در روستای گوراب از توابع شهرستان ملایر، سازهای در حال ساخت است که نویدبخش تحولی بزرگ در نظام سلامت منطقه خواهد بود.
این مجموعه درمانی در زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع و با زیربنای ۱۴ هزار متر مربع در پنج طبقه طراحی شده است، اگرچه نوسانهای اقتصادی و تورم، برآورد نهایی هزینهها را دشوار ساخته، اما خیر سازنده متعهد شده تا پایان کار، هزینههای ساخت را تامین کند اما برای راهاندازی نهایی نیاز به اعتبارات دولتی دارد.
طراحی این بیمارستان با نگاهی جامع به نیازهای درمانی منطقه صورت گرفته است، در طبقه همکف، بخشهای اورژانس، درمانگاههای تخصصی پوست و روانپزشکی، داروخانه و لابی پیشبینی شده است.
طبقه اول میزبان اتاقهای عمل، بخش جراحی سوختگی و درمانگاه تخصصی سوختگی خواهد بود؛ طبقات بالایی نیز به ترتیب به فیزیوتراپی، رادیولوژی، آزمایشگاه، بانک کشت اعضا، سردخانه، آشپزخانه صنعتی، سالن غذاخوری و بخشهای بستری اختصاص یافته، همچنین ساختمانی مجزا و مستقل برای بستری بیماران روانی در نظر گرفته شده تا این قشر نیز خدمات تخصصیتری دریافت کنند.
از ویژگیهای شاخص این پروژه، پیشبینی ۱۱۵ تخت بیمارستانی است که ۹۶ تخت آن مصوب نهایی شده و شامل بخشهای ویژهای چون آیسییو سوختگی، بستری روانی، بستری زنان و کودکان و بخش جراحی سوختگی میشود. با بهرهبرداری از این مرکز، شمار تختهای بیمارستانی ملایر به حدود ۵۰۰ تخت خواهد رسید و نیاز این شهرستان را برای چند سال آینده رفع میسازد.
بااینحال، روند تکمیل این طرح بزرگ بدون موانع نیست، مدیران پروژه از مشکلات زیرساختی گلایه دارند و از مسوولان مربوطه خواستار همراهی بیشتر برای رفع این موانع شدهاند. با این امید که با وفای به قولهای دادهشده، سرعت اجرا افزایش یابد.
براساس برنامهریزیهای صورتگرفته، این بیمارستان قرار بود طی سالهای گذشته به بهرهبرداری خواهد رسید و نه تنها شهرستان ملایر، بلکه کل همدان و شهرستان های همجوار را زیر پوشش خدمات تخصصی و فوقتخصصی خود دهد، پروژهای که نشاندهنده همدلی خیران، تلاش مهندسان و امید مردم برای دستیابی به سلامت بهتر است.
اما بازدید استاندار همدان طی روزهای گذشته از این پروژه درمانی، گامی مهم و امیدبخش برای گرهگشایی از موانع در مسیر اجرای این بیمارستان بود تا پاسخی به نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه باشد.
ضرورت تامین اعتبارات نهایی برای راهاندازی زیرساختها و تجهیزات تخصصی
استاندار همدان در بازدیدی که اوایل هفته جاری از بیمارستان ۹۶ تختخوابی ملایر داشت، با تاکید بر جایگاه راهبردی بیمارستان خیرساز امیرالمومنین(ع) در گوراب، از پیگیری جدی برای اخذ مجوز ماده ۲۳ این پروژه در سطح ملی خبر داد و بیان کرد: این اقدام در راستای تأمین اعتبارات دولتی مورد نیاز برای تکمیل طرح انجام میشود.
"حمید ملانوریشمسی" با اشاره به پیشرفت فیزیکی قابلتوجه این پروژه گفت: بیمارستان ۹۶ تختخوابی در نقطه تعیینکنندهای از مسیر اجرایی خود قرار دارد و بخش عمدهای از مراحل ساخت را پشت سر گذاشته شده؛ آنچه امروز بیش از هر چیز نیاز است، تامین اعتبارات نهایی برای راهاندازی زیرساختها و تجهیزات تخصصی است.
وی مولدسازی داراییهای استان را یکی از راهکارهای مؤثر برای تامین مالی این طرحها برشمرد و افزود: در صورت فراهمسازی شرایط قانونی، بخشی از منابع حاصل از این ظرفیت به تکمیل و بهرهبرداری از این مرکز درمانی اختصاص خواهد یافت.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این بیمارستان در ارائه خدمات تخصصی به منطقه، پیگیریهای لازم برای اخذ مجوز ماده ۲۳ در مراجع ملی در دستور کار قرار گرفته است تا امکان بهرهمندی از منابع عمومی برای تسریع در تکمیل پروژه فراهم شود.
