نشست رؤسای انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بوم گردی کشور در سمنان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان، اولین نشست تخصصی رؤسای انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و هيئت مديرۀ جامعۀ اقامتگاه های بوم گردی ایران با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمید دهرویه، معاون هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان، جلال تاجیک مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهدی صمیمیان فرماندار شهرستان سمنان و با همکاری کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ، چهارشنبه 9 اردیبهشت آغاز و تا شامگاه پنجشنبه دهم اردیبهشت 1404 در سالن جلسات اتاق سمنان ادامه داشت.
جمعی از روسا و اعضای هیات مدیره انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و استانها، در این دیدار، ضمن تشریح مشکلات و دغدغههای این حوزه، بر ضرورت حمایتهای عملی و منطقی از سوی دولت تاکید کردند. فعالان این صنعت معتقدند آنچه باعث ماندگاری بومگردیها شده، حمایت دولت نیست، بلکه عشق و علاقه فعالان به کارشان و باورمندی آنان به نقش مهمشان در ارتقاء اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال پایدار است.
رکود در گردشگری و نیاز به حمایتهای فوری
یکی از مهمترین دغدغههای مطرح شده، وضعیت نامناسب صنعت گردشگری بود. فعالان بومگردی اشاره کردند که این مجموعهها در سالهای گذشته با تنفس مصنوعی زنده هستند و صنعت گردشگری با رکود مواجه شده است. آنها تاکید کردند که با وجود پتانسیل بالای این بخش، به عنوان زمینهساز درآمدزایی و اشتغال پایدار، همراهی و حمایتی درخور از سوی دولت مشاهده نمیشود.
درخواست امهال بدهی و تسهیلات ویژه
یکی از خواستههای اصلی مطرح شده، کمک دولت به بقای این مجموعهها از طریق امهال بدهی بانکی، مالیاتی و بیمهای بومگردیها تا یک سال بود. همچنین، با توجه به اینکه بومگردیها عمدتاً «خانوادهمحور» اداره میشوند و در زمان بحرانهایی نظیر جنگ اخیر، تمامی اعضای خانواده بیکار شده اما قانون حمایتی برای این شرایط پیشبینی نکرده است، درخواست شد تا دولت منابعی برای پرداخت تسهیلات تنفسدار حمایتی به بومگردیهای خانوادهمحور در نظر بگیرد تا چرخ زندگی این خانوادهها تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی بچرخد.
انتقاد از بروکراسی و درخواست کاهش تصدیگری دولت
فعالان بومگردی، پیچیدگی بروکراسی اداری را مانعی برای کاهش تصدیگری دولت در این بخش و واگذاری آن به بخش خصوصی دانستند. آنها پرسیدند که آیا همراهیهایی که بومگردیها در شرایط بحران و اسکان هموطنان بدون سختگیری و بروکراسی انجام دادند، از جانب دولت نیز شامل حال این بخش شده است؟
ظرفیتهای استانی و چالشهای منطقهای
در این دیدار، به ظرفیتهای استانی و مشکلات خاص هر منطقه نیز پرداخته شد. عضو جامعۀ بومرگردیهای کشور و استان یزد، با اشاره به شباهت اقلیمی یزد و سمنان، بر لزوم احیای هرچه سریعتر بافت تاریخی سمنان و پلاکبندی خانهها تاکید کرد و پیشنهاد داد این بافت از طریق ایجاد خانههای خلاق، خانههای خوراک و... احیا شود. وی همچنین از وضعیت نامناسب آزادراه گرمسار به سمت قم و فقدان امکانات در آن انتقاد کرد و با توجه به نزدیکی سمنان به تهران و شهرهای شمالی، بر ظرفیت تبلیغات در این شهرها و جذب مسافر و گردشگر در شرایط فعلی که مردم به سفرهای کوتاه روی آوردهاند، تاکید ورزید.
