سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

راه اندازی خط دریایی عمان برای فعالیت 2000 شناور ملوانی استان بوشهر

۱۴۰۵/۰۲/۰۹ - ۱۱:۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۳۳۵۲۴۶
برنا - گروه استان‌ها: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از راه‌اندازی خط جدید دریایی به کشور عمان برای تردد شناورهای ملوانی خبر داد و اعلام کرد به‌زودی حدود دو هزار شناور تجاری فعال استان بوشهر از این مسیر برای تأمین کالا استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از بوشهر؛ ابوالقاسم محمدزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، با تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی استان و اقدامات انجام‌شده در برابر آثار جنگ بر مبادلات تجاری بیان کرد: در دو هفته اخیر مذاکرات مؤثری با کشور عمان انجام شده است و به‌زودی خط دریایی جدیدی برای تردد شناورهای ملوانی بوشهر به این کشور راه‌اندازی می‌شود تا حدود دو هزار شناور فعال بتوانند از این مسیر برای تأمین کالا بهره‌مند شوند.

وی افزود: از نهم اسفند و همزمان با آغاز جنگ، سازمان صمت استان بوشهر در حوزه‌های تولید و بازرگانی داخلی و خارجی جلسات مستمری را با هدف همراهی با بخش خصوصی و بررسی و حل مشکلات فعالان اقتصادی برگزار کرده است.

محمدزاده با اشاره به نقش کلیدی شناورهای ملوانی در واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه برای واحدهای تولیدی گفت: در کنار مسیر رسمی تجارت، حدود سه هزار شناور در بخش ملوانی در جنوب کشور فعالیت دارند که حدود دو هزار شناور از این تعداد به صورت فعال کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی و بازار داخلی را تأمین می‌کنند. وی بیان کرد: در ابتدای جنگ حدود پانصد لنج در گمرکات استان بوشهر متوقف شده بود که با مصوبه کارگروه ماده چهار و تفویض اختیار به شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان، طی یک ماه همه این شناورها ترخیص و علاوه بر آن حدود شش هزار کانتینر کالای تجاری نیز تعیین تکلیف شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر خاطرنشان کرد: بخش عمده کالاهای ترخیص شده شامل اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل بوده است و در همین بازه زمانی، ملوانان استان حدود پنجاه هزار تن برنج وارد کشور کرده‌اند که این واردات نقش مهمی در تأمین نیاز بازار و جلوگیری از بروز کمبود ایفا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مبادلات با امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: حدود سی درصد حجم صادرات و واردات کشور با امارات انجام می‌شد اما در شرایط کنونی این مبادلات با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. وی افزود: در زمان آغاز جنگ حدود هشت هزار کانتینر کالا در بندر بوشهر باقی مانده بود که تاکنون با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله معاونت اقتصادی استانداری بوشهر، اداره کل بنادر و دریانوردی، گمرک و اداره کل استاندارد، حدود شش هزار کانتینر از این محموله‌ها ترخیص شده است.

محمدزاده تصریح کرد: هماهنگی مؤثر میان دستگاه‌های اجرایی، گمرک، بندر و بخش خصوصی برای تسریع در ترخیص کالاها نقش به‌سزایی در جلوگیری از کمبود در بازار و مدیریت تأمین نیازهای اساسی مردم داشته است.

وی در ادامه از تلاش‌ها برای تأمین قطعات و مواد مورد نیاز صنایع فولاد و پتروشیمی خبر داد و بیان کرد: بخشی از واحدهای صنعتی که به دلیل محدودیت‌های اخیر با وقفه در تولید مواجه شده بودند به‌زودی دوباره به مدار تولید بازمی‌گردند. وی افزود: در راستای تنظیم بازار و تأمین نیازهای داخلی، صادرات برخی محصولات از جمله آهن و فرآورده‌های پتروشیمی به صورت موقت محدود شده است تا تأمین داخل در اولویت قرار گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر در پایان گفت: با مدیریت هدفمند صادرات و اعمال محدودیت‌های موقت، برنامه‌ریزی شده است قیمت محصولات کشاورزی، فولادی و صنایع پلاستیکی به سطح قبل از شرایط کنونی بازگردد و ثبات نسبی در بازار برقرار شود.

نظر شما