سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

شاهرخی: بازیکن باتجربه یا عصای دست می‌شود یا مار در آستین/ از خاطرات جام جهانی ۲۰۰۶ می‌توانم شاهنامه بنویسم!

۱۴۰۵/۰۳/۱۱ - ۰۸:۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۳۴۶۶۰۸
برنا – گروه ورزشی: سرمربی اسبق تیم ملی بر این باور است که تجربه بازیکنان ایران می‌تواند در جام جهانی کمک بزرگی برای موفقیت کشورمان در این تورنمنت باشد.

همایون شاهرخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا در مورد وضعیت تیم ملی ایران در آستانه آغاز این رقابت‌ها صحبت‌های ویژه‌ای را مطرح کرد که ماحصل آن را می‌توانید در زیر بخوانید:

در مورد اوضاع حاکم بر تیم ملی بگویید؛ با شرایط موجود شرایط تیم ملی چطور است؟

وقتی از فوتبال صحبت می‌کنیم در واقع از دو منظر این پدیده را بررسی می‌کنیم یکی از این قسمت‌ها واقعیت‌های فوتبال است و قسمت دیگر اتفاقات فوتبال. واقعیت‌ها یعنی اینکه ما یک لیگ مرتب داشته باشیم، استادیوم‌ها و زیرساخت‌های لازم برای ما فراهم باشد، چمن‌های خوب داشته باشیم و امکانات نرم افرازی و سخت افزاری برای ما فراهم باشد و بتوانیم با تکیه بر این موضوع و مباحث فنی برای کسب نتایج لازم تلاش کنیم. ضمن این که تدارک و آماده سازی تیم ملی هم برای کسب نتایج مهم است. در حال حاضر ما به خاطر جنگ لیگ را نیمه کاره رها کردیم و از نظر زمین و استادیوم‌ها و در مضیقه هستیم. در مورد برگزاری اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی هم شرایط ایده آلی را نداشته‌ایم.

در مورد فاکتور دوم توضیح می‌دهید؟

فاکتور دوم برای موفقیت تیم اتفاقات فوتبال است. یک زمانی تیمی در طول بازی ۱۰ بار روی دروازه اش حمله می‌شود ولی در نهایت همان تیم روی یک ضدحمله یا یک خلاقیت فردی با یک حمله به گل می‌رسد بازی را با پیروزی به پایان می‌رساند. این اتفاقات فوتبال در همه جای دنیا رخ می‌دهد. به هر صورت من امیدوار هستم درزمینه اتفاقات بتوانیم خوش شانس باشیم و در نهایت اتفاقات خوبی در جام جهانی برای تیم ملی ایران رخ بدهد و نتایج به گونه‌ای رقم بخورد که مردم ایران بتوانند خوشحال شده و شور و نشاط اجتماعی به جامعه بازگردد.

به عنوان فردی که سال‌های زیادی را در فوتبال بودیده‌اید، تیم ملی ایران در حال حاضر چه کمی و کاستی‌های فنی دارد؟

ما از شرایط و داخل تیم اطلاع نداریم و نمی‌دانیم بازیکنان تک تک از چه وضعیتی برخوردار هستند. به هرحال برخی ضعف‌ها وجود دارد که بهتر است من در مورد آن صحبت نکنم، چون دخالت در مسائل فنی می‌شود. با این وجود به صورت اجمالی می‌گویم به نظر من شاید مهمترین مشکل حال حاضر تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی مساله میانگین سنی نسبتا بالای تیم است، مساله‌ای که شاید در نهایت به ضررمان تمام شود.

 نقطه قوت ایران در جام جهانی از نظر شما چه مساله‌ای است؟

به نظر من حضور بازیکنان باتجربه در ترکیب اصلی تیم ملی می‌تواند برای این تیم نقطه مثبت و خوبی باشد، بازیکنانی که چه در تیم ملی و چه در تیم‌های باشگاهی‌شان تجربیات خوبی دارند. البته این مساله را هم باید بگویم بازیکنی که تجربه دارد یا برای مربی اش عصای دست می‌شود یا مار در آستین! اگر عصای دست باشد، خوب است ولی اگر ماری در آستین باشد خطر نیش زدن دارد.

از خاطرات تان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان  بگویید!

والا اگر بخواهم از آن جام خاطره بگویم می‌توانم شاهنامه بنویسم! من آخرش را می‌گویم جام جهانی یعنی آخر فوتبال و ما در آلمان و در آن جام جهانی به معنای کامل معنی نظم وانضباط را فهمیدیم. مرتب بودن به وقت برای حضور در تمرین، حرکت به وقت هواپیما و ... آن جام جهانی همه چیزش روی قانون و قاعده بود.

در جام جهانی ۲۰۰۶ یک سری شایعات و شائبه‌هایی مطرح بود که بازیکنان حرف گوش کن نبودن یعنی حرف مربی و کادر فنی را اجرا نمی‌کردند!

به نظر من راوی درست ماجرا‌ها را روایت نکرده! چون آن گونه که شما می‌گویید، نبوده با حضور من، برانکو، حسین فرکی دکتر دادگان این مساله امکان نداشت. نهایتا این نقل قول‌ها زیاد مطرح می‌شود ولی من واقعیت بگویم دیگر ما احتیاج به این حرف داریم. واقعیت امر این است که ما در آن دوره یک مقدار بدشانسی آوردیم که مثلا مقابل تیم آنگولا مساوی کردیم ولی به مکزیک و پرتغال باید می‌باختیم، چون از ما خیلی بهتر بودند.

در نهایت این اتفاقات منجر شد به برکناری محمد دادکان!

در نتیجه اش این بود که وقتی که برخی اتفاق‌ها افتاد، با توجه به مسائل حاشیه‌ای که خارج از بحث ما هست و این را نمی‌توانم بیشتر بازی کنند. در آن مقطع خیلی‌ها دوست داشتند که دادکان را عوض کنند و آن افراد به آرزوی خود رسیدند؛ در صورتی که دکتر دادکان می‌توانست وضعیت فوتبال را بهتر کند!

یکی از اتفاق هایی که در زمان حضور شما در تیم ملی افتاد اون ماجرای رحمان رضایی و بداوی بود، در مورد آن اتفاق برای مان صحبت می‌کنید؟

بعضی اوقات بعضی برخورد‌ها و درگیری‌ها در زمین فوتبال اجتناب ناپذیر است. آن ماجرا در صحنه‌ای کاملا فوتبالی رخ داد و بعد از مدت کوتاهی نیز آن سوتفاهم حل شد و آن دو بازیکن با هم رفیق شدند. به هرحال بزرگنمایی‌ها همیشه در این اتفاقات وجود دارد. نمونه‌اش اتفاقی که اخیرا در رختکن رئال مادرید رخ داد و بازیکنان آن تیم درگیری عجیبی با هم داشتند. در مورد ماجرای رحمان رضایی و علی بداوی هم ماجرا خیلی زود با عذرخواهی آن دو بازیکن حل شد.

و به عنوان سوال آخر، در حال حاضر جای کدام بازیکن را در تیم ملی برای جام جهانی خالی می‌بینید؟

به نظرم سردار آزمون از نظر فنی و فوتبالی بازیکن بسیار خوبی است که با توجه به شرایط و تجربه‌ای که در تیم ملی دارد بدون شک می‌توانست یکی از امید‌های ایران در خط حمله در جام جهانی باشد. به نظرم حضور او در تیم ملی لازم بود و تیم ملی در فاز حمله به او نیاز مبرمی دارد.

گفت‌و‌گو از سمیه قدیری

انتهای پیام/

نظر شما