علی اسماعیلی، دبیر مسابقات ملی نمونهسازی سریع و مدیر دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار علمی و فناوری برنا با اشاره به روند برگزاری رویداد نخستین مسابقه ملی نمونهسازی سریع فبلب اظهار کرد: مسابقه ملی نمونهسازی سریع نخستین مسابقه فبلب دانشگاه شهید بهشتی بود که فرآیند ثبتنام آن حدود هشت تا ۹ ماه پیش آغاز شد و بیش از ۱۶۰۰ دانشجو از ۱۸ دانشگاه سراسر کشور در آن ثبتنام کردند.
وی افزود: تمامی مراحل این مسابقه برای دانشجویان بهصورت رایگان برگزار شد و بخش عمدهای از فرآیندهای اجرایی آن نیز توسط خود دانشجویان از برنامهریزی و طراحی فرآیندها گرفته تا امور اجرایی و هماهنگیهای لازم
انجام گرفت.
دبیر مسابقات ملی نمونهسازی سریع با بیان اینکه پس از مرحله ثبتنام، فرآیند ارزیابی و انتخاب افراد واجد شرایط انجام شد گفت: پس از مصاحبه با شرکتکنندگان افراد منتخب وارد مرحله اصلی مسابقه شدند و برای آنها دورههای آموزشی مختلفی در نظر گرفته شد؛ این آموزشها شامل دورههای حضوری و غیرحضوری بود.
اسماعیلی ادامه داد: دورههای حضوری بهصورت کاملا عملی در کارگاه ساخت دیجیتال دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و بیش از ۱۰۰ ساعت آموزش رایگان برای تمامی متقاضیان و شرکتکنندگان ارائه شد. همچنین بیش از ۵ هزار ساعت آموزش مجازی نماتک در اختیار دانشجویان قرار گرفت که بسیاری از شرکتکنندگان از آن استفاده کردند.
وی خاطرنشان کرد: حتی در شرایطی مانند قطعی اینترنت و محدودیتهای ایجادشده این دورههای آموزشی مجازی برای بسیاری از دانشجویان به یکی از مسیرهای اصلی دسترسی به آموزش تبدیل شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفت.
اسماعیلی با اشاره به حمایتهای عملیاتی از تیمهای شرکتکننده گفت: پس از برگزاری دورههای آموزشی دانشجویان وارد مرحله تیمسازی شدند و پس از تشکیل تیمها فضای کارگاهی اشتراکی رایگان در اختیار آنها قرار گرفت.
وی ادامه داد: تجهیزات موردنیاز از جمله چاپگرهای سهبعدی، مواد اولیه ساخت و امکانات فنی در اختیار تیمها قرار گرفت. همچنین برای هر تیم حداقل یک حلقه فیلامنت و یک گرنت ساخت اختصاص داده شد تا بتوانند نمونه اولیه محصولات و ایدههای خود را توسعه دهند.
دبیر مسابقات ملی نمونهسازی سریع افزود: در پایان نیز به نفرات برتر دو جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی اهدا شد.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه این مسابقه صرفا یک رقابت دانشجویی نبود گفت: پیش از آغاز ثبتنام حوزههای جذاب و مورد علاقه دانشجویان شناسایی شد و پس از بررسی ۱۲ حوزه فناورانه بهعنوان زمینههای اصلی انتخاب شدند.
وی افزود: پس از آن نیازهای واقعی صنعت در این حوزهها بررسی شد و حدود دو ماه پیش از آغاز مسابقه ارتباط با شرکتهای صنعتی شکل گرفت تا چالشهای واقعی آنها شناسایی شود.
او ادامه داد: در نهایت دو شرکت صنعتی در حوزههای توربوفن و رباتیک بهعنوان صاحبان مسئله معرفی شدند. این شرکتها نیازهای فناورانه مشخصی داشتند که به دلیل قرار گرفتن در حوزههای هایتک و مرز فناوری نیازمند انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه بودند.
اسماعیلی گفت: این شرکتها اعلام کردند در صورت شناسایی افراد مستعد و دارای توانمندی در این حوزهها، آمادگی جذب آنها را دارند و این موضوع نیز بهصورت مکتوب مورد توافق قرار گرفت. بر همین اساس ساختار مسابقه بر پایه نیاز واقعی صنعت طراحی شد.
وی با اشاره به خروجیهای این مسابقه اظهار کرد: از میان ۱۶۰۰ شرکتکننده ۹ تیم برگزیده انتخاب شدند و این تیمها به شرکتهای صنعتی معرفی شدند. با توجه به اینکه تنها چند روز از اختتامیه گذشته فرآیند بررسی برای استخدام و شکل همکاری این افراد با شرکتها در حال انجام است.
دبیر مسابقات ملی نمونهسازی سریع تاکید کرد: هدف اصلی این رویداد شناسایی افرادی بود که شاید پیش از این در مراکز تحقیقاتی یا حوزههای تخصصی فعالیت داشتند یا علاقهمند بودند، اما فرصت کافی برای نشان دادن توانمندیهای خود پیدا نکرده بودند.
اسماعیلی با بیان اینکه این مسابقه بر اساس الگوی یکی از مطرحترین فبلبهای دنیا طراحی شده است گفت: این رویداد با الگوبرداری از فبلب دانشگاه MIT آمریکا شکل گرفت؛ به این معنا که یک نیاز واقعی صنعت در محیط دانشگاهی و در بستر فبلب دانشگاه شهید بهشتی تعریف شد و دانشجویان برای حل آن وارد فرآیند طراحی و ساخت شدند.
وی افزود: در این مسیر علاوه بر انتخاب ۹ تیم برتر حدود ۱۶۰ نفر از میان شرکتکنندگان بهعنوان افراد دارای استعداد و توانمندی به صنعت معرفی شدند تا نیازهای فناورانه شرکتها تا حد زیادی پاسخ داده شود.
دبیر مسابقات ملی نمونهسازی سریع در پایان با اشاره به ضرورت تداوم این مسیر گفت: میتوان گفت این نخستین مسابقهای بود که تا این اندازه نیازمحور طراحی شد و خروجی مطلوبی داشت.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت بیشتر سازمانها و نهادهای مختلف دورههای بعدی این مسابقه با گستردگی بیشتری برگزار شود تا فاصله میان دانشگاه و صنعت کاهش پیدا کند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: هدف این است که دانشجویان پس از فارغالتحصیلی صرفا صاحب مدرک نباشند بلکه مهارتهای فنی، تجربه کار عملی و ارتباط با صنعت را نیز داشته باشند تا بتوانند مستقیمتر وارد بازار کار و مسیر حرفهای خود شوند.
انتهای پیام/