حسین ربیعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتوگو با برنا درباره واکنش رژیم صهیونیستی به پیشنویس توافق ایران و آمریکا گفت: آنچه رسانههای جهان و منطقه از واکنش مقامات اسرائیل منعکس کردهاند، نشان میدهد که ظاهراً از کلیت این تفاهمنامه رضایت ندارند. ترجیح آنها احتمالاً این بوده که در این مقطع و با توجه به نحوه پایان جنگ، توافقی صورت نگیرد تا حملات نظامی ادامه پیدا کند و بخش زیادی از خواستههایشان محقق شود و سپس به سمت توافق بروند. ظاهراً آنچه تاکنون از رسانهها و واکنشها منتشر شده، ناشی از این است که اسرائیل این توافقنامه را در راستای منافع خود تلقی نمیکند.
ربیعی با اشاره به اینکه در تدوین پیشنویس توافقنامه احتمال دارد هیچ هماهنگی با نتانیاهو صورت نگرفته باشد، اظهار کرد: از ابتدای مطرح شدن مذاکرات و رفتوآمدهای سیاسی و دیپلماتیک، بیش از هر فرد دیگری این ترامپ بود که در موافقت یا مخالفت با بخشهای مختلف توافق واکنش نشان میداد. حتی درباره واکنشهای ایران نیز بیش از هر کسی ترامپ اظهار نظر میکرد و ما موضع خاصی از نتانیاهو نمیدیدیم.
وی با اشاره به روند مذاکرات تصریح کرد: این مسئله نشان میداد که ظاهراً نتانیاهو در جریان جزئیات قرار ندارد؛ هرچند در ابتدا ادعا میکرد که روزانه با ترامپ درباره توافق و روند گفتوگوها در تماس است، اما هرچه به روزهای اخیر نزدیکتر شدیم، به نظر میرسید که او بهتدریج از روند مذاکرات کنار گذاشته شده و کمتر درباره جزئیات آن اظهار نظر میکند. بنابراین به نظر میرسد یا چندان در این بازی درگیر نشده یا اساساً میدان و نقشی برای ورود به جزئیات به او داده نشده است.
ربیعی درباره احتمال کارشکنی رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: البته که خواست اسرائیل همین است، اما با توجه به روحیات ترامپ و تجربهای که در دوره زمامداری او دیدیم، به نظر میرسد او فردی یکجانبهنگر و به اصطلاح عامیانه، یکدنده است. بعید است نتانیاهو بخواهد برخلاف آنچه ترامپ گفته عمل کند و توافق را بر هم بزند.
وی ادامه داد: فکر میکنم ترامپ بیش از هر رئیسجمهور دیگری تلاش کرد در راستای منافع اسرائیل حرکت کند. اگر اسرائیل بخواهد همین روند را هم تخریب کند، احتمالاً تلآویو این نگرانی را خواهد داشت که رؤسای جمهور آینده آمریکا دیگر توجهی به خواستههای آنها نکنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با وجود همه نارضایتیهایی که احتمالاً نتانیاهو دارد، بعید میدانم بخواهد بهصورت مستقل و جدا از آمریکا دست به عملیات نظامی بزند. البته در طول یک سال گذشته و همزمان با درگیریها، مقامات اسرائیلی مطرح کرده بودند که حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد، اما منافع اسرائیل تأمین نشود، ممکن است چنین اقدامی انجام دهند، اما در شرایط فعلی شانس چنین کاری را زیاد نمیبینم.
ربیعی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر تشویق او از سوی کشورهای منطقه برای رسیدن به توافق با ایران گفت: به هر حال تجربه این ۴۰ روزی که جنگ منطقهای رخ داد و کشورهای منطقه کموبیش خسارت دیدند و به نوعی وارد این درگیری شدند، نشان داد که این کشورها نقاط ضعف زیادی دارند و ایران قادر است هم پایگاههای نظامی آمریکا و هم در صورت لزوم زیرساختهای منطقه را هدف قرار دهد.
وی ادامه داد: در مرحله بعدی جنگ نیز، آنطور که مطرح میشد، احتمال درگیری بر سر زیرساختهای انرژی و نیروگاهی وجود داشت که میتوانست همه کشورهای منطقه را در برابر چنین جنگی آسیبپذیر کند. بنابراین به احتمال زیاد این کشورها با احساس تهدید و نگرانی از گسترش دوباره جنگ و درگیر شدن زیرساختهایشان، از روند توافق حمایت کردند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تأکید کرد: قطعاً کشورهای منطقه نیز بخشی از تلاشهای پشتپرده برای نهایی شدن این توافق بودهاند و تلاش کردند از بازگشت به یک جنگ فراگیر جلوگیری کنند.
انتهای پیام/