بر روی قبوض محاسبه و دریافت میشود.
وی به تشریح تاثیر استفاده از کاهندهها بر روی مصارف و هزینه آببهای مشترکان پرداخت و گفت: در یک مجتمع 30 واحدی، میانگین مصرف هر واحد پیش از نصب لوازم کاهنده، 20 هزار لیتر در ماه و سهم آببهای هر واحد با احتساب هزینه دفع فاضلاب، 425 هزار تومان بود که پس از نصب کاهنده، مصرف هر واحد به 15 هزار و 850 لیتر در ماه و سهم آببهای هر واحد به 285 هزار تومان کاهش یافت و با وجود کاهش بیش از 30 درصدی مصرف، هزینه آببها تا 50 درصد کمتر شده است.
بهگفته وی، در مجتمع دیگری، پیش از نصب کاهندهها مصرف هر واحد 16 هزار و 110 لیتر در ماه بود که هر واحد این مجتمع 20 واحدی، 279 هزار تومان آببها پرداخت میکرد اما با نصب کاهنده، مصرف به 10 هزار و 830 لیتر به ازای هر واحد و سهم آببها به 123 هزار تومان رسید که کمترین تعرفه آببها را به دلیل قرار گرفتن در طبقه خوشمصرفی پرداخت کردند.
بخشی افزود: بنابراین با یک تماس کوتاه با سامانه 122 و درخواست نصب کاهندهها میتوان هم به پایداری شبکه و اقتصاد خانواده و هم مدیریت مصرف مخازن خانگی و کاهش مصرف برق پمپهای تنظیم فشار کمک کرد.
وی همچنین توجه به مدت زمان استحمام را یکی از مولفههای مهم در کاهش مصرف آب دانست و افزود: میتوان با کاهش 5 دقیقهای زمان استحمام، 70 تا 100 لیتر در مصرف آب صرفهجویی کرد.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران از مدیران مجتمعهای مسکونی درخواست کرد: با اشتراکگذاری قبض آب برای ساکنان، تا همسایگان از طبقه مصرفی مجتمع سکونت خود آگاه شوند تا اگر جزو طبقه پرمصرف یا بدمصرف قرار دارند، با اقدامهایی ساده و کوچک، خود را در مسیر خوشمصرفی قرار دهند.
وی همچنین از تمامی شهروندان درخواست کرد: اگر در محیطهای شهری شاهد هدررفت آب یا شکستگی لوله هستند، موضوع را از طریق سامانه 122 آبفا و یا سامانه 137 شهرداری گزارش دهند.
بخشی راهکار دیگر مدیریت مصرف را استفاده از کولرهای BLDC دانست و افزود: این کولرها هم به کاهش مصرف برق و هم کاهش مصرف آب کمک میکند و البته سرویس بهموقع، تعویض پوشال، استفاده از دور متوسط و قرار دادن یک سایبان بر روی کولرهای آبی، راهکارهای آسان دیگری برای افزایش بازده کولرها و کاهش مصارف است.
وی با تصریح بر این نکته که نشتی کولرها نباید به حال خود رها شود، گفت: نشتی هر دستگاه کولر آبی حدود 400 لیتر در شبانهروز آب با بهترین کیفیت را هدر میدهد در حالی که مصرف هر کولر آبی در تهران در حالت کارکرد روی دور متوسط و با انجام سرویسهای بهموقع بطور میانگین 200 لیتر در شبانهروز است.
مدیر روابط عمومی شرکت آبفای استان تهران در ادامه با اشاره به اجرای پویشهای موفق «تهران، شهر حساس به آب»، «تهران، تشنه مصرف منصفانه» و «نصفش کنیم»، اظهار داشت: این پویشها به کاهش سرانه 25 لیتری مصرف آب کمک کرد که امیدواریم مشارکت شهروندان در اجرای پویشهای پیش رو، شرایط بهتری را برای مدیریت مصرف و آینده آب تهران تضمین کند.
انتهای پیام/