مشاوره انتخاب رشته تجربی

|
۱۴۰۲/۰۵/۰۱
|
۱۹:۴۸:۴۱
| کد خبر: ۱۵۰۲۴۴۷
مشاوره انتخاب رشته تجربی

آیا به دنبال یک انتخاب رشته خوب در شاخه تجربی هستید؟ آیا در رابطه با قبولی دانشگاه در رشته تجربی استرس دارید؟ می توان گفت انتخاب رشته تجربی به دلیل داوطلبان زیادی که دارد، مهمترین انتخاب رشته کنکور است. پس برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب و عالی در کنکور تجربی باید نکات زیادی را مد نظر قرار داد. آن دسته از داوطلبان کنکور که در هر یک از نوبت های کنکور تجربی 1402 شرکت کرده اند، با دریافت کارنامه اولیه خود و مجاز شدن برای انتخاب رشته باید برای داشتن انتخاب مناسب بسیار تلاش کنند. مشاوره انتخاب رشته یک راه حل عالی برای داشتن انتخاب رشته مناسب است.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله سعی کرده اند که شما را با مشاوره انتخاب رشته تجربی، روند و نکات مههم در رابطه با انتخاب رشته تجربی و ... آشنا کنند. اگر نمی دانید چگونه باید در انتخاب رشته تجربی موفق شوید، پس حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

افرادی که در هر یک از نوبت های کنکور تجربی شرکت کرده و متناسب با رتبه و تراز خود در کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند. پس از دریافت کارنامه اولیه، باید به تحلیل و بررسی کارنامه، ترازها و رتبه ها بپردازید. شما باید بتوانید با در نظر گرفتن رتبه و تراز خود یک انتخاب رشته مناسب داشته باشید. همانطور که در بالا اشاره شد انتخاب رشته در شاخه علوم تجربی یکی از مهم ترین و حساس ترین انتخاب رشته های کنکور سراسری طی چند سال اخیر، به شمار می رود. به همین دلیل داوطلبان و خانواده آنها باید برای انتخاب رشته اطلاعات خوب و مناسبی داشته باشند. آنها باید بدانند که روش انتخاب رشته درست چگونه است و بهترین مشاوران تحصیلی برای مشورت و راهنمایی گرفتن در مورد انتخاب رشته تجربی چه کسانی هستند.

انتخاب رشته تجربی نیز مانند سایر انتخاب رشته ها است. شما می توانید رشته ها و دانشگاه های مختلفی در دوره های مختلف اعم از روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، آزاد و ... را انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام انتخاب رشته

  • علاقه و استعداد به رشته مورد نظر
  • ظرفیت هر دانشگاه و هر کد رشته محل
  • کیفیت دانشگاه از نظر اساتید علمی
  • امکانات رفاهی دانشگاه و خوابگاه ها
  • مسافت دانشگاه با محل زندگی
  • آینده و بازار شغلی رشته مورد نظر
  • رتبه و تراز کسب کرده
  • سهمیه ها و امتیاز بومی گزینی
  • و ...

 

اگر شما برای انتخاب رشته خود به مشاور مراجعه کنید و از مشاوره انتخاب رشته تجربی استفاده کنید. مسلما مشاور تمام این نکات را به شما یادآوری کرده و متناسب با آنچه که در بالا گفته شد به شما کمک می کند تا انتخاب رشته خوب و مناسبی داشته باشید.

روش پذیرش و نحوه انتخاب رشته شاخه تجربی

به طور کلی، نحوه پذیرش در دانشگاه ها و انتخاب رشته در هر گروه آزمایشی اعم از ریاضی، تجربی و ... به دو صورت انجام می شود؛ با آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی.

پذیرش با آزمون

همان پذیرش بر أساس نمره کسب شده در کنکور و همچنین تاثیر معدل در نمره کتبی امتحانات نهایی است. به طور کلی می توان گفت پذیرش در رشته های تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری و تاثیر معدل نهایی برای آن دسته از داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می شوند، می باشد. این دسته از داوطلبان ابتدا باید کارنامه اولیه کنکور تجربی را دریافت کنند. سپس متناسب با رتبه و تراز کسب شده به انتخاب رشته بر أساس پذیرش با آزمون بپردازند. تعداد کد رشته محل انتخابی برای این داوطلبان 150 عدد بوده که هر داوطلب می تواند هر 150 کد رشته محل را تکمیل کند.

به یاد داشته باشید که تمام انتخاب های شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حتی ممکن است شما در انتخاب آخر خود پذیرش گرفته و در دانشگاه قبول شوید. پس سعی کنید با دقت کد رشته محل ها را پر کنید تا بعد ازاعلام نتایج، پشیمان نشوید. همچنین دقت کنید که اگر شما در انتخاب های خود، در دانشگاه روزانه و دولتی مورد پذیرش قرار بگیرید اما علاقه ای به رشته یا دانشگاه نداشته باشید، کار برایتان بسیار سخت خواهد شد. زیرا در صورت انصراف شما به مدت یکسال از شرکت در کنکور محروم خواهید شد.

