ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا، در مورد عملکرد تیم ملی کشورمان در بازی مقابل بلژیک اظهار داشت: نسبت به بازی قبل بهتر بودیم، چرا که بهتر دفاع کردیم. حتی وقتی بلژیک ۱۰ نفره شد محتاط بازی کردیم و به دنبال سه امتیاز نبودیم. با این حال کار دفاع تیمی بهتر شده بود و رضایت عمومی را به همراه داشت. در این بازی خطوط سه گانه تیم ما به هم نزدیک شده بود و همین انسجام باعث شد تا کمتر اشتباه کنیم. به نظر من مربیان میدانستند که ما مشکلاتی داریم و طی سالهای اخیر این مشکلات دفاعی برطرف نشده بود. از این رو ممکن بود در بازی با بلژیک اتفاقات بدی رخ دهد. به همین دلیل این سیستم را انتخاب کردند و امیدوار بودند تا با برخی اتفاقات خوب نتیجه به نفع ما رقم بخورد.
وی با اشاره به عملکرد تیم بلژیک گفت: اخراج بازیکن بلژیک معادلات را تغییر نداد. هرچند مالکیت تا حدودی تحت تاثیر این اخراج قرار گرفته اما باز هم بلژیک تیم برتر میدان بود. بلژیک موقعیتهای زیادی داشت و دروازهبان ما مانع گلزنی آنها شد. قبل از جام جهانی آنها راتیم خوبی دیدم، چرا که بازیکنان شاخص و صاحب نامی دارد. برخلاف تصور اما پس از بازی با مصر مشخص شد که اشتباه کردم و فکر میکنم مصر از بلژیک با برنامهتر و منظمتر است.
قاسمپور با اشاره به بهبود نظم دفاعی و عملکرد مدافعان در بازی با بلژیک نسبت به بازی گذشته مقابل نروژ تاکید کرد: سیستمی که انتخاب میشود در عملکرد بازیکنان دفاعی تیم کشورمان تاثیرگذار است. از یک سو سن مدافعان تیم ما بالاست که البته در خطوط دیگر هم چنین بازیکنانی داریم و از سوی دیگر بلژیک تیم با برنامه و منظمتری نسبت به ما بود و تجربه زیادی هم در فوتبال دنیا دارد. از این رو کادر فنی مجبور بود با نزدیک کردن خطوط به یکدیگر شرایط بهتری را فراهم کند. به نظر من در کم کردن فاصله بین خطوط و فشردگی دفاع تیمی موفق بودیم. این سیستم اما ضعفهایی دارد؛ در حملات کم تعداد ظاهر شده و گرفتار ضد حملات میشویم، چرا که در برگشتها ضعیف هستیم. البته بلژیک هم تیم پر اشتباهی بود و سن بالای برخی بازیکنان این تیم اجازه نداد تا توانایی واقعی خود را نشان دهند.
وی در مورد بازی با مصر و شانس صعود گفت: بازی با مصر به مراتب سختتر از بازی با بلژیک است. آنها مثل بلژیک بیپروا حمله نمیکند و هم در دفاع و هم در حمله پر تعداد هستند. در نتیجه اگر با برنامه مقابل این حریف قدرتمند قرار نگیریم ممکن است گرفتار شویم. امیدوارم همانطور که در بازی برابر بلژیک توپها درون دروازهمان قرار نگرفت، در بازی با مصر هم خوششانس باشیم. فراموش نکنیم در بازی با بلژیک، وقتی صاحب توپ میشدیم ابزار لازم و بازیکنی که بتواند از موقعیت به وجود آمده استفاده کند در اختیار نداشتیم. تیم ما نیازمند بازیکنی است که سرعت، تکنیک وخلاقیت داشته باشد. نفر را از مقابل خود بردارد و با مدافع تک به تک بشود. این موضوع یا در برنامه ما نبود یا چنین بازیکنی در اختیار نداریم. فقط مهدی قائدی شبیه به یک همچین بازیکنی است؛ که در این مسابقه به بازی گرفته نشد.به همین دلیل وقتی تیم حریف ۱۰ نفره شد باز هم فشار میآوردند و موقعیت روی دروازه ما ایجاد میکردند. درصورتی که وجود بازیکنی مثل قاعدهای در این شرایط میتوانست بسیار تاثیرگذار باشد. ما با یک مهاجم سرعتی و تکنیکی میتوانستیم موفقتر شویم. بلژیک فشار زیادی به تیم ما آورد و همین باعث شد خیلی زود خسته شوند. در نتیجه در ۲۰ دقیقه پایانی یک بازیکن با خصوصیاتی که گفتم میتوانست مدافعان حریف را وادار به اشتباه کند.
این کارشناس در مورد حرکت زیبای تیم ملی کشورمان در گل آفساید که مردود اعلام شد تصریح کرد: اگر مربیان ما برنامه داشته باشند و بتوانند کار تاکتیکی را به خوبی انجام دهند تیممان پتانسیل خوبی دارد. هرچند بازیکنان مسنی در این تیم حضور دارند که ۲ سال قبل باید کنار گذاشته میشدند اما به طور کلی نفراتی توانمندی هستند و اگر کادر فنی برنامه داشته باشند ممکن است بتوانند از پس آن برنامهها بر بیایند. این چنین تاکتیکهایی در شرایطی که آنقدر توانمند نیستیم که پر تعداد در حمله و دفاع حاضر شویم، کارساز است. باید از این قبیل اتفاقات به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و روی ضربات ایستگاهی با برنامه ظاهر شویم. امیدوارم در بازی با مصر نتیجه بگیریم، چرا که از دو بازی قبلی سختتر است. از طرفی شانس مصر برای صعود زیاد است و میتواند به باخت آنها منجر شده و راه صعودشان را ببندد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: میتوانیم امیدوار باشیم که بازیکنان تیم ملی ایران بیمحابا حمله نکرده و با احتیاط بازی کنند تا شانس صعود را از دست ندهند. در عوض تیم ما در این بازی حتما برای برد به میدان میرود. هرچند با مساوی هم ممکن است جزو هشت تیمی که با ۳ امتیاز به دور بعد صعود میکنند قرار بگیریم، اما میتوانیم با برنامهریزی مناسب ۳ امتیاز را از آن خود کرده و قطعی صعود کنیم. امیدوارم تیم کشورمون در این مرحله از آسانترین گروه جام جهانی صعود کند.
انتهای پیام/