به گزارش برنا، نخستین دوره تخصصی مربیگری سلامت ویژه پزشکان فعال در حوزه ورزش، امروز با حضور مهدی علینژاد دبیرکل و غلامرضا نوروزی نایب رئیس کمیته ملی المپیک در آکادمی ملی المپیک آغاز شد. این دوره دو ماهه در راستای تلاش جهانی برای کاهش ۱۵ در صدی بیتحرکی در جامعه و ارتقای سطح سلامت ورزشکاران حرفهای و با حمایت مستقیم واحد همبستگی المپیک IOC بهمنظور تغییر سبک زندگی و پایش دقیق سلامت ورزشکاران طراحی شده است.
در افتتاحیه نخستین دوره مربیگری سلامت، علینژاد ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دوره گفت: با توجه به تفاهمنامه کمیته بینالمللی المپیک (IOC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در راستای کاهش ۱۵ درصدی بیتحرکی یا نداشتن فعالیت بدنی (Physical inactivity) در جامعه تا سال ۲۰۳۰، ما نیز بهعنوان بخشی از این جریان چه در حوزه پزشکی و چه در حوزه کمیته ملی المپیک دورهای طراحی کردیم تا گامی رو به جلو در جهت آموزشی برداریم که در جهت تغییر رفتار و روش زندگی باشد و در نهایت میزان کم تحرکی را در جامعه کاهش دهد.
وی افزود: این ایده طی مسیری که داشت در نهایت به تایید همبستگی المپیک IOC رسید و مجوز برگزاری این دوره را کسب کرد. جامعه پزشکی در فرهنگسازی مرتبط با سلامت نقش بسزایی دارد و هرچقدر رویکرد سلامت محور از طریق ورزش بیشتر باشد به جامعه کمک بیشتری میشود. متاسفانه در ایران ورزش بهعنوان بخشی ازسبک زندگی قرار نگرفته است و هرچه سن جامعه بالاتر میرود اهمیت ورزش نمایانتر میشود.
دبیرکل کمیته ملی المپیک ادامه داد: ورزشکاران حرفهای نیاز به پایش سلامت دارند چراکه برخی از آنها به بیماریهای خاموش مبتلا هستند که گاهی عواقب جبرانناپذیری دربر دارد و پیشروان سلامت جامعه که پزشکان هستند با رویکرد و نگرش درست به این موضوع میتوانند هدایتگر باشند تا تغییر رفتار را چه در آحاد جامعه و چه در ورزش حرفهای و قهرمانی ایجاد کنند. امیدوارم این دوره بتواند اهدافی را که طراحان آن داشتند، محقق کند.
در نخستین روز از دوره مربیگری سلامت مبحث تاثیر ورزش بر کیفیت زندگی و طول عمر (سلامت، مولفههای سلامت، مقایسه کشورها) توسط مدرس غلامرضا نوروزی، پزشک، دکترای آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، نایب رئیس کمیته ملی المپیک و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تدریس شد.
سعید کاظمی، امین رفیعیپور و شاهین صالحی از دیگر مدرسان دوره بودند.
افتتاحیه نخستین دوره مربیگری سلامت با حضور امیر بالزاده مدیر واحد همبستگی المپیک، لاله حاکمی نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، مدیر مرکز پزشکی آکادمی ملی المپیک و طراح و مجری دوره افزایش ۱۵ درصدی فعالیت بدنی (physical activity) افراد جامعه، اشکان اردیبهشت نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و بهنام ثبوتی رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد.
این دوره با طرح اولیه افزایش ۱۵ درصدی فعالیت بدنی (physical activity) افراد جامعه، از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی مطرح و با حمایت کمیته ملی المپیک و رایزنیهای واحد همبستگی المپیک پیگیری شد و به تایید و حمایت واحد همبستگی المپیک IOC رسید و در نهایت پس از گذشت دوماه از تایید و اعلام حمایت همبستگی المپیک IOC در آکادمی ملی المپیک با عنوان دوره مربیگری سلامت اجرا شد.
نخستین دوره آموزشی مربیگری سلامت با استقبال ۴۲ پزشک فعال در حوزه ورزش روبهرو شد که پس از طی مراحل ارزیابی و بررسی صلاحیتها، ۳۰ نفر از این متقاضیان بهعنوان برگزیدگان نهایی انتخاب و موفق به دریافت مجوز حضور در دوره شدند.
انتهای پیام/