سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

منطقه آزاد ارس و راه‌ آهن کشور برای تبدیل جلفا به هاب ترانزیتی و لجستیکی تفاهم کردند

۱۴۰۵/۰۴/۰۷ - ۰۸:۵۶:۵۲
کد خبر: ۲۳۵۹۲۴۶
برنا- گروه استانها:سازمان منطقه آزاد ارس و راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با امضای تفاهم‌ نامه ‌ای راهبردی، توسعه زیرساخت‌ های ریلی، نوسازی ناوگان، تجهیز ایستگاه بین‌ المللی جلفا، ایجاد باراندازها و مراکز لجستیکی و افزایش سهم حمل ‌ونقل ریلی در کریدورهای بین ‌المللی را در دستور کار مشترک قرار دادند؛ تفاهمی که می ‌تواند جایگاه منطقه آزاد ارس را به عنوان هاب ترانزیتی و باراندازی بین ‌المللی بیش از پیش تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، در نشست مشترک هادی مقدم ‌زاده، رئیس هیأت ‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و دکتر عزت ‌الله حبیب ‌زاده، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، تفاهم‌ نامه همکاری مشترک میان سازمان منطقه آزاد ارس و راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه زیرساخت ‌های حمل‌ ونقل ریلی و ارتقای جایگاه ایستگاه بین‌ المللی جلفا به امضا رسید. 
این تفاهم ‌نامه با توجه به موقعیت راهبردی ایستگاه بین ‌المللی راه ‌آهن جلفا در تقاطع کریدورهای ریلی منطقه ‌ای و جهانی و با هدف توسعه پایدار، افزایش بهره ‌وری اقتصادی، ارتقای ظرفیت‌ های حمل ‌ونقل ریلی و ایفای نقش مؤثرتر جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای بین ‌المللی شمال–جنوب و شرق–غرب منعقد شده است.
بر اساس این تفاهم‌ نامه دو طرف برای توسعه و بازسازی ناوگان ریلی فعال محور جلفا با هدف افزایش ظرفیت حمل مسافر، حمل بار، توسعه ترانزیت، صادرات و ایجاد مسیرهای جدید حمل ‌ونقل ریلی همکاری خواهند کرد.
همچنین تجهیز، نوسازی و توسعه ایستگاه بین ‌المللی راه‌ آهن جلفا با رویکرد هوشمندسازی، ایجاد پایانه‌ های مدرن باراندازی، مراکز لجستیکی و توسعه خدمات ترکیبی ریلی–جاده ‌ای از دیگر محورهای این همکاری مشترک است.
در چارچوب این تفاهم‌نامه ایجاد و تقویت زیرساخت‌ های پشتیبان برای بهره ‌گیری حداکثری از ظرفیت کریدورهای بین ‌المللی حمل‌ ونقل، دیجیتالی‌ سازی و هوشمندسازی فرآیندهای بارگیری، تخلیه و مدیریت ترافیک ریلی در محدوده ایستگاه جلفا نیز در دستور کار قرار گرفته است.
افزایش سهم حمل ‌ونقل ریلی در جابه ‌جایی مسافر و حمل بار و ترانزیت کالا از طریق منطقه آزاد ارس به مقاصد داخلی و خارجی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است که می ‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ های حمل ‌ونقل، نقش منطقه آزاد ارس را در زنجیره لجستیک و تجارت بین ‌المللی بیش از گذشته تقویت کند.
همچنین دو طرف توافق کردند با بررسی راهکارهای قانونی، نسبت به معبرگشایی اراضی محدوده راه‌آهن، تسهیل تردد، ساماندهی اراضی و امکان‌سنجی احداث خطوط فرعی ریلی اقدام کنند تا زمینه توسعه زیرساخت‌ های حمل‌ ونقل و افزایش ظرفیت عملیاتی ایستگاه بین ‌المللی جلفا فراهم شود.
با اجرای مفاد این تفاهم ‌نامه، زمینه نوسازی ناوگان ریلی، توسعه زیرساخت‌ های لجستیکی، ارتقای خدمات حمل ‌ونقل ترکیبی، افزایش بهره‌ وری اقتصادی و تقویت جایگاه منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از مهم ‌ترین مراکز ترانزیتی، لجستیکی و باراندازی بین ‌المللی کشور فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما