سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

مهدی‌پور: بوکسورهای تیم ملی ضاربان را دستگیر کردند/ به بوکس به چشم یک رشته تراز اول نگاه کنید

۱۴۰۵/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۲۳۴۰۲۶۵
برنا - گروه ورزشی: سرمربی تیم ملی جوانان بوکس خواستار حمایت بیشتری از نهادهای مسئول شد تا این رشته افتخارات بیشتری در عرصه‌های جهانی به ارمغان بیاورد.

به گزارش برنا، تیم ملی بوکس جوانان با افتخارآفرینی در عرصه‌های مختلف در سال‌های اخیر، نوید ظهور نسل بااستعدادی را می‌دهد که در صورت حمایت همه جانبه می‌تواند طلسم مدال المپیک را در سال‌های پیش رو بشکند. این در حالی است که سرمربی تیم ملی بوکس جوانان نیز با نگاه دغدغه‌مند خود نسبت به این رشته رزمی، خواستار حمایت بیشتری از بوکس شد تا این رشته المپیکی موفقیت‌های بزرگی در سال‌های آینده برای ایران رقم بزند.

مشروح گفت‌وگوی رضا مهدی‌پور را با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا در ادامه می‌خوانید:

یکی از مجروحان تیم ملی احتمالا قهرمانی آسیا را از دست می‌دهد

سرمربی تیم ملی بوکس جوانان در تشریح حادثه ناگواری که برای دو تن از شاگردانش در محوطه مجموعه ورزشی انقلاب رخ داده بود، گفت: در جریان این درگیری دو نفر از بچه‌های تیم دچار جراحت شدند. یکی از آنها آسیب بیشتری دید و وضعیتش برای بازگشت به تمرینات فعلا مشخص نیست و احتمالا مسابقات قهرمانی آسیا را از دست خواهد داد. اما خوشبختانه وضعیت جسمانی هر دو نسبتا خوب است و از بیمارستان مرخص شده‌اند. 

روند اردوها تا اعزام به آسیا ادامه دارد

وی درباره وضعیت اردوی تیم ملی جوانان گفت: ما از نظر فنی در شرایط خوبی هستیم. اردوی آمادگی تیم ملی جوانان برای حضور در مسابقات آسیایی اندونزی از قبل برنامه‌ریزی شده بود. طبق زمان‌بندی، ۱۲ تیرماه اعزام داریم و رقابت‌ها به مدت ۱۴ روز در اندونزی برگزار می‌شود. بعد از آن، مسابقات جهانی در پیش است. البته به دلیل جنگ اخیر، بخشی از اردوهای‌مان لغو و زمان‌بندی ما مختل شد. نخستین اردوی پس از شرایط جنگی را در تهران برگزار کردیم که ۴۰ روز پس از پایان درگیری‌ها آغاز شد و دو هفته ادامه داشت. یک اردوی دیگر به مدت یک هفته را از سر گرفتیم و ان‌شاالله روند اردوها تا اعزام مستمر ادامه خواهد داشت.

چند مدال جهانی را به خاطر شرایط جنگی از دست دادیم

مهدی‌پور در خصوص لغو اعزام به مسابقات انتخابی المپیک در شرایط جنگی گفت: ما درست در آستانه اعزام به رقابت‌های انتخابی المپیک جوانان سنگال بودیم که جنگ شروع شد. بلیت‌ها هم صادر شده بود اما پرواز کنسل شد و متاسفانه دو یا سه مدال جهانی را از دست دادیم. تیم ما سابقه درخشانی در آسیا و جهان دارد و معمولا بین چهار تیم برتر دنیا قرار می‌گیرد. امیدواریم با رایزنی‌های فدراسیون و همراهی کمیته ملی المپیک، بتوانیم سهمیه‌های از دست‌رفته را بازگردانیم. این موضوع در حال پیگیری است و ان‌شاالله با توجه به جایگاه بوکس ایران، پاسخ مثبتی دریافت کنیم.