همراهی ناکافی دستگاههای فرا بخشی و مشکلات انرژی
یکی از اعضای انجمن با بیان اینکه مشکلات مطرح شده در وزارت میراث فرهنگی پیگیری میشود و مدیران کل استانها نیز همراهی خوبی دارند، افزود: اما در اسناد فرابخشی، باقی دستگاهها همراهی خوبی ندارند. وی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه امروز دولت، حفظ اشتغال است، از نبود بسته حمایتی برای فعالان بومگردی از زمان جنگ ۱۲ روزه تا کنون انتقاد کرد و پیشنهاد داد: دولت میتواند در زمینهی هزینههای انرژی، همراهی و حمایت کند، چرا که فروش حجمی انرژی به واحدهای بومگردی، هزینهی زیادی به ویژه در بحث آب برای این مجموعهها در پی دارد.
تفویض اختیار و عدم بهرهگیری از تشکلها
فعالان بومگردی همچنین به عدم بهرهگیری از تشکلها در زمینه تفویض اختیار به استانها اشاره کردند و پیشنهاد دادند استان سمنان به عنوان پایلوت در زمینه تصدیگری بخش خصوصی در نظر گرفته شود. آنها با بیان اینکه چالشها مدام بیان میشود اما همچنان باقی هستند و حل نمیشوند، به عدم پرداخت ۵۰ درصد هزینه مرمت بناهای ثبتی توسط دولت در سمنان اشاره کردند و مبلغ بالای مالیات دریافتی از بومگردیها را مورد انتقاد قرار دادند.
بومگردیهای بدون مجوز؛ تهدید امنیت و رونق
همچنین در این نشست، بر اهمیت توجه به موضوع «بومگردیهای بدون مجوز» نیز تاکید شد که به گفته فعالان، هم امنیت جانی مسافران و گردشگران را به خطر میاندازد و هم مانع از رونق فعالیت مجوزدارها میشود.
بخشی از اختیارات دولت به انجمنها واگذار میشود
جلال تاجیک، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان در این نشست با تأکید بر نقش مهم تشکلها در توسعه گردشگری گفت: همواره در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از تشکیل انجمنها حمایت کردهایم و تشکلها را بخشی از خود و بازوی توانمند مجموعه میدانیم. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان افزود: هرچه کشور به سمت توسعه بیشتر حرکت کند، نقش انجمنها پررنگتر خواهد شد.
او با بیان اینکه تشکیل و وجود انجمن ها ، هدف غایی نیست، بیان کرد: باید در ادامه مسیر، بخشی از اختیارات بخش دولتی به انجمنها واگذار شود. انجمنها در کشور بهتدریج به بلوغ رسیدهاند و ظرفیت پذیرش این اختیارات را دارند.
تاجیک در ادامه به تصمیمگیریهای جدید در استان سمنان اشاره کرد و گفت: با حمایت آقای صالحیامیری، خانه تاریخی تدین سمنان به ادارهکل میراثفرهنگی واگذار شده و من امروز اعلام میکنم بخشی از این خانه تاریخی به عنوان خانه و مقر انجمنها اختصاص خواهد یافت تا تشکلها بتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان سمنان همچنین از روستای هدف گردشگری قلعهبالا به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای بومگردی استان سمنان یاد کرد و افزود: روستای قلعهبالا در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.
40 درصد از اقامتها در بومگردیهای کشور در نوروز امسال، رایگان بود
یاور عبیری، رئیس جامعه انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در تشریح عملکرد اقامتگاههای بومگردی در نوروز ۱۴۰۵ اظهار کرد: ۶۰ درصد اقامتها در نوروز ۱۴۰۵ در اقامتگاههای بومگردی انجام شده که از این میزان، ۴۰ درصد به صورت رایگان و در قالب خدماترسانی در شرایط جنگ ارائه شده است.
رئیس جامعه انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران با اشاره به نقش بومگردیها در بحرانهای اخیر افزود: اقامتگاههای بومگردی در جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان به مثابه پدافند غیرعامل در حوزه اسکان عمل کردند و پناهگاه و حامی مردم بودند. بومگردیها نقشی بیبدیل در حوزه اقامت دارند.
او با تأکید بر اهمیت حفظ این زیرساختها گفت: تعطیلی حتی یک اقامتگاه بومگردی به معنای کمرنگ شدن خردهفرهنگها است، بنابراین دولت میتواند نقش تسهیلگری خود را بیش از گذشته ایفا کند تا این واحدها سرپا بمانند.
