ظرفیت نیروگاهی کشور از مرز ۱۰۰ هزار مگاوات عبور کرده و ایران عملاً به دومین قدرت برق منطقه تبدیل شده است

عباس علی ابادی وزیر نیرو در «همایش سراسری حکمرانی هم‌افزا»: در بخش آب، بدون تردید، ایران قدرت اول منطقه از نظر ظرفیت تولید و تأمین تجهیزات است. در زمینه برق، با وجود صادرات تجهیزات الکتریکی به کشورهای بزرگ همسایه شمالی، معنای آن این است که ایران دارای ظرفیتی ویژه است. در حال حاضر حدود ۵۲۵۰ مگاوات از این ظرفیت مصرف می‌شود. پیش‌بینی شده بود که ظرفیت خورشیدی به‌طور عملی به ۷۰۰۰ مگاوات برسد؛ این میزان به‌خاطر جنگ تاخیر داشته است. هم‌اکنون ظرفیت منتشر شده ۷۰۰۰ مگاوات به‌زودی محقق می‌شود و در حال حاضر تجهیزات به‌صورت عملی با وجود برخی تأخیرها به دست می‌رسد. بخش عمده‌ای از تجهیزات مربوط به برق پشت مرزها مانده و در مبدا به خاطر نبود همدلی مناسب، مشکلاتی ایجاد شده اس که با پیگیری وزسر راه قرار است این مشکل به زودی رفع شود
۱۴۰۵/۰۳/۲۵ - ۱۷:۲۴:۲۹