نسل جوانان می‌تواند پایه‌گذار دوره‌ای جدید در بوکس ایران باشد

سرمربی تیم ملی بوکس جوانان در واکنش به اینکه چه آینده‌ای برای شاگردانش متصور است، گفت: ما در این نسل جوان، استعدادهایی داریم که در چند سال آینده می‌توانند پایه‌گذار دوره‌ای جدید در بوکس ایران باشند. همین سال گذشته، برای نخستین بار در تاریخ بوکس ایران توانستیم از بین چهار نفر، چهار مدال جهانی کسب کنیم که یکی از آنها نقره بود. این نخستین مدال نقره تاریخ بوکس ایران چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن بود. در فینال‌ها هم ما با رقبای تراز اول دنیا مثل قزاقستان و هند روبرو شدیم. کیهانی، نماینده ما، در فینال آسیا قهرمان قزاقستان را که نفر دوم جهان بود با برتری مطلق شکست داد.

بوکسورهای شایسته راحت‌تر می‌توانند وارد تیم ملی بزرگسالان شوند

وی ادامه داد: این نسل می‌تواند در بزرگسالان درخشان ظاهر شود. خوشبختانه مسیر رشد هم سریع‌تر شده است. اگر در گذشته ورزشکاری از تیم جوانان می‌آمد، سال‌ها طول می‌کشید تا به تیم ملی بزرگسالان برسد چون معمولا جایگاه‌ها ثابت بود و جوانان فرصت چندانی نداشتند. اما الان نمونه‌هایی مانند امیر اسماعیلی، مهدی کاظمی و چند نفر دیگر مستقیما از تیم جوانان وارد تیم ملی بزرگسالان شده‌اند. این اتفاق برای بوکس ایران تحول بزرگی است.

بوکس باید در اولویت کارشناسان و تصمیم‌گیران قرار گیرد

«به نظر می‌رسد از نظر فنی همه چیز در مسیر درستی پیش می‌رود اما ساختار فعلی چقدر به این رشته می‌تواند کمک کند؟» مهدی‌پور پاسخ داد: نگاه ساختاری و حمایتی به بوکس ضعیف است. ما رشته‌ای المپیکی هستیم و باید به ما به چشم یک رشته تراز اول نگاه شود که متناسب با این جایگاه حمایت نمی‌شویم. بعضا با مواردی مواجه شدیم که به رشته‌های غیرالمپیکی مبالغ قابل‌توجهی اختصاص داده شد در حالی که بوکس، با این همه پتانسیل و ظرفیت کسب مدال بین‌المللی و حضور در المپیک، در اولویت قرار نگرفت.

بوکس برای کسب مدال در المپیک باید حمایت و تغذیه شود

سرمربی تیم ملی بوکس جوانان تاکید کرد: پشتیبانی و تخصیص بودجه باید کارشناسی‌شده باشد، نه سلیقه‌ای. نهادهای مسئول می‌توانند نگاه بلندمدت‌تری داشته باشند. ما رشته المپیکی هستیم و برای کسب مدال در این عرصه ابتدا باید تغذیه و حمایت شویم. 

نباید چرخه ناکامی در بوکس تکرار شود

وی در پایان گفت: همه افتخارات ورزشی ما در سطح جهان نهایتا در المپیک معنا پیدا می‌کند ولی در سیاست‌گذاری‌ها دیده می‌شود که بوکس با وجود المپیکی بودنش، در اولویت نیست. اگر این نگاه اصلاح نشود، در آینده هم همین چرخه ناکامی تکرار خواهد شد. به هر حال امیدوارم با حمایت درست، این نسل از بوکسورها بتوانند آنچه شایسته‌شان است را در المپیک آینده نشان دهند.

گفت‌وگو از فاطمه سعید

انتهای پیام/

نظر شما