به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ احمدقره باغیان مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور روز سه شنبه در سفر یکروزه به قزوین با محمد نوذری استاندار دیدار وگفتگو کرد.
قره باغیان همچنین از قسمت های مختلف پایگاه انتقال خون استان قزوین بازدید کرد.
قره باغیان در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار برنا اظهارداشت: سازمان انتقال خون به صورت متمرکز و ملی در سطح کشور متولی اصلی تامین فرآورده های خونی است و به همین منظوردر هر استان یک مرکز رسمی داریم و بر اساس جمعیت و موقعیت استان و فاصله بین شهرها و وضعیت دانشگاه علوم پزشکی وتعداد بیماران و رشد مراکز درمانی اش موضوع توسعه مراکز برنامه ریزی می شود و تعدادی مراکز اقماری هم داریم که با مراکز استانها کار می کنند.
وی افزود: در کشور 230 مرکز انتقال خون داریم که کار جمع آوری فرآورده های خونی را انجام می دهند و در این مراکز حدود 95 مرکز پایش و فراوری محصول سلولی فعال است و 33 مرکز علاوه بر انجام آزمایشات گروه بندی در خصوص سلامت خونهای جمع وری شده کار میکنند.
قره باغی تصریح کرد: سیاست و رویکرد ما مدرنیته کردن تجهیزات و امکانات سازمان انتقال خون و جذب نیروهای جدید است تا نیازهای کشور به خون را تامین کنیم ودر این راستا سالانه حدود یک صد تاسالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای تامین تجهیزات و امکانات هزینه میشود.
این مدیر یادآورشد: نظام سلامت در کشور رشد قابل توجهی نسبت به انتقال خون داشته و سریعتر و بیشتر توسعه یافته و این عقب ماندگی در سازمان باید جبران شود و ما باید خودمان را تقویت کنیم و هم اعتبارات و نیروها افزایش یابد.
وی ادامه داد: چون میانگین سن اهدا کنندگان بالارفته، برای فرهنگی سازی در میان جوانان برنامه ریزی شده و در این راستا دو گروه هدف برای امسال داریم که بانوان و جوانان زیر 25 سال هستند.
قره باغیان افزود: در حال حاضر بانوان حدود 5 درصد اهدا کنندگان خون را تشکیل می دهند در حالی که در زمان جنگ تحمیلی بیش از 30 درصد اهدا کنندگان از جامعه زنان بودند و بتدریج این آمار کاهش یافته و باید بانوان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.
وی اظهارداشت: در هیمن جنگتحمیلی در اسفند ماه سال قبل میزان مراجعان بانوان 70 درصد افزایش یافت و در این راستا جوانان زیر25 سال هم از این جهت برای ما مهم هستند که باید وارد چرخه انتقال خون شوند و تا زمانی که علاقمندند و میتوانند خون اهدا کنند وما بایستی شرایط را برایشان مهیا کنیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون بیان کرد: در اسفند ماه سال قبل 64 درصد مراجعه کنندگان کمتر از 25 سال برای اهدای خون افزایش یافت و چون جامعه به سمت سالمندی می رود و سرعت بالایی دارد نیاز به خون بیشتر می شود چون جراحی بیشتر می شود ( جراحی قلب و ارتوپدی) و سرطان هم افزایش دارد و به همین میزان مصرف فرآورده های خوبی بالا می رود و نیاز بیشتر می شود و ما باید از همین الان آماده باشیم و جوانان را وازرد چرخش اهدای خون کنیم تا در آینده بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.
وی افزود: شرایط خون گیری در کشور مطلوب و ذخیره خونی ما 11 روز است و این عدد فوق العاده محسوب می شود و نشان می دهد استقبال و مراجعه مردم بالاست.
قره باغیان گفت: ما دو سرمایه اجتماعی داریم مردم خیر و نیکوکار و همکاران متعهد و پرتلاش و شریف که در این جنگ رمضان در کنار مردم بودند وکارشان را بخوبی انجام دادند تا پاسخگوی مجروحان وبیماران ناشی از جنگ باشند.
وی در خصوص مصرف خون نیز اظهارداشت: میزان مصرف خون در کشور مطابق استاندارد است و وضعیت خوبی داریم اما باید به گونه ای رفتار کنیم تا هیچ نیازمند به خون و فرآورده های آن معطل نماند و جراحی بخاطر تامین نشدن خون عقب نیفتد و آسیب نبیند
برای نمونه اگر بیمار تالاسمی امروز مراجعه کرد و دو واحد خون نیاز داشت، یک واحد آن را همان لحظه و یک واحد را هفته اینده دریافت کند یا اگر شیمی درمانی بود و به 5 واحد خون و پلاکت نیاز داشت بموقع تامین شود.
قره باغیان افزود: یکی از کارهای ما این است که تیم های سیار را بیشتر کرده و با مردم ارتباط بیشتری داشته باشیم و در دل آنها باشیم و باید تیم های سیار را تقویت کنیم چون در کشورهای توسعه یافته 50 درصد خونها توسط تیم های سیاری جمع آوری می شود که باید در کشور ما هم این کار انجام شود.
وی بیان کرد: در استان قزوین فاقد اتوبوس انتقال خون هستیم و خونگیری سخت شده و تیم های سیار هم کم داریم که با کمک خیرین باید این نیاز تامین شود و خدمات افزایش یابد.
قره باغیان در خصوص ترمیم حقوق و بهبود وضعیت رفاهیان کارکنان هم اظهارداشت:این کار از برنامه های ماست که باید تلاش کنیم این وضعیت اصلاح شود.
این مدیر افزود: اداره کل انتقال خون استان قزوین عملکرد قابل قبولی دارد و نگاه ویژه به قزوین داریم وهمکاری فنی توانمند وکارآمد استنان موجب خدمت رسانی ارزشنمند شده که باید تقویت کنیم.
انتهای پیام