به گزارش برنا، آیتالله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس خاطرنشان کرد که ملتهای کشورهای میزبان پایگاههای نظامی آمریکا، حق دارند حضور این پایگاهها را در سرزمینهای خود رد کنند و برای خلاص شدن از شر آنچه آن «کابوسی که بر سینهشان است» و بقای آنها را تهدید میکند، تلاش کنند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری العهد، وی با تشریح دلایل این نارضایتیها تصریح کرد که مشکل اصلی ایالات متحده در برخورد با کشورهای ضعیف، این است که میخواهد سفارتخانههایش نه به عنوان نهادهایی دیپلماتیک که نقش واسطهای برای تفاهم میان سیاستهای کشورشان و آن کشورها را ایفا کنند، بلکه به عنوان دولتهایی برای مردم و دولتهای آن کشورها عمل کنند.
وی افزود که این نهادهای دیپلماتیک باید صرفاً به حل مشکلات یا سوءتفاهمات احتمالی، تقویت منافع مشترک و افزایش اعتماد متقابل بپردازند.
آیتالله عیسی قاسم ادامه داد: «مشکل دیگر در پافشاری ایالات متحده بر ایجاد پایگاههای نظامی در داخل این کشورهاست تا از ارتشهای آنها برای جنگیدن با خودِ آن کشورها، برهم زدن ثبات داخلی و ویرانی آنها در هر زمان که بخواهد استفاده کند؛ علاوه بر این، از آنها به عنوان ابزاری برای تحمیل هزینهها و پیامدهای جنگهای متجاوزانه که در خارج از مرزهای خود به راه میاندازد، بهره میبرد.»
این مرجع دینی بحرین تأکید کرد که این پایگاهها باعث ایجاد خصومت مداوم و درگیریهای بیپایان میان کشورهای میزبان و طرفهایی میشود که علیه آنها جنگ میشود.
وی همچنین اظهار داشت ایالات متحده پایگاههای نظامی خود را در کشورهای ضعیف مستقر میکند به طوریکه سود آن را فقط خود برداشت میکند، در حالیکه کشورهای میزبان هزینه، خطر، فقر و ویرانی را متحمل میشوند.
آیتالله عیسی قاسم در پایان با تأکید بر اینکه مردم این کشورها حق دارند از دولتهای خود بخواهند که حضور این پایگاهها را در خاک خود رد کنند و تا حد امکان برای خلاص شدن از شر آنها تلاش کنند، از جهانیان خواست تا در این تلاش از آنها حمایت کنند.
انتهای پیام/