پذیرش بر أساس سوابق تحصیلی

پذیرش بر أساس سوابق تحصیلی مربوط به رشته هایی است که ملاک پذیرش و قبولی در آنها برای متقاضیان شاخه نظری( ریاضی، تجربی و انسانی) معدل کتبی نهایی دیپلم و برای داوطلبان شاخه فنی و حرفه ای و یا کاردانش معدل کل دیپلم است. اگر شما بخواهید در انتخاب رشته بر أساس سوابق تحصیلی شرکت کنید، بهتر است این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مهم نیست نوع مدرک دیپلم شما چیست، شما می توانید از تمامی رشته های پذیرش براساس سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی مختلف استفاده کنید.

اگر شما داوطلب کنکور بوده اید اما در آزمون سراسری شرکت نکرده اید، می توانید در صورت تمایل از پذیرش بر أساس سوابق تحصیلی استفاده نمایید.

2

مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی یعنی چه؟

می توان گفت یکی از مهم ترین بخش کارنامه کنکور، وضعیت مجاز یا عدم مجاز بودن برای انتخاب رشته تجربی است. مجاز به انتخاب رشته یعنی اینکه داوطلبان می توانند با توجه به تراز و رتبه خود، در دانشگاه هایی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، انتخاب رشته کنند. وضعیت مجاز به انتخاب رشته برای داوطلب در دانشگاه های مختلف می تواند وجود داشته باشد. وضعیت مجاز به انتخاب رشته شامل:

  • مجاز به انتخاب دانشگاه های روزانه و شبانه متناسب با رتبه
  • مجاز به انتخاب رشته در رشته های دانشگاه های پردیس خودگران، مازاد، مجازی
  • مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های فرهنگیان متناسب با رتبه
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های آزاد
  • مجاز به انتخاب رشته در رشته های دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور

درصد قبولی و ظرفیت دانشگاه های رشته تجربی

هنوز امسال کارنامه اولیه داوطلبان و همچنین ظرفیت های قبولی دانشگاه های مختلف اعلام نشده است. اما می توان گفت ظرفیت های دانشگاه های مختلف در هر گروه آزمایشی نسبت به سال قبل تغییرات آنچنانی نخواهد داشت. از این رو شما با مشاهده و بررسی ظرفیت دانشگاه ها در کنکور 1401 می توانید به طور حدودی ظرفیت دانشگاه های رشته تجربی در سال 1402 را تخمین بزنید. جدول زیر شما را با ظرفیت پذیرش دوره های دانشگاهی مختلف در گروه علوم تجربی آشنا می کند. بعد از انتشار تعداد و ظرفیت دانشگاه ها این جدول به روز خواهد شد.

جمع

ظرفیت رشته های تحصیلی در دانشگاه ها

دوره

تنها با اعمال سوابق تحصیلی

با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی

62623

23979

38644

روزانه

7789

5697

2092

نوبت دوم یا شبانه

392

215

177

مناطق محروم

6905

-

6905

دانشگاه فرهنگیان

129500

127761

1739

موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی

4627

620

4007

شهریه پرداز و پردیس خودگردان

3022

3022

-

مجازی دولتی و غیر انتفاعی

381

-

381

خودگردان دانشگاه آزاد

178742

177220

1522

دانشگاه پیام نور

393981

338514

55467

جمع کل

 

با توجه به جمعیت 51 هزار نفری داوطلبان کنکور تجربی در سال 1401، تقریبا از هر دو نفر، یک نفر شانس قبولی در دانشگاه های سراسری را داشته است. با توجه به اینکه امسال تعداد شرکت کنندگان در کنکور روند کاهشی داشته است. برای امسال نیز حدودا همین آمار برقرار است.

رتبه و نمره هایی که در انتخاب رشته موثر هستند

هنگامیکه داوطلب کارنامه اولیه یا همان کارنامه علمی خود را دریافت می کند، با رتبه ها و ترازهای مختلفی مواجه می شود. برای داشتن انتخاب رشته مناسب و عالی نیاز است که تا حدودی با این نمرات و ترازها آشنایی داشته باشید و بدانید برای انتخاب رشته کدام رتبه و تراز مهم بوده و لحاظ می شود. شما با توجه به رتبه های کسب کرده می توانید به درستی انتخاب های خود را اولویت بندی کرده و نحوه چیدمان مناسبی برای انتخاب رشته داشته باشید.