عبیری با اشاره به برنامههای جامعه انجمنها اظهار کرد: ارزیابی و آموزش، موجب ارتقای کیفیت در بومگردی میشود و ما نیز تمرکز خود را بر افزایش کیفی در کنار توسعه کمی قرار دادهایم.
برخورد با اقامتگاههای غیرمجاز در دستور کار دولت قرار دارد
همچنین مهدی صمیمیان، فرماندار شهرستان سمنان نیز در این نشست با اشاره به جایگاه استان گفت: سمنان در بسیاری از حوزهها پیشرو بوده است. وجود مفاخر، مشاهیر و عرفا از گذشته تا کنون باعث سرافرازی نام سمنان است.
فرماندار شهرستان سمنان با اشاره به ظرفیتهای متنوع استان افزود: علاوه بر غنای جاذبههای طبیعی و تاریخی، معادنی نظیر گچ و نمک داریم و تنوع رشتههای صنایعدستی سمنان با ۵۲ رشته در کشور زبانزد است.
او بر ضرورت حمایت از فعالان بومگردی تأکید کرد و گفت: اقامتگاههای بومگردی سمنان باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. برخورد قاطع با اقامتگاههای غیرمجاز در دستور کار قرار دارد و بهطور جدی پیگیری خواهد شد.
مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به پیامدهای جنگ بر صنعت گردشگری عنوان کرد: جنگ تأثیر منفی قابلتوجهی بر گردشگری داشته و میتوان گفت پس از کرونا، دومین بحران جدی این حوزه بوده است.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی کشوربا بیان اینکه گردشگری از یک فعالیت گذرا به بخشی از اقتصاد کشور تبدیل شده، افزود: برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری، سه بسته حمایتی در نظر گرفتهایم که با همکاری سایر وزارتخانهها اجرایی خواهد شد.
او در تشریح این بستهها گفت: بسته اول، بسته حمایتی است.
فاطمی تشریح کرد: ستاد تسهیلات استانها باید نقش حمایتی کوتاهمدت داشته باشند تا فعالان گردشگری و بومگردی از این مرحله عبور کنند.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی کشور بسته دوم را بسته تحریک تقاضای سفر عنوان کرد و گفت: بسته دوم را باید بسته تحریک تقاضا بدانیم زیرا در این چارچوب، لازم است دولت با اجرای کارت سفر زمینه افزایش سفر را فراهم کند و در مقابل، تأسیسات گردشگری از جمله اقامتگاههای بومگردی با ارائه تخفیف، در جذب گردشگر نقشآفرینی بیشتری داشته باشند.
او بسته سوم را بسته ترمیم برند گردشگری ایران دانست و اظهار کرد: نام ایران در جهان شناخته شده است اما در فضای جنگ، این هنر ما است که برند را ترمیم کنیم و نام ایران را مانند همیشه برافراشته نگه داریم.
فاطمی تصریح کرد: بهروزرسانی تقویم رویدادها و برگزاری جشن بزرگ روز بومگردیها در سال جاری میتواند موتور محرکی باشد تا گردشگری دوباره روند رو به رشد خود را از سر گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی کشور همچنین با اشاره به ظرفیتهای جهانی استان سمنان گفت: روستا هدف گردشگری قلعهبالا یکی از نامزدهای ثبت جهانی از کشور است که در میان روستاهای ایران از بالاترین امتیاز برخوردار است.
او تاکید کرد: پروندۀ این روستا با حضور یکی از بهترین تیمها در حال نهایی شدن است.
فعالان گردشگری از کارگاههای آموزشی اتاق سمنان استقبال نمیکنند
کمالالدین جمعهای، دبیر کمیسیون گردشگری و مدیر آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با خوشآمدگویی به میهمانان در «مرکز پارلمان بخش خصوصی»، ضمن اشاره به سابقه همکاری نزدیک بخشهای دولتی و خصوصی با آغاز به کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در استان سمنان از سال ۱۳۷۴، گفت: اتاق بازرگانی بدون تشکلهای زیرمجموعه معنا ندارد.
