عطوان با انتشار ویدئویی تحلیلی در صفحه شخصی خود در شبکه «ایکس» گفت: اسرائیل میخواهد عربستان و امارات را به ورطه جنگ بکشاند و در حال پاشیدن بذر فتنه میان کشورهای عربی و ایران است.
این تحلیلگر فلسطینی ساکن لندن گفت: عربستان اخیرا اعلام کرد سه پهپاد از خاک عراق به پرواز درآمده و وارد عمق اراضی این کشور شد و قصد داشت به مراکزی حمله کند. سوال این است که این پهپادها از کجا به پرواز درآمده بود و چه کسانی عامل آن هستند؟ این پهپادها از دو پایگاه اسرائیلی که آمریکا در صحرای غربی عراق ایجاد کرده بود، به پرواز درآمدند. آمریکا امکان ایجاد پایگاه اسرائیلی در خاک عراق فراهم کرده بود؛ این پهپادها از پایگاههای اسرائیلی به پرواز درآمدند.
سوال اینجاست که چرا آمریکا به حاکمیت عراق احترام نگذاشت؟ عراقیها باید همه پایگاههای امریکایی را ببندند، عراق باید هشدار شدیداللحنی به آمریکا بدهد که نباید اجازه برپایی چنین پایگاههای اسرائیلی را در خاک عراق بدهد.
ترامپ در خصوص ایران درمانده شده است
عطوان در خصوص تهدیدهای آمریکا در مورد ایران نیز گفت: ترامپ تا چند روز پیش میگفت این آرامش قبل از طوفان است. او از چین بازگشته است، دیداری که کاملا شکست خورده بود، او از چین برگشته و بار دیگر تهدیداتش شروع شده است.
سوالی که مطرح میشود این است که دیگر چه تهدیدی در چنته دارد که قبلا آن را عملی نکرده است؟ از ۹ اسفند تاکنون یکسره ایران را تهدید میکند، او باید بگوید دیگر چه در چنته دارد؟ میگوید جهنمی برپا میکند و ایران را از نقشه جهان پاک میکند، واقعیت این است که او کاری نمیتواند بکند؛ نه آرامشی در کار است و نه طوفانی.
این مرد (ترامپ) ترسو است و بسیار ترسیده است. او به خوبی درک کرده است که اگر دوباره این جنگ را شروع کند، ایران هزینه بسیار سنگینی بر دست او میگذارد. چه کسی آتش بس اعلام کرد؟ ترامپ. چه کسی آتش بس را تمدید کرد؟ خود او؛ ایران خواستار تمدید آتش بس نشد. همه کارشناسان نظامی میگویند ما نمیتوانیم وارد این جنگ شویم. ایران با وجود همه این تهدیدها، حتی یک سانتی متر هم از تنگه هرمز عقب نشینی نکرده است و در عین حال هیاتی برای اداره تنگه هرمز و کنترل ورود و خروج از آن تشکیل داده است.
عطوان خاطر نشان کرد که اوضاع در منطقه بر خلاف خواستههای آمریکا پیش میرود. وی افزود: جدا از این، ضربالمثلی هست که میگوید کسی که میخواهد بزند این همه سر و صدا نمیکند؛ اینکه پیوسته تهدید کنی طبیعتا طرف مقابل خود را آماده میکند. مساله کاملا روشن است.
این تحلیلگر جهان عرب در ادامه با اشاره به برگههای برنده ایران در خلیج فارس گفت: جدا از این، ایران اکنون گنجی در اختیار دارد و آن هم کابلهای اینترنت در بستر تنگه هرمز است. ارزش آنها ۱۰ تریلیون دلار است و قوانین دریایی به ایران آزادی عمل در خصوص این منطقه و کابلها را میدهد. شرکتهای مایکروسافت و گوگل و همه شرکتهای جهانی به این وابستهاند؛ اگر مشکلی برای این کابلها پیش بیاید، بحرانی جهانی بوجود میآید. ایران میتواند این کابلها را بهطور کامل از بین ببرد، آمریکا هم این را خوب میداند و ترامپ هم از این موضوع میترسد. اگر ایران در خصوص این کابلها اقدامی انجام دهد، عواقب وخیمی برای جهان خواهد داشت. ترامپ این روزها میگوید در حال مذاکره هستیم و ایران میخواهد توافق کند، این درست نیست این آمریکا است که خواستار توافق است و نه ایران.
انتهای پیام/