سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با برنا:

گواهی صرفه‌جویی آب در مسیر ورود به بورس انرژی/ توسعه تجهیزات کاهنده مصرف به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

۱۴۰۵/۰۳/۳۱ - ۰۹:۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۳۵۶۴۶۲
برنا - گروه اقتصادی؛ سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور از انجام مطالعات برای طراحی و استقرار سازوکار «گواهی صرفه‌جویی آب» خبر داد و گفت: در این طرح، مصرف‌کنندگان پس از کاهش مصرف آب، گواهی معادل حجم صرفه‌جویی‌شده دریافت می‌کنند که امکان عرضه آن در بورس انرژی به متقاضیان آب فراهم خواهد شد.

علی سیدزاده سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با اشاره به موضوع گواهی صرفه‌جویی آب  گفت: در حال حاضر مطالعات مربوط به طراحی و استقرار سازوکار گواهی صرفه‌جویی آب در کشور در حال انجام است. این طرح در تعداد محدودی از کشورهای جهان اجرا شده و بر این اساس اگر یک صنعت یا مصرف‌کننده بتواند میزان مشخصی از مصرف آب خود را کاهش دهد معادل حجم صرفه‌جویی‌شده برای آن گواهی صادر می‌شود.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور افزود: دارنده این گواهی می‌تواند آن را در بورس انرژی به متقاضیان آب عرضه کند. البته اجرای این سازوکار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های پیچیده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین هماهنگی میان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت مدیریت منابع آب ایران، بورس انرژی و سایر دستگاه‌های مرتبط است و همچنان مذاکرات و هماهنگی‌های لازم در این زمینه ادامه دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف آب اظهار کرد: استفاده از تجهیزات و لوازم کاهنده مصرف آب هرساله یکی از پروژه‌های اصلی شرکت‌های آب و فاضلاب در حوزه مدیریت تقاضا و مصرف آب بوده است اما یکی از مهم‌ترین موانع توسعه این طرح‌ها محدودیت منابع مالی است.

سیدزاده ادامه داد: برآوردهای انجام‌شده در سال گذشته نشان می‌دهد برای تجهیز بخشی از مشترکان پرمصرف به لوازم کاهنده مصرف آب حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. هرچند قانون تأکید دارد در صورت تمایل مشترک هزینه تأمین این تجهیزات باید توسط خود مصرف‌کننده پرداخت شود اما وزارت نیرو برای تشویق مردم به استفاده از این تجهیزات، مشوق‌های حمایتی در نظر گرفته است.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در خاتمه افزود: بر اساس دستور وزیر نیرو، مشترکانی که نسبت به خرید و نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب اقدام کنند، از ۳۰ درصد تخفیف در آب‌بهای مصرفی برخوردار خواهند شد. به این ترتیب هزینه خرید این تجهیزات ظرف سه تا چهار ماه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های آب جبران می‌شود و تلاش داریم از طریق این مشوق‌ها، چالش تأمین منابع مالی این طرح نیز برطرف شود.

انتهای پیام/

نظر شما