سایر زبان ها

صفحه نخست

فیلم

عکس

ورزشی

اجتماعی

باشگاه جوانی

سیاسی

فرهنگ و هنر

اقتصادی

هوش مصنوعی، علم و فناوری

بین الملل

استان ها

رسانه ها

بازار

صفحات داخلی

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور

تداوم مشکلات تامین دارو، مراکز درمان اعتیاد را با چالش مواجه کرده است

۱۴۰۵/۰۴/۰۷ - ۱۹:۰۰:۰۳
کد خبر: ۲۳۵۹۵۷۲
برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه تأمین دارو‌های درمان اعتیاد، گفت: ادامه روند فعلی می‌تواند بر فعالیت مراکز درمان اعتیاد و تداوم حضور بیماران در چرخه درمان تأثیرگذار باشد.

علی غلامی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور اظهار داشت: از ابتدای سال، برخی تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن قیمت دارو، تولید بعضی اقلام را متوقف و دارو‌هایی با دوز پایین‌تر عرضه کردند. در برخی موارد، به جای قرص ۴۰ میلی‌گرمی، قرص ۵ میلی‌گرمی تولید شد که موجب افزایش تعداد قرص مورد نیاز بیماران و دشوارتر شدن ادامه درمان برای برخی از آنان شد.

وی افزود: بخشی از بیماران در پی این تغییرات، درمان را ادامه ندادند یا برای تهیه دارو به بازار‌های غیررسمی مراجعه کردند. همچنین افزایش هزینه تأمین دارو، مراکز درمان اعتیاد را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با بیان اینکه این وضعیت همچنان درباره متادون نیز وجود دارد، گفت: افزایش چندبرابری قیمت برخی دارو‌ها از جمله بوپرنورفین، در کنار رشد هزینه‌های جاری مراکز، ادامه فعالیت آنها را با دشواری همراه کرده است.

غلامی با اشاره به ضرورت ساماندهی زنجیره تولید و توزیع دارو‌های درمان اعتیاد اظهار کرد: نبود سامانه کارآمد برای رصد تولید و عرضه، موجب شده بخشی از دارو‌ها در بازار آزاد عرضه شود و برخی بیماران به جای مراجعه به مراکز درمانی، داروی مورد نیاز خود را از مسیر‌های غیررسمی تهیه کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش سطح زیر کشت غیرقانونی خشخاش گفت: بر اساس اعلام یکی از نمایندگان مجلس، سطح زیر کشت غیرقانونی خشخاش از ۹ هزار هکتار به ۳۲ هزار هکتار رسیده که نشان‌دهنده افزایش حدود ۳.۵ برابری است. به گفته وی، این موضوع ضرورت بازنگری در برخی سیاست‌های مدیریت مصرف را بیش از گذشته آشکار کرده است.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با اشاره به وضعیت مراکز درمان اعتیاد افزود: در حالی که قیمت دارو‌های درمان اعتیاد برای تولیدکنندگان افزایش یافته، مراکز درمانی با رشد هزینه‌ها و تأخیر در پرداخت مطالبات بیمه‌ای روبه‌رو هستند، موضوعی که به گفته وی، بر تداوم فعالیت این مراکز تأثیر گذاشته است.

غلامی خواستار احیای سیاست مدیریت مصرف از طریق توزیع شربت تنتور (اپیوم) شد و گفت: حفظ و تقویت شبکه درمان اعتیاد، مستلزم حمایت از مراکز درمانی، تأمین پایدار دارو و بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان این حوزه در فرآیند تصمیم‌گیری است.

وی در پایان از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌های مسئول خواست با بررسی مسائل مطرح‌شده و اتخاذ تدابیر لازم، زمینه استمرار فعالیت مراکز درمان اعتیاد و دسترسی بیماران به خدمات درمانی را فراهم کنند.

انتهای پیام/

نظر شما