سید عباس عراقچی : قدردانی از دولت و ملت عراق بهدلیل حمایتها و همراهی با جمهوری اسلامی ایران
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با حضور همتای عراقی خود:
سفر من به بغداد در شرایطی بسیار ویژه انجام میشود. این نخستین سفر خارجی من پس از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورم و مقاومت قهرمانانه مردم ایران در جریان جنگ و تحولات پس از آن است.
نخستین هدف این سفر، قدردانی از دولت و ملت عراق بهدلیل حمایتها و همراهیهای ارزشمندشان با جمهوری اسلامی ایران است. دولت عراق مواضعی روشن و مسئولانه در محکومیت این تجاوز و حمایت از مردم ایران، بهعنوان قربانیان این اقدام، اتخاذ کرد. همچنین مردم عراق با ابراز همبستگی و حمایتهای گسترده خود، مایه دلگرمی ملت ایران شدند. از اینرو، وظیفه خود میدانستم در نخستین سفرم به بغداد، مراتب سپاس و قدردانی جمهوری اسلامی ایران را از دولت و ملت برادر عراق اعلام کنم.
هدف دوم سفر، تبریک به دولت جدید عراق است. این نخستین سفر من پس از تشکیل دولت جدید به ریاست جناب آقای الزیدی است. این فرصت را مغتنم میشمارم تا تشکیل دولت جدید را به ایشان و همچنین انتخاب مجدد برادر عزیزم، جناب آقای فؤاد حسین، به سمت وزیر امور خارجه تبریک بگویم و بر تداوم روابط ممتاز و شراکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق تأکید کنم.
ما مصمم هستیم همکاریهای خود با دولت جدید عراق را، همانند گذشته، در تمامی حوزههای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سایر زمینهها گسترش دهیم. این موضوع را امروز در دیدار با نخستوزیر محترم عراق نیز مطرح خواهم کرد و پیام تبریک رئیسجمهور جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقام معظم رهبری را به ایشان ابلاغ خواهم کرد.