خبرنگار المیادین در ایالات متحده، نیمه شب سهشنبه و بامداد چهارشنبه (به وقت بیروت) گزارش داد که اولین جلسه مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی در واشنگتن پس از تقریباً هشت ساعت به پایان رسیده است.
این خبرنگار توضیح داد که مذاکرات لبنان و اسرائیل بعدازظهر چهارشنبه با حضور هیئت نظامی لبنان از سر گرفته خواهد شد. به گفته خبرنگار المیادین، در این جلسه، مکانیسم خروج ارتش اشغالگر از مناطقی در جنوب لبنان مورد بحث قرار گرفت.
از سوی دیگر، یخیل لایتر، سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، نسبت به آینده مذاکرات جاری بین لبنان و اسرائیل در واشنگتن دی سی ابراز بدبینی کرد و هشدار داد که مسیری که اسرائیل برای دستیابی به ترتیبات امنیتی و سیاسی جدید به آن تکیه کرده بود، اکنون در معرض فروپاشی است.
در عین حال کانال ۱۳ عبری گزارش داد که یک مقام رسمی اعلام کرده است که ارتش اسرائیل پیشنهاد خروج از مناطقی در بخش غربی جنوب لبنان را داده است. کانال ۱۳ همچنین اشاره کرد که ارتش پیشنهاد خروج نیروهای خود از کفر تبنیت و نبطیه در بخش شرقی لبنان را داده است.
این در حالی است که یک منبع آمریکایی روز سهشنبه به العربیه/الحدث گفت که اسرائیل هرگونه عقبنشینی را به گامهای مشخص میدانی از طرف لبنان مرتبط میکند. وی تأکید کرد که نکته اصلی اختلاف در مذاکرات بین لبنان و رژیم صهیونیستی حول محور مکانیسم شروع عقبنشینی میچرخد.
این منبع توضیح داد که تلآویو روی اصل رویکرد «گام به گام» تکیه کرده و از ارتش لبنان میخواهد که توانایی خود را برای از بین بردن زیرساختهای نظامی حزبالله در مناطق مربوطه نشان دهد.
این منبع افزود که رژیم صهیونیستی همچنین خواستار بازرسی تونلها در منطقه علی الطاهر است تا از خالی بودن آنها از عوامل حزبالله اطمینان حاصل کند. وی خاطرنشان کرد که یکی از خواستههای آن، استقرار ارتش لبنان در منطقه قبل از عقبنشینی است.
به گفته این منبع، رژیم صهیونیستی به دنبال تضمینهای میدانی در مورد توانایی ارتش لبنان برای ایجاد کنترل و جلوگیری از حضور هرگونه زیرساخت نظامی حزبالله است.
افسران لبنانی از گرفتن عکس با هیئت صهیونیست خودداری کردند
طبق گزارش روز چهارشنبه سازمان پخش رژیم صهیونیستی (کان)، اعضای هیئت نظامی لبنان در جریان مذاکراتی که در واشنگتن دی سی برگزار شد، از گرفتن عکس با اعضای هیئت اسرائیلی خودداری کردند.
عکسی که از این جلسه منتشر شده، صندلیهای خالی در بخشی که برای هیئت لبنانی در نظر گرفته شده بود را نشان میدهد، در حالی که هیئت اسرائیلی سر میز نشسته بود.
به نقل از وبگاه ارم نیوز، دور جدیدی از مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده بین اسرائیل و لبنان روز سهشنبه آغاز شد که بر دو مسیر سیاسی و نظامی تمرکز داشت، زیرا ایالات متحده مدعی است که سودای پیشبرد «توافق جامع صلح و امنیت» را دارد.
این دور جدید مذاکرات در بحبوحه آتشبس شکننده در لبنان برگزار میشود، جایی که نقضهای مداوم آتشبس توسط اسرائیل، مذاکرات ایالات متحده و ایران را تهدید میکند.
انتهای پیام