معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ بسته حمایتی ۱۰ بندی به تمامی پارکهای علم و فناوری کشور خبر داد و اعلام کرد: این بسته با هدف افزایش تابآوری اقتصادی واحدهای فناور، هستههای نوآور و شرکتهای دانشبنیان در شرایط متاثر از جنگ طراحی و از نیمه فروردینماه در اکثر پارکهای کشور اجرایی شده است.
محمد نبی شهیکی در گفتوگو با خبرنگار علمی و فناوری خبرگزاری خبرگزاری برنا اظهار کرد: در این بسته حمایتی پروتکلهای مشخصی برای نحوه حمایت پارکهای علم و فناوری از واحدهای فناور، هستههای نوآور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکها تدوین و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به جزئیات این حمایتها گفت: بخشی از بدهی واحدهای فناور استمهال شده و برخی پارکهای علم و فناوری نیز تخفیفهایی را برای اجاره واحدها در نظر گرفتهاند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: همچنین ۴۰ درصد بودجه سنواتی پارکهای علم و فناوری به واحدها و هستههای نوآور کوچک اختصاص پیدا میکند تا این مجموعهها بتوانند در شرایط جدید با مشکلات کمتری فعالیت کنند.
شهیکی ادامه داد: در بسته حمایتی جدید برای صندوقهای پژوهش و فناوری مستقر در استانها نیز الگوی مشخصی تعریف شده تا بتوانند تا سقف معینی از واحدهای فناور کوچک حمایت مالی کنند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این با صندوق نوآوری و شکوفایی کشور نیز درباره ایجاد یک خط اعتباری ویژه به جمعبندی رسیدهایم تا شرکتهای فناور و دانشبنیان بزرگتر بتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: مجموعه این الگوهای حمایتی به گونهای طراحی شدهاند که ضریب تابآوری اقتصادی واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری کشور ارتقا پیدا کند.
وی درباره زمان اجرای این بسته حمایتی نیز گفت: این بسته هشتم فروردینماه به پارکهای علم و فناوری ابلاغ شد و از ۱۵ فروردینماه در اکثر پارکهای کشور به مرحله اجرا درآمده است.
به گزارش برنا، شهیکی همچنین از آغاز فرآیند اجرای پروژه برجهای فناوری خبر داد و گفت: الگوی برجهای فناوری از بهمنماه امسال در قالب یک مدل مشترک سهجانبه میان پارکهای علم و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و سرمایهگذاران بخش خصوصی طراحی و آغاز شده است.
وی افزود: یکی از نیازهای مهم شرکتهای دانشبنیان دسترسی به فضاهای کارگاهی نیمهصنعتی، فضاهای تولید و محیطهای استقرار مناسب است و این پروژه با هدف رفع همین نیاز طراحی شده است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره نحوه تامین منابع این پروژه توضیح داد: در این مدل ۲۰ درصد منابع مالی توسط سرمایهگذار بخش خصوصی تامین میشود و ۸۰ درصد نیز از طریق اهرم منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است. همچنین زمین و فضای ساخت پروژهها توسط پارکهای علم و فناوری تامین خواهد شد.
شهیکی خاطرنشان کرد: اجرای این مدل کمک میکند بسیاری از شرکتهای دانشبنیان دغدغه فضای استیجاری نداشته باشند و بتوانند دارای فضاهای اختصاصی با مالکیت اعیانی شوند؛ چه در قالب سولههای نیمهصنعتی تولید و چه فضاهای استقرار شرکتها.
وی با اشاره به وضعیت اجرایی این پروژهها گفت: برجهای فناوری هنوز وارد مرحله بهرهبرداری نشدهاند و در حال آغاز فرآیند ساخت هستند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در حال حاضر دو پایلوت این پروژه در تهران تعریف شده و اجرای نمونههای مشابه در سایر استانهای کشور نیز در دستور کار قرار دارد.
گفتوگو از: زهرا وجدانی
انتهای پیام/