دومین پل زیرقوسی ایران توسط متخصصان ماشینسازی اراک به بهرهبرداری رسید
به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی، کرامت قاسمیدوست، مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک، در حاشیه مراسم بهرهبرداری از این پل استراتژیک که بر روی دریاچه سد گلورد نصب شده است، اظهار داشت: این پروژه مهم به روش EPC و در مدت سه سال با تکیه بر توان فنی و مهندسی متخصصان داخلی به سرانجام رسیده است.
وی با تشریح مشخصات فنی این سازه عظیم فلزی افزود: این پل از نوع پلهای فلزی زیرقوسی با عرشه ارتوتروپیک بوده و دارای دهانهای به طول ۲۸۱ متر، عرض ۱۲ متر، دو پیادهرو به عرض ۱.۵ متر در طرفین و عرض عبوری ۹ متر است. وزن این سازه فلزی ۲۳۰۰ تن برآورد میشود که در ارتفاع ۱۰۵ متری نسبت به بستر رودخانه اجرا شده است.
مدیرعامل ماشینسازی اراک با اشاره به مراحل اجرایی این پروژه عظیم ملی تصریح کرد: فاز نخست پروژه شامل طراحی و ساخت سازه فلزی به مدت ۱۸ ماه در گروه پل و سازههای فلزی ماشینسازی اراک انجام شد. در فاز دوم، طراحی زیرسازه و تحکیم بستر با استفاده از کابلهای پیشتنیده طی ۷ ماه اجرا گردید و نهایتاً در فاز سوم، عملیات نصب سازه فلزی به روش کنسول پیشرونده و با بهرهگیری از جرثقیلهای دروازهای طی ۱۱ ماه به انجام رسید.
قاسمیدوست با تأکید بر بومیسازی دانش فنی و استفاده حداکثری از توان داخلی در این پروژه گفت: در طراحی و ساخت این پل از متریالهای کاملاً داخلی ST37 و ST52 استفاده شده است که نقش مؤثری در جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته و نشاندهنده توانمندی صنعتگران ایرانی در اجرای پروژههای پیچیده و ملی است.
گفتنی است این پل به عنوان آخرین قطعه از طرح بزرگ سد گلورد با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان ساخته شده و با بهرهبرداری از آن، عملیات آبگیری کامل سد گلورد آغاز شده است. این سازه فلزی به عنوان چهارمین پل بزرگ زیرقوسی کشور و بزرگترین پل شمال ایران، نقش مهمی در تکمیل زیرساختهای منطقه ایفا خواهد کرد.