از اختلافنظر شدید مقامهای ارشد دولت آمریکا در مورد ایران تا تماس تلفنی پرتنش ترامپ و نتانیاهو
پویا میرزایی - روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم به نقل از «منابع آگاه» نوشته است که جلسه چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت در کاخ سفید درباره ایران با اختلافنظر شدید میان مقامهای ارشد دولت آمریکا همراه شد، اما رییسجمهوری آمریکا در نهایت، خلاف نظر وزیر جنگ و وزیر امور خارجه، و همسو با دیدگاه جیدی ونس و فرستادگان ویژهاش، ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی را تایید کرد.
این روزنامه راستگرا نوشت ارزیابی مارکو روبیو، وزیر امور خارجه، و پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، این بود که در این مرحله، بدون اعمال فشار قابلتوجه، از جمله تهدید به حمله و تشدید تحریمهای اقتصادی، نمیتوان از جمهوری اسلامی امتیاز گرفت. در مقابل، ونس معتقد بود تازهترین پیشنهاد تهران میتواند زمینه حرکت به سوی یک توافق اولیه را فراهم کند.
پیش از این جلسه، مقامات آمریکایی با رهبران عمان، قطر و عربستان سعودی گفتوگو کرده بودند. این در حالیست که ترامپ طی مزخرفاتی که روزانه در حساب کاربری اش منتشر میکند، قبلا مدعی شده بود که سران عربستان، قطر و امارات از او خواستهاند که حمله به ایران را عقب بیندازد.
اسرائیل هیوم، اما در ادامه این گزارش به گفتوگوی ترامپ با رهبران منطقه اشاره کرده است، اما به نقل از دو منبع نوشته که رهبران اسرائیل و امارات متحده عربی، همزمان با تاکید بر ضرورت حفاظت از تاسیسات حساس خود در قبال حملات احتمالی ایران، از پیش گرفتن «سیاستهای سختگیرانه» علیه جمهوری اسلامی حمایت میکنند، در مقابل، رهبران عربستان سعودی و قطر ترجیح میدهند از بازگشت به درگیریها پرهیز شود. موضوع حمایت امارات از افزایش تنش با ایران، با بخشی از اظهارات ترامپ تفاوت دارد.
به نوشته این رسانه تنش در این جلسه زمانی شدت گرفت که ترامپ از ونس و فرستادگان انتقاد کرد و آنها را متهم کرد که رویکردشان به ایