به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی ، محمد رضایی در جمع خبرنگاران گفت :این گروهها متشکل از ۱۴ نفر دکتر دامپزشک، ۲۶ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۱ ناظر ذبح شرعی هستند که در قالب طرح تشدید نظارت دامپزشکی استان، بر فرایند ذبح دامهای نذری نظارت کامل دارند.
وی ادامه داد: طرح نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دامهای قربانی ماه محرم با هدف تامین گوشت سالم و حلال اجرا میشود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و ایمنی غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ضمن درخواست از عزاداران حسینی در ماه محرم برای رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام، تاکید کرد: ضروری است برای جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک از جمله تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو (CCHF) از دام به انسان، گوشت استحصالی از دامهای قربانی را بهمدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کرده و از کشتار دامهایی که دارای نشانههای ظاهری غیر طبیعی، آلودگیهای انگلی خارجی، قارچی و تبدار هستند خودداری کنند.
رضایی عنوان کرد: هماهنگی لازم با شهرداریهای استان مرکزی برای فعال بودن کشتارگاهها در تمام شهرستانهای استان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی و آمادگی برای کشتار دامهای قربانی در راستای پیشگیری از انتقال بیماریهای دامی به انسان انجام شدهاست.
وی افزود: رعایت بهداشت فردی، استفاده از وسایل حفاظت فردی، ماسک و دستکش در زمان تماس با دام زنده، لاشه و آلایش دامی مورد تاکید است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و ایمنی غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مردم باید هنگام خرید فرآوردههای خام دامی به برچسب مشخصات(تاریخ تولید و انقضا) و مهر دامپزشکی دقت نمایند و هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان را از طریق تماس با سامانه اطلاعرسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری کارشناسان دامپزشکی اطلاع رسانی کنند