ملانوریشمسی ادامه داد: این بیمارستان خیرساز که با حمایتهای مردمی و خیرین سلامت کلید خورده، اکنون به عنوان یکی از اولویتهای درمانی استان، نیازمند همراهی و تخصیص اعتبارات ملی برای ورود به فهرست بهرهبرداری است.
تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی در گرو پنج هزار میلیارد ریال اعتبار
بانی خیرساز بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) از پیشرفت فیزیکی چشمگیر و نیاز مالی باقیمانده برای راهاندازی کامل این مرکز درمانی خبر داد.
"حاج حسن توکلی" با اشاره به ارزش روز این مجموعه درمانی گفت: ارزش کنونی ساختمان بیمارستان حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود و برای تکمیل و بهرهبرداری کامل از آن، به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی با تفکیک این مبلغ افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار صرف تکمیل زیرساختهای حیاتی نظیر سیستمهای سرمایشی (چیلرها)، تأمین دیزل ژنراتورها، احداث سامانههای مدیریت و دفع پسماند و دیگر بخشهای فنی خواهد شد.
بانی ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی ملایر گفت: همچنین سه هزار میلیارد ریال دیگر برای تأمین تجهیزات پیشرفته اتاقهای عمل، آزمایشگاهها و واحدهای تشخیصی و درمانی در نظر گرفته شده است.
پیشرفت ۸۵ درصدی در تامین تجهیزات پزشکی
توکلی در تشریح روند تجهیز این مرکز اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی شامل تختهای بیمارستانی، سردخانه، تصفیهخانه، یخچالهای تخصصی و مبلمان مورد نیاز خریداری و نصب شده است.
وی همچنین به پیشرفت قابلتوجه در بخش تأسیسات برق اشاره کرد و گفت: عملیات کابلکشی برق به طول بیش از پنج هزار و ۵۰۰ متر انجام شده و این بخش نیز در مراحل نهایی قرار دارد.
تعهد ماهانه ۱۵ میلیارد ریال خیر نیکاندیش
بانی احداث این پروژه درمانی با تاکید بر عزم راسخ خود برای به سرانجام رساندن این طرح درمانی،خاطرنشان کرد: تا زمانی که خداوند عمر عطا کند، حمایت از این پروژه را ادامه خواهم داد و هماکنون نیز آمادگی دارم ماهانه حدود ۱۵ میلیارد ریال برای پیشبرد کار هزینه کنم.
بیمارستان امیرالمومنین(ع) از جمله پروژههای بزرگ خیریه در حوزه سلامت است که با حمایتهای مستمر خیران، گامهای موثری در مسیر تکمیل و خدمترسانی به بیماران برمیدارد.
تاکید بر تسریع در تکمیل بیمارستان خیرساز ملایر
فرماندار ویژه ملایر نیز بازدید استاندار همدان و نمایندگان مجلس از این پروژه بزرگ درمانی را نقطه امیدی برای رفع موانع آن برشمرد و گفت: در این بازدید آخرین وضعیت اجرایی پروژه، میزان پیشرفت فیزیکی، نیازمندیها و موانع موجود در مسیر تکمیل این مرکز درمانی مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت تسریع در روند اجرا و بهرهبرداری از آن تأکید شد.
"سعید کتابی" با اشاره به اهمیت این پروژه در ارتقای زیرساختهای حوزه سلامت این شهرستان،اظهار کرد: بیمارستان خیرساز ملایر یکی از طرحهای مهم و اثرگذار در حوزه درمان است که با مشارکت ارزشمند خیران نیکاندیش در حال احداث بوده و تکمیل آن میتواند نقش مهمی در افزایش کیفیت خدمات درمانی و رفاهی شهروندان ایفا کند.
وی یادآور شد: استاندار همدان در این بازدید بر رفع موانع موجود، تامین نیازهای پروژه و استفاده از تمامی ظرفیتهای اجرایی برای تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از این مرکز درمانی تأکید کرد.
کتابی ابراز امیدواری کرد: بیمارستان خیرساز ملایر پس از بهرهبرداری، ضمن افزایش ظرفیت خدمات درمانی شهرستان، بخشی از نیازهای درمانی مردم ملایر و مناطق همجوار را پوشش قرار دهد.