فرماندار سمنان: تأمین داروی بیماران صعب‌العلاج به طور ویژه در دستور کار است

|
۱۴۰۵/۰۱/۳۰
|
۱۰:۵۳:۰۱
| کد خبر: ۲۳۳۱۵۰۹
فرماندار سمنان: تأمین داروی بیماران صعب‌العلاج به طور ویژه در دستور کار است
برنا-گروه استان‌ها: فرماندار سمنان گفت: موضوع تأمین دارو و رسیدگی به وضعیت بیماران، به‌ویژه بیماران صعب‌العلاج، به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ مهدی صمیمیان در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده شهرستان سمنان  با اشاره به وضعیت حوزه دارو و خدمات درمانی، گفت: تأمین دارو به‌ویژه برای بیماران صعب‌العلاج در شرایط پایدار قرار دارد، قیمت داروهای این بیماران افزایش نداشته و هزینه‌های پرداختی اخیر نیز به آن‌ها بازگشت داده می‌شود و در کنار آن، با هرگونه تخلف، گران‌فروشی و بی‌نظمی در حوزه داروخانه‌ها برخورد خواهد شد.

 وی با تأکید بر ثبات در قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج افزود: بر اساس سیاست‌های حمایتی دولت، قیمت داروهای مورد نیاز بیماران صعب‌العلاج افزایش نداشته و این روند حمایتی از سوی سازمان های بیمه گر با هدف کاهش فشار اقتصادی بر این بیماران ادامه خواهد داشت.

 فرماندار سمنان در ادامه با اشاره به بهبود پوشش بیمه‌ای داروهای دیابت اظهار داشت: پیش از این ۲۹ قلم از داروهای درمان دیابت تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نداشت که بخشی از هزینه آن‌ها از محل صندوق بیماران صعب‌العلاج تأمین می‌شد، اما اکنون این داروها تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته و بیش از ۹۰ درصد هزینه آن‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

 صمیمیان افزود: همچنین بیمارانی که طی دو ماه گذشته ناچار به تهیه این داروها به‌صورت خارج از پوشش بیمه بوده‌اند، می‌توانند با ارائه فاکتور به اداره‌کل بیمه سلامت، نسبت به دریافت هزینه‌ها از محل صندوق صعب‌العلاج اقدام کنند.

 وی با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان و پزشکان بیان کرد: اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان و تأمین دارو قابل تقدیر است و لازم است این روند با هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مرتبط ادامه یابد.

 فرماندار سمنان با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح به مردم گفت: لازم است وضعیت واقعی حوزه دارو به‌درستی برای مردم تبیین شود تا از ایجاد نگرانی‌های بی‌مورد جلوگیری و اعتماد عمومی تقویت شود.

 وی در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های ساختاری در حوزه صنفی اظهار داشت: تمرکز بالای واحدهای صنفی در شهرستان سمنان و توزیع نامتوازن آن‌ها، از جمله موضوعاتی است که نیازمند بازنگری و مدیریت دقیق در صدور مجوزهاست.

 صمیمیان افزود: در حال حاضر در برخی مناطق با تراکم بالای واحدهای صنفی و در مقابل، کمبود خدمات در برخی نقاط شهری و روستایی مواجه هستیم که این موضوع در حوزه داروخانه‌ها نیز نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی هدفمند است.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح فرآیندهای صدور مجوز گفت: لازم است روند صدور مجوزها در چارچوب ضوابط کارشناسی و با در نظر گرفتن واقعیت‌های میدانی انجام شود تا از بروز مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها جلوگیری شود.

 فرماندار سمنان در ادامه به موضوع پرداخت‌ها در حوزه دارو اشاره کرد و افزود: با توجه به تفویض اختیارات به استان‌ها، این امکان وجود دارد که بخشی از فرآیندهای مالی و پرداخت‌ها در سطح شهرستان مدیریت شود که این موضوع نیازمند پیگیری و هماهنگی بیشتر است.

 وی با تأکید بر لزوم نظارت بر بازار دارو اظهار داشت: در کنار پذیرش برخی واقعیات اقتصادی از جمله نوسانات ارزی، هرگونه تخلف، گران‌فروشی در حوزه دارو و داروخانه‌ها قابل قبول نیست و نظارت در این حوزه باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

صمیمیان همچنین به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: لازم است برای تأمین پایدار دارو، به‌ویژه داروهای خاص، برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شده و داروخانه‌های منتخب برای ارائه این خدمات تعیین شوند تا در شرایط خاص، دسترسی بیماران با مشکل مواجه نشود.

 وی در ادامه بر پیگیری مطالبات این حوزه تأکید کرد و افزود: مقرر شد موضوعاتی از جمله ساماندهی داروخانه‌ها، نظارت بر قیمت‌ها و تسریع در فرآیند پرداخت‌ها، در قالب مکاتبه با استانداری پیگیری و تصمیم‌گیری لازم در این خصوص انجام شود.

 فرماندار سمنان در پایان با تأکید بر رویکرد حمایتی دولت گفت: هدف اصلی، حفظ آرامش در بازار دارو، حمایت از بیماران و ارتقای کیفیت خدمات درمانی در شهرستان سمنان است و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر