پیشگیری از آتشسوزی در عرصههای طبیعی بدون مشارکت مردم و همه دستگاهها ممکن نیست
به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛"دبیر آبیاری" در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان سیروان با موضوع پیشگیری و اطفای حریق در عرصههای طبیعی و جنگلی، با هشدار نسبت به افزایش احتمال آتش سوزی در فصل پیش رو اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی، دهیاران، نیروهای مردمی، سازمانهای مردمنهاد و دوستداران محیط زیست باید با آمادگی کامل و هماهنگی لازم در میدان حاضر باشند.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در سطح شهرستان، تصریح کرد: دهیاران که در روستاها به دمنده مجهز هستند، باید در لحظات اولیه وقوع حریق در کنار نیروهای امدادی عمل کنند؛ ضمن اینکه از توان تراکتور داران دارای تانکر سم پاش نیز برای انتقال آب و کمک به عملیات اطفا حتماً استفاده خواهد شد.
معاون فرماندار سیروان خطاب به ادارات شهرستان، اظهار داشت: تمامی ادارات دارای خودرو کمک دار موظف اند نسبت به نصب تانکر آب و پمپ فشار قوی اقدام کنند تا در مواقع ضروری به چرخه مهار آتش وارد شوند. همچنین کلیه کارکنان ادارات، نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج مردمی باید در شرایط اضطراری در آمادهباش کامل باشند.
آبیاری با تأکید بر اولویت پیشگیری، جزئیات اقدامات اجرایی، تأکید کرد: اداره منابع طبیعی و محیط زیست موظف است در عرصههای طبیعی آتشبُر ایجاد کند و شهرداری لومار نیز علف زنی پارک جنگلی لومار و ایجاد آتشبُر در پارک جنگلی لرینی را با جدیت در دستور کار قرار دهد.
آبیاری با هشدار به کشاورزان هشدار داد: آتش زدن بقایای مزارع آبی اکیداً ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برخورد قانونی با متخلفان انجام خواهد شد تا از سرایت حریق به عرصههای طبیعی و زمینهای کشاورزی جلوگیری شود.
معاون فرماندار سیروان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در صورت وقوع آتش سوزی، خودروهای ادارات برای جابهجایی نیروهای مردمی و انتقال آنها به محل حریق در منطقه حضور یابند و از ظرفیت خودروهای آتشنشانی شهرداری لومار و شرکت سیمان ایلام نیز برای اطفای حریق استفاده لازم به عمل آید.
بر اساس تصمیمات این جلسه، پشتیبانی نیروی انسانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروهای حاضر در عملیات اطفا بر عهده اداره منابع طبیعی و محیط زیست خواهد بود و قرارداد بیمه مالی و جانی افراد مشارکت کننده نیز توسط اداره منابع طبیعی منعقد میشود.
همچنین در پایان این نشست مقرر شد اداره برق نسبت به علف زنی اطراف شبکه و تأسیسات برق شهرستان اقدام کند و اداره راهداری و حملونقل جادهای نیز تیغه زنی شانه راههای مواصلاتی را برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی انجام دهد.