دو رتبه مهم که در کارنامه می توانید آنها را مشاهده کنید رتبه در سهمیه و رتبه کشوری است. به طور مختصر و مفید می توان گفت، رتبه کشوری یعنی رتبه ای که داوطلب در میان تمام شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی کسب کرده است. رتبه در سهمیه نیز یعنی رتبه ای که داوطلب با اعمال سهمیه های موجود و در میان افرادی که همین سهمیه ها را داشته اند، کسب کرده است. به یاد داشته باشید که برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه بیشتر از رتبه کشوری کارایی دارد. شما برای انتخاب دانشگاه ها در دوره های مختلف اعم از روزانه و شبانه و ... به جز آزاد، باید رتبه در سهمیه را ملاک چیدمان انتخاب رشته های خود قرار دهید. اما اگر قصد دارید در انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد شرکت کنید، باید رتبه کشوری را مورد بررسی قرار دهید.

چه زمانی می توان گفت انتخاب رشته مناسبی داشتم؟

انتخاب رشته در گروه آزمایشی تجربی  یکی از حساس ترین انتخاب رشته ها محسوب می شود. چرا که در طی سال ها ی اخیر متقاضیان و داوطلبان کنکور تجربی بسیار زیاد بودند و گرایش به سمت برخی از رشته های علوم تجربی مانند پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و ... بسیار افزایش یافته است. برخی از مهم ترین ویژگی های یک انتخاب رشته خوب در رشته تجربی عبارت است از:

توجه به علاقه و در نظر گرفتن استعداد و توانایی ها در انتخاب رشته بسیار مهم است. هرگز به دلیل اینکه دیگران می گویند رشته ای در شاخه تجربی تاپ بوده و عالی است آن را انتخاب نکنید. بهتر است ابتدا بررسی کنید که آیا به این رشته علاقه ای دارید یا خیر. مهم ترین ویژگی یک انتخاب رشته خوب این است که به علاقه های شما پاسخ مناسبی بدهد.

بدون در نظر گرفتن احساسات زودگذر و یا تحت تاثیر محیط و جوهای متشنج انتخاب رشته کنید. در انتخاب رشته تجربی باید در نظر بگیرید که رقابت بالا بین برخی از رشته ها صرفا نشانه این نیست که شما نیز باید همان رشته را انتخاب کنید.

داشتن اطلاعات کامل در رابطه با دانشگاه ها و استفاده از این اطلاعات هنگام چیدمان انتخاب رشته یکی دیگر از ویژگی های انتخاب رشته عالی است.

همچنین در نظر گرفتن بازار کار رشته ها در انتخاب رشته باعث می شود که شما یک انتخاب درست، مناسب و مفید داشته باشید.

مشاوره انتخاب رشته تجربی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مراجعه به مشاور تحصیلی برای انتخاب رشته تجربی و استفاده از راهنمایی ها، تجربه ها و دانش او در رابطه با انتخاب رشته مناسب، می تواند بسیار مفید باشد. این کار مسلما به شما کمک می کند تا یک انتخاب رشته عالی را داشته باشید.  شاید برای شما نیز این سوال بوجود آمده باشد که مشاوره انتخاب رشته تجربی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند در روند انتخاب رشته مفید باشد؟ برخی از نکات و ویژگی هایی که هنگام انتخاب مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری باید به آن توجه کنید عبارت است از:

در ابتدا باید بتواند علاقه، استعداد، توانایی های شما را به طور دقیق و صحیح تشخیص دهد. این کار کمک می کند تا رشته هایی را انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید.

مشاور انتخاب رشته باید بتواند به دور از قضاوت ها، تعصب نسبت به رشته یا دانشگاه خاصی به شما در انجام انتخاب رشته کمک کند.

باید بتواند اطلاعات درست و مناسبی در مورد رشته ها و دانشگاه های مختلف در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید تصمیم گیری مناسبی داشته باشید.

دانش و تجربه کافی در زمینه انتخاب رشته تجربی داشته باشد تا بتواند به طور حدودی تخمین بزند که رتبه و تراز شما می تواند قبولی در کدام رشته و دانشگاه را کسب کند.

باید بتواند به شما کمک کند تا انتخاب های خود را بر أساس اولویت بندی صحیح و همچنین رعایت انتخاب رشته بر أساس انتخاب های خوش بینانه، واقع بینانه و انتخاب های بدبینانه قرار دهید.

3

سخن آخر

شما با داشتن یک انتخاب رشته مناسب در کنکور تجربی میتوانید احتمال قبولی در دانشگاه و رشته مناسب با رتبه خود را بالا ببرید. به یاد داشته باشید که برای انتخاب رشته در تجربی مهم است که بتوانید به درستی رشته ها را اولویت بندی کرده و همچین چیدمان مناسب با رتبه و تراز خود داشته باشید. مسلما شما برای به دست آرودن رتبه خوب در کنکور تجربی بسیار تلاش کرده اید و زحمت کشیده اید. بهتر است با یک انتخاب رشته اشتباه، تلاش های خود را بدون نتیجه نگذارید. برای دوری از اشتباهات در هنگام انتخاب رشته تجربی بهتر است از یک مشاوره انتخاب رشته تجربی که در این زمینه آگاه بوده و تجربه کافی دارد استفاده کنید. در این زمینه شما می توانید با شماره مشاوره انتخاب رشته تجربی مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
اخبار برگزیده
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک