بیماری «هاری» ۱۰۰ درصد کُشنده است/ پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در شرایط بحران

|
۱۴۰۵/۰۱/۰۴
|
۰۹:۴۹:۲۴
| کد خبر: ۲۳۲۳۷۱۰
بیماری «هاری» ۱۰۰ درصد کُشنده است/ پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در شرایط بحران
برنا- گروه استان‌ها: مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری «هاری» یک بیماری ویروسی خطرناک است که از طریق گزش حیوانات به انسان منتقل می‌شود و احتمال مرگ در فرد مبتلا به این بیماری ۱۰۰ درصد است.

به‌گزارش خبرگزاری برنا از کرمانشاه؛ سارا شاه آبادی امروز سه‌شنبه (چهارم فروردین‌ماه) در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه بیماری هاری بسیار خطرناک و کُشنده است، اظهار کرد: به مردم توصیه کرد که از نزدیک شدن به سگ‌ها و حیوانات ولگرد و بدون صاحب پرهیز کنند و در صورت گزش توسط حیوانات  بلافاصله به مراکز پیشگیری و درمان هاری مراجعه نمائید.

وی افزود: بعد از گزش بلافاصله به مدت ۲۰ دقیقه محل گزش با آب و صابون شست و شو شود و اگر جای زخم عمیق بوده و خونریزی کرده بایستی سرم ضد هاری تزریق شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: همه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی، حتی اگر حیوانِ گزنده، سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید هاری تلقی شود و بیمار فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد.

شاه آبادی گفت: در حال حاضر ۳۶ واحد مراقبت و پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در استان کرمانشاه بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات شست و شو و واکسیناسیون رایگان، برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، فعال است.

انتهای پیام/

نویسنده :
آرزو کرمی
نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر