علی سیدزاده سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در گفتوگو با خبرنگار برنا به موضوع بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پساب تصفیهشده در سه بخش کشاورزی، صنعت و تغذیه مصنوعی آبخوانهای زیرزمینی مورد استفاده قرار میگیرد. در بسیاری از مناطق کشور لازم است بخشی از پساب برای تقویت و احیای سفرههای آب زیرزمینی اختصاص یابد تا از تشدید پدیده فرونشست زمین جلوگیری شود.
وی افزود: ظرفیت تولید پساب در کشور حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال است اما هنوز از تمامی این ظرفیت استفاده نمیشود. یکی از دلایل این موضوع ضرورت تطبیق کیفیت پساب با استانداردهای مورد نیاز هر بخش مصرفکننده است زیرا هر نوع پسابی قابلیت استفاده در همه مصارف را ندارد.
سیدزاده با تأکید بر سیاست وزارت نیرو برای توسعه استفاده از پساب خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامههای وزارت نیرو جایگزینی تدریجی پساب با آب شرب در صنایع است. هدف این است که صنایع بهویژه واحدهایی که در حال حاضر از آب شرب استفاده میکنند، به سمت مصرف پساب هدایت شوند تا فشار بر منابع آب شرب کاهش یابد.
وی ادامه داد: تحقق این هدف نیازمند همکاری نزدیک صنایع است زیرا ایجاد تأسیسات و زیرساختهای لازم برای دریافت و استفاده از پساب در داخل واحدهای صنعتی باید با مشارکت خود صنایع انجام شود. وزارت نیرو آمادگی کامل دارد پساب مورد نیاز صنایع را تأمین و تحویل دهد تا به تدریج جایگزین مصرف آب شرب شود.
سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در ادامه درباره مدیریت فشار آب در فصل گرما اظهار کرد: در دورههایی که با افزایش دما و اوج مصرف آب مواجه میشویم مدیریت فشار شبکه یکی از ابزارهای اصلی برای حفظ پایداری تأمین آب است. در ماههای گرم سال مصرف آب به شکل قابل توجهی افزایش مییابد و در چنین شرایطی ناچار هستیم با انجام مانورهای بهرهبرداری و مدیریت فشار از رسیدن شبکه به نقطه بحران جلوگیری کنیم.
وی افزود: اگر این اقدامات انجام نشود بخشی از شبکه با افت شدید تأمین آب یا حتی بیآبی مواجه خواهد شد. بنابراین تلاش میکنیم در صورت محدودیت منابع، با مدیریت فشار شبکه حداقل طبقات نخست ساختمانها از آب پایدار برخوردار باشند و امکان توزیع عادلانه آب در سطح شهر حفظ شود.
سیدزاده تصریح کرد: سیاست وزارت نیرو بر قطع آب مشترکان استوار نیست و تلاش میشود حتی در شرایط اوج مصرف نیز آبرسانی تداوم داشته باشد. با این حال پیشبینیها نشان میدهد میانگین دمای کشور در سال جاری حدود دو درجه سانتیگراد بیشتر از شرایط نرمال خواهد بود و در صورت تداوم موج گرما و افزایش مصرف ممکن است در برخی مناطق ناگزیر به اجرای برنامههای مدیریت فشار آب شویم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: میزان تأثیر این اقدامات به الگوی مصرف، وضعیت منابع آبی، تراکم جمعیت و شرایط هر منطقه بستگی دارد و طبیعتاً مناطق پرتراکم بیشتر در معرض آثار ناشی از افت فشار قرار خواهند گرفت. البته در حال حاضر چنین برنامهای اجرا نمیشود اما در صورت بروز پیکهای شدید مصرف ممکن است در برخی روزها اجرای محدود طرحهای مدیریت فشار آب اجتنابناپذیر باشد.
انتهای پیام/