به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛"باقر عالمی"، فرماندار و رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سیروان، در حاشیه بازدید میدانی از روند اجرای جاده دسترسی عربرودبار اظهار داشت: با افزایش تراز آب سد سیمره، مسیر اصلی دسترسی برخی از روستاهای این منطقه قطع و عبور و مرور ساکنان با مشکل جدی مواجه شد که بلافاصله احداث یک مسیر جایگزین و اضطراری در دستور کار مدیریت شهرستان و استان قرار گرفت.
وی با اشاره به جزئیات این پروژه تصریح کرد: مسیر در دست اجرا به طول تقریبی ۸.۵ کیلومتر از محدوده قاضیخان سفلی تا منطقه برزخلف "چم شیر" در حال احداث است و نقشی حیاتی در برقراری ارتباط پایدار و تسهیل تردد روستاهای حوزه عربرودبار ایفا خواهد کرد.
فرماندار سیروان در تشریح ابعاد مختلف این بحران و اقدامات صورت گرفته، از پیگیری های گسترده در سطوح ملی و استانی خبر داد و گفت: موضوع راه دسترسی روستاهای عربرودبار، تعیین تکلیف اراضی، تملک و پرداخت خسارات کشت، در جلسات متعددی با مسئولان وزارت نیرو و مدیران سد و نیروگاه سیمره دنبال شده است. خوشبختانه این روند با پیگیریهای استاندار ایلام، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، شتابی مضاعف گرفته است.
عالمی با تأکید بر اینکه این بحران در بالاترین سطوح دولتی پیگیری میشود،افزود: طی سه جلسه جداگانه با وزیر نیرو و مسئولان ذیربط در وزارتخانه، مسائل مرتبط با تملک اراضی، جبران خسارات و ایجاد یک راه دسترسی پایدار برای روستاهای منطقه عربرودبار مطرح و بر تسریع در اجرای این اقدامات، از جمله تعیین تکلیف و پرداخت فوری خسارت اراضی کشاورزی روستای چمجنگل، تأکید شد.
نماینده عالی دولت در شهرستان سیروان با بیان اینکه برای پروژه راه ارتباطی دائمی این منطقه حدود ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است، اظهار داشت: مطالعات فنی و نقشه برداری پروژه توسط مشاوران ذیصلاح انجام شده و طرح در حال حاضر در مرحله مناقصه قرار دارد.
وی همچنین از اختصاص ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات فرمانداری در سال گذشته برای اجرای بخشی از عملیات خبر داد و گفت: قرارداد اجرای بخشی از مسیر نیز از محل اعتبارات وزارت نیرو، فیمابین سد و نیروگاه سیمره با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انعقاد است.
فرماندار سیروان در ادامه با قدردانی از همکاری و همراهی بیدریغ دستگاههای اجرایی، از مشارکت گسترده و جهادی در این پروژه خبر داد و گفت: در حال حاضر اجرای مسیر اضطراری با مشارکت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان و شهرستان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری لومار، اداره راه و شهرسازی، سد و نیروگاه سیمره، امور عشایری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و سایر ادارات شهرستان در حال انجام است.
وی به عملیات اجرایی و استقرار ماشینآلات سنگین، اشاره و تصریح کرد: عملیات اجرایی شامل خاکبرداری، تسطیح، شنریزی و غلتککوبی با سرعت مناسبی در حال انجام است. برای هدایت آبهای سطحی نیز نصب هشت رشته لوله GRP به طول ۱۲ متر در مسیر پیشبینی شده که توسط سد و نیروگاه سیمره تأمین خواهد شد. همچنین، اداره راهداری با دو دستگاه بولدوزر، یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه گریدر، یک دستگاه غلتک، تانکر آبپاش و چهار دستگاه کامیون، بنیاد مسکن با یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر، غلتک، تانکر آبپاش و چهار دستگاه کامیون و دهیاری کلیکلی نیز با یک دستگاه لودر در عملیات اجرایی مشارکت فعال دارند.
فرماندار شهرستان سیروان با ابراز خرسندی از شتاب عملیات، تأکید کرد: بخشهایی از مسیر شامل محدوده قاضیخان سفلی تا داربلوط و داربلوط تا چمروته در مراحل پایانی کار قرار دارد و پیشبینی میشود با تداوم این روند جهادی، ادامه مسیر نیز تا دو هفته آینده آماده تردد اهالی شریف منطقه شود. به موازات این اقدام اضطراری، فرمانداری سیروان با همکاری اداره کل راهداری و سازمان برنامه و بودجه استان، پیگیر اخذ مجوز ماده ۲۳ و تعریف پروژه راه ارتباطی دائمی برای روستاهای حوزه بالادست سد سیمره است تا مشکل تردد ساکنان این منطقه به صورت اساسی، ایمن و پایدار برای همیشه برطرف شود.