سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با برنا:

چیزی به نام پایان کامل مذاکرات وجود ندارد/ اگر مسیری به نتیجه نرسد، مسیر‌های دیگر فعال می‌شوند

۱۴۰۵/۰۲/۲۸ - ۱۳:۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۳۴۲۹۶۱
برنا- گروه بین الملل: یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش دیگر بازیگران در روند مذاکرات ایران و آمریکا تأکید کرد: کشور‌های دیگری نیز در این روند نقش دارند و اساساً در عرصه مذاکرات، چیزی به نام پایان کامل مذاکرات وجود ندارد. اگر مسیری به نتیجه نرسد، مسیر‌های دیگر فعال می‌شوند؛ از کانال مسکو گرفته تا پکن.

علیرضا رجایی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با برنا درباره اهداف سفر وزیر کشور پاکستان به ایران اظهار کرد: بر اساس اطلاعات کلی که دارم، محور اصلی این سفر تسهیل‌سازی در روابط دو کشور و بررسی برخی مسائل منطقه‌ای بوده است. مذاکراتی نیز میان وزیر کشور پاکستان و مقامات ایرانی انجام شد که در نهایت به موضوع نقش‌آفرینی پاکستان در بحث میانجیگری و واسطه‌گری منطقه‌ای بازمی‌گردد.

وی افزود: ترامپ نیز اخیراً درباره آتش‌بس گفته بود که تمایلی به انجام آن نداشت، اما با اصرار پاکستان این اتفاق رخ داده است. با این حال، نکته قابل توجه این است که پاکستان همزمان با ایران، با واشنگتن و همچنین با عربستان سعودی نیز در تعامل است و عملاً یک مأموریت چندوجهی و چندمنظوره را دنبال می‌کند. طبیعتاً ایران باید نسبت به این شرایط و نوع تعاملات پاکستان توجه داشته باشد. 

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در روابط تهران و اسلام‌آباد تصریح کرد: در حال حاضر میان ایران و پاکستان موضوعات مختلفی از جمله تردد کالا، وضعیت زائران و محدودیت‌های ارتباطی وجود دارد. اکنون مسیر زمینی برای زائران عملاً بسته شده و پرواز‌ها به کویته نیز انجام نمی‌شود. این مسائل نشان می‌دهد همچنان مشکلاتی در ساختار روابط دو کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پاکستان در حالی با عنوان واسطه وارد تعاملات منطقه‌ای شد که همزمان چانه‌زنی‌ها و ارتباطات دیگری را نیز دنبال می‌کند.

رجایی در ادامه درباره آخرین تلاش پاکستان برای حصول توافق میان تهران و واشنگتن است، گفت: مسیر مذاکرات ایران از معابر مختلفی از جمله چین , مسکو دنبال می‌شود و ما نیز تصمیمات خود را بر همین اساس تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: اینکه تصور شود این سفر آخرین فرصت یا آخرین مسیر برای توافق است، برداشت دقیقی نیست. حتی شخص ترامپ نیز به‌نوعی نیازمند ارتباط و پیگیری چنین روندی است؛ بنابراین ممکن است وزیر کشور پاکستان حامل پیام‌های مهمی بوده و موضوعات خاصی را دنبال کرده باشد، اما این به معنای آن نیست که همه‌چیز صرفاً از مسیر پاکستان تعریف شده باشد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش دیگر بازیگران در روند مذاکرات تأکید کرد: کشور‌های دیگری نیز در این روند نقش دارند و اساساً در عرصه مذاکرات، چیزی به نام پایان کامل مذاکرات وجود ندارد. اگر مسیری به نتیجه نرسد، مسیر‌های دیگر فعال می‌شوند؛ از کانال مسکو گرفته تا پکن.

وی درباره اظهارات شهباز شریف مبنی بر تلاش برای برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و آمریکا نیز گفت: این اظهارات بیشتر در چارچوب تثبیت نقش واسطه‌گری پاکستان قابل ارزیابی است. پاکستان تلاش می‌کند این نقش را پررنگ نشان دهد تا به نتیجه مطلوب خود برسد. در این مسیر نیز سفر‌ها و رایزنی‌های مختلفی با عربستان، قطر و آمریکا انجام شده و اسلام‌آباد به‌صورت ترکیبی در حال پیگیری موضوع است.

رجایی افزود: نباید از عبارت “دور جدید مذاکرات” استفاده کرد، بلکه این روند یک فرآیند مستمر و پازلی است که مرحله به مرحله جلو می‌رود. این‌گونه نیست که بگوییم اکنون در نقطه آخر یا اتمام حجت قرار داریم؛ بلکه این فقط بخشی از پروسه مذاکرات است.

وی درباره آینده تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت: ترامپ مواضع خاص خود را مطرح می‌کند، اما آنچه اهمیت دارد قدرت و ظرفیت تهران است که موجب شده ایران در موقعیت چانه‌زنی قرار بگیرد. امروز دیگر نگاه‌ها به ایران از موضع محاصره و ضعف نیست، بلکه ایران توانسته اعتبار و قدرت خود را تثبیت کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در کنار مذاکرات، عنصر میدان نیز همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. اساساً تولید قدرت، ترکیبی از دیپلماسی و میدان است و ایران تجربه‌های گذشته را فراموش نمی‌کند. در هر مذاکره‌ای باید ضمانت‌های لازم نیز در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ایران برای استیفای حقوق خود از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک، سیاسی و میدانی استفاده خواهد کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما