امضای تفاهمنامه ۲۵۰۰ میلیاردی استانداری خوزستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، سید محمدرضا موالیزاده استاندار خوزستان و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه چهارشنبه ششم اسفند ماه در حاشیه سفر وزیر به استان، تفاهمنامه همکاری مشترکی را با هدف تقویت بنیه فرهنگی و عمومیسازی دسترسی مردم به محصول ها و فرصتهای فرهنگی به مدت سه سال امضاء کردند.
استاندار خوزستان پس از امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: این سند همکاری که برای بازه زمانی ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۶ طراحی شده، رویکردی تحولگرا در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان در بر دارد و اهتمام ویژهای به توانمندسازی ظرفیتهای مردمی و حلقههای میانی فرهنگ دارد.
موالی زاده با اشاره به تعهدهای این وزارتخانه برای حمایت از رویدادهای فرهنگی استان بیان کرد: بر اساس این سند، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای برگزاری جشنواره ملی تئاتر خرمشهر، ۲۵ میلیارد ریال برای رویداد اربعین حسینی و ۶۰ میلیارد ریال نیز برای حمایت از فعالیتهای هنری استان شامل برگزاری کارگاهها، جشنواره موسیقی سواحل جنوب و رویداد تئاتر عربی اختصاص یافته است.
مقام عالی دولت چهاردهم در استان خوزستان ادامه داد: حمایت از فعالیتهای حوزه قرآن و عترت با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال، حمایت از حوزه کتاب و نشر با ۴۰ میلیارد ریال، حمایت از کانونهای فرهنگی و هنری مساجد با ۱۵ میلیارد ریال و حمایت از انجمن مفاخر و برگزاری بزرگداشت مفاخر استان با دو میلیارد ریال سالیانه از دیگر تعهدهای وزارت ارشاد است.
او افزود: اعطای تسهیلات بانکی به اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن و عترت استان به مبلغ ۲۷ میلیارد ریال و حمایت از اجرای طرح تکریم و مستمری ۶۵ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال نیز در این تفاهمنامه پیشبینی شده است.
استاندار خوزستان در تشریح تعهدهای استانداری در این تفاهمنامه توضیح داد: مهمترین تعهد ما مشارکت در بازسازی موزه هنرهای معاصر اهواز به مبلغ هزار میلیارد ریال از محل اعتبار تملک داراییهای سرمایهای استان است که در کنار تعهد ۲۵۰ میلیارد ریالی وزارتخانه، مجموعاً اعتبار ۱۲۵۰ میلیارد ریالی برای این پروژه ملی تامین میشود.
موالیزاده از افزایش ۵۰ درصدی اعتبارهای هزینهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان طی سال ۱۴۰۴ خبر داد و اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه، استانداری موظف شده اعتبار فرهنگی استان طی سال آینده را حداقل ۲۰ درصد معادل ۱۷۰ میلیارد ریال افزایش دهد و این رقم را در سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به ترتیب به ۳۰ و ۴۰ درصد برساند.

او اختصاص پنج درصد از سرجمع اعتبار مسوولیتهای اجتماعی نفت برای فعالیتهای جاری و عمرانی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را یکی دیگر از دستاوردهای مهم این تفاهمنامه برشمرد و افزود: مشارکت در تکمیل و تجهیز پروژههای فرهنگی استان از محل مسوولیتهای اجتماعی شرکتهای تحت مدیریت دولت و اختصاص اعتبار استانی برای حمایت از حلقههای میانی فرهنگ معادل اعتبارهای ملی از دیگر تعهدهای استانداری است.
مقام عالی دولت چهاردهم در استان خوزستان همچنین از تدوین و تولید دانشنامه مفاخر فرهنگی خوزستان با تامین منابع اعتباری لازم خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه، مقرر شد با مدیریت امور شهری و شوراهای استانداری، تفاهمنامهای با شهرداریها برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی آنها برای نگهداری از مراکز فرهنگی و هنری سطح استان منعقد شود.
استاندار خوزستان در پایان اضافه کرد: اجرای این تفاهمنامه به مجریگری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری انجام خواهد شد و اداره کل هماهنگی امور استانهای وزارتخانه نیز ناظر بر اجرای دقیق مفاد آن خواهند شد.
لازم به توضیح است که بر اساس این تفاهمنامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهدهای گستردهای را برای حمایت از زیرساختها و فعالان فرهنگی خوزستان بر عهده گرفته است که مهمترین آنها شامل مرمت و تجهیز موزه هنرهای معاصر اهواز با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال، تجهیز فرهنگسرای عین(۲) با ۶۰ میلیارد ریال و تجهیز خانه هنرمندان اهواز با ۱۰۰ میلیارد ریال است.
حمایت از پوشش بیمه تأامین اجتماعی برای هزار و ۳۴ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و بیمه تکمیلی ۷۰۰ نفر از این عزیزان با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال از دیگر تعهدهای مهم وزارتخانه در این تفاهمنامه به شمار میرود.


انتهای پیام/