وی با بیان اینکه نخستین انجمن اتاق سمنان حدود ۳۷ سال پیش تشکیل شده و اکنون ۱۵ انجمن در حوزههای مختلف از جمله گچ، پسته، انگور و صنایع دستی در این اتاق فعال هستند، افزود: انجمن صنایعدستی برای نخستین بار ۲۰ سال پیش در این اتاق ثبت شد، اما به دلیل انشقاق میان صنعتگران، آنگونه که باید پویایی لازم را پیدا نکرد.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق سمنان در ادامه اظهار داشت: با وجود ظرفیت بالای اتاق در حمایت از صنایعدستی و گردشگری، این اتاق در سال جاری ۲۱ برنامه آموزشی مرتبط با این حوزه را طراحی کرده است و با وجود هزینههای بالای این دورهها که از سوی اتاق پرداخت میشود بهدلیل حضور اساتید ملی، شرکت در آنها کاملاً رایگان است، اما متأسفانه حضور فعالان این بخش، بهویژه در حوزه هتلداری و گردشگری، بسیار کمرنگ است.
وی با اشاره به برگزاری نشستهای علمی در حوزه بومگردی با حضور اساتید برجسته ملی، از «بومگردیهای علمی» که در شرایط بحرانی عملکرد مطلوبی داشتهاند، تقدیر کرد و گفت: در شرایط بحران، داشتن نگاه علمی میتواند مانع زیان شود و این نگاه علمی از مسیر آموزش بهدست میآید.
جمعهای تأکید کرد: کمیسیون گردشگری و مجموعه اتاق، نقش حمایتی خود را در تمامی زمینهها ایفا خواهند کرد.
وی همچنین از ساخت ساختمان چهارطبقهای با عنوان «ساختمان تشکلها» در اتاق بازرگانی سمنان خبر داد و افزود: با بهرهبرداری از این ساختمان، تشکلها در زمینه استقرار مکانی با هیچ مشکلی مواجه نخواهند بود و اتاق سمنان مانند گذشته بهصورت جدی نقش حمایتی خود را ادامه خواهد داد.
مدیر آموزش اتاق بازرگانی سمنان در پایان گفت: دورههای علمی متعددی با محوریت مدیریت اقتصادی در شرایط بحران و با حضور اساتید ملی برگزار کردهایم، اما تاکنون مشارکت قابل توجهی از سوی فعالان بومگردی که تعداد آنها حدود ۱۵۰ واحد اعلام میشود، ندیدهایم.
او افزود: اتاق ایران بودجه مطلوبی در حوزه آموزش دارد و اهمیت بخش گردشگری در سطح ملی مورد توجه جدی است.
جذب سرمایهگذار در حوزۀ گردشگری، از اولویتهای استانداری سمنان
حمید دهرویه، معاون هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان نیز در این نشست با تأکید بر حمایت دولت از فعالان حوزه گردشگری و صنایعدستی گفت: در استان سمنان تمامقد از فعالان گردشگری و صنایعدستی حمایت میکنیم.
معاون هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان افزود: از ادارهکل میراثفرهنگی خواستهایم مشکلات این بخش را احصا کند تا در ستاد تسهیل، تا حد امکان برای رفع آنها اقدام شود.
او تاکید کرد: با قاطعیت به دنبال جذب سرمایهگذار در حوزه گردشگری هستیم و با اقامتگاههای غیرمجاز بهشدت برخورد خواهیم کرد تا از تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی آن جلوگیری شود.
دهرویه خاطرنشان کرد: در برخی موارد، اقامتگاههای در اختیار دستگاههای اجرایی نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.
معاون هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان در ادامه با اشاره به اهمیت توجه ویژه به بومگردی ابراز کرد: آمادهایم تا در 31 اردیبهشت ماه روز بومگردی ها، با حمایت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، استانداری و اتاق سمنان، برنامهای شایسته در سطح ملی برگزار کنیم تا ضمن معرفی بهتر ظرفیتهای بومگردی، انگیزه فعالان این حوزه نیز دوچندان شود.