متکی: عراقچی نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد

|
۱۴۰۳/۰۵/۲۸
|
۱۵:۰۱:۵۳
| کد خبر: ۲۱۲۹۲۲۶
متکی: عراقچی نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد
نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: عراقچی در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا، منوچهر متکی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: توفیق داشتم از اول ورود آقای دکتر عراقچی به وزارت خارجه و ورودشان به بخش بین‌الملل به عنوان همکارشان با معاون امور بین‌الملل با هم کار بکنیم. من توفیق داشتم اولین حکم معاونت اداره و ریاست اداره مجامع بین‌المللی را برای ایشان صادر کنم و ایشان در یک ماموریتی موفق به سفر به جده شده و توافقی را که به تازگی بین آقای دکتر ولایتی و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در تاسیس اولین نماینده یک کشور خارجی و سفیر کشور دیگر نزد سازمان کنفرانس اسلامی بود را انجام بدهد. ۱۴ سال بعد موقعی که من مسئولیت وزارت خارجه را داشتم حکم معاونت بین‌الملل را توفیق داشتم برای ایشان صادر بکنم.

وی اظهار کرد: آقای عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را خوب می شناسد. من موقعی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت و وی آقای امیرعبداللهیان را در بین گزینه های مختلف قرار داد، برایش مصاحبه کردم و گفتم که وی مناسب‌ترین گزینه هست و به شهادت رسید. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از سی و اندی سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است، در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که ما در وزارت خارجه داریم من جامع تر و مطلع تر و به روزتر از آقای عراقچی ندیدم.

متکی اظهار کرد: وی  در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد. وقتی که بعضی از دوستان ما در همین مجلس و در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند، من فردای آن روز در تشکیلات آقای ثابتی در شبکه افق مصاحبه کردم و این اقدام مجلس را به عنوان اقدام بسیار عالی و بازدارنده برای طرف‌های دیگر نام بردم. آقای عراقچی بعد از این مرحله دیپلماسی جدیدی را طراحی می‌کند. آقای عراقچی به نوعی راضی به این قانون بودند. شاید این جمله رئیس دولت وقت نشان بدهد که اگر به آقای عراقچی دستور می‌دادم که برجام را تمام بکند، ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر یک دیپلمات در جمهوری اسلامی دین مداری است. وی انسان معتقدی است که مبانی اعتقادی سرمایه اوست. وزارت خارجه البته بایدهای زیادی دارد و تعاریف زیادی دارد که  آقای عراقچی کاملاً برای این کار آماده است.

متکی در پایان خاطر نشان کرد: بینی و بین الله عرض می‌کنم آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد. من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی ها برای من همیشه موجب افتخار بود. من در ملاقاتی که با کانادایی ها در مالزی با حضور وی داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت نشان داد که او حافظ ارزش‌های این نظام است.

انتهای پیام

نظر شما
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک