سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

۹۸ درصد آب خراسان رضوی از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود

۱۴۰۵/۰۴/۰۲ - ۱۰:۵۲:۰۵
کد خبر: ۲۳۵۷۶۵۹
برنا- گروه استان‌ها: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون بیش از ۹۸ درصد آب استحصال شده در مناطق شهری و روستایی زیر پوشش این شرکت از طریق آبهای زیر زمینی و کمتر از ۲ درصد از منابع آب‌های سطحی تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، حسین امامی در نشستی خبری در مشهد افزود: سالانه ۳۲۲ میلیون متر مکعب آب در مناطق زیر پوشش شرکت آبفای خراسان رضوی استحصال می‌شود که ۳۲۰ میلیون متر مکعب آن آب زیر زمینی است که باید این معضل با اجرای راهکارهای اساسی چاره اندیشی شود.

به گفته وی، استفاده از آب های سطحی را اکنون فقط در شهرهای قوچان، سرخس و درگز خراسان رضوی شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۳۹۰ هزار نفر در مناطق شهری و روستایی استان خراسان رضوی به جز شهرستان مشهد زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هستند و جمعیت زیر پوشش این شرکت از ۲۲ استان کشور بیشتر است.

مدیر عامل شرکت آبفا خراسان رضوی با اشاره به اجرای ۲۴۰ طرح آب رسانی و اجرای شبکه فاضلاب با اختصاص ۲ همت اعتبار در این استان گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده بخشی از این طرح ها در هفته دولت و بخش دیگر تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

امامی افزود: با اجرای این طرح ها تحول عمده ای در حوزه آب و فاضلاب استان خراسان رضوی رخ خواهد داد.

وی حفاری ۱۳۵ حلقه چاه در مناطق مختلف خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۴ را از اقدامات انجام‌شده شده برای مقابله با تنش آبی در تابستان پیش رو عنوان کرد.

به گفته وی، خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ بیشترین جذب اعتبار، بیشترین طرح های فعال و بیشترین پیشرفت فیزیکی طرح ها را در بین دستگاه های اجرایی استان به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت آبفا خراسان رضوی گفت: ظرفیت آب رسانی سیار در روستاهای خراسان طی سال گذشته بیش از ۲ برابر رشد داشته است و ناوگان آب رسانی از ۱۴ تانکر به ۳۰ تانکر افزایش یافته است‌.

امامی تعداد روستاهایی که با تانکر سیار آب رسانی می شوند را حدود ۱۳۵ روستا عنوان کرد که این روستاها خودگردان هستند.

وی با بیان این که سرانه مخازن آب در خراسان رضوی پایین تر از میانگین کشوری است گفت: این استان به ۹۹ هزار متر مکعب مخزن در بخش شهری و ۷۷ هزار مخزن در بخش روستایی نیاز دارد که اکنون ۵۵ هزار متر مکعب در حوزه شهری و ۲۷ هزار در بخش روستایی در دست ساخت است.

به گفته وی، اکنون سرانه مخزن آب در استان خراسان رضوی ۶.۲ به ازای هر مشترک است که این شاخص در کشور ۷.۸ است که این عقب ماندگی در حال رفع است به طوری که معادل ۱۰ درصد مخازنی که طی ۳۰ سال گذشته در خراسان رضوی ساخته شده از سال گذشته تاکنون ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا خراسان رضوی در بخشی از سخنان خود گفت: هم اکنون از یک میلیون و ۳۹۰ هزار مشترک زیر پوشش این شرکت ۴۰ درصد روستایی و ۶۰ درصد شهری هستند که طبق برآوردها ۴۹ درصد آنها کمتر از الگوی مصرف آب مصرف می کنند و بقیه، مصارف بیشتر از الگو را دارند.

امامی افزود: در حال حاضر یک سوم قیمت تمام شده آب در مناطق زیر پوشش شرکت آبفا خراسان رضوی از مشترکان دریافت می‌شود به طوری که از ۲۰ هزار تومان قیمت تمام شده طبق اسناد قبلی، به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ تومان از مشترکان اخذ می شود که این موضوع یک چالش مهم به شمار می رود که باید اصلاح گردد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طبق ارزیابی های وزارت نیرو با اقدامات اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، اکنون این استان بیشترین «سواد آبی» را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

سعید روزی اقدامات اطلاع رسانی و مصرف بهینه آب را در قالب ۴۰ اقدام نظیر آموزش دانش آموزان در مدارس، جشنواره های ملی آب، خانه موسیقی، راه‌اندازی نخستین اتوبوس آب کشور، تولید پادکست، از طریق هیات‌های ورزشی و تمرین گشت آب به صورت آزمایشی برشمرد.

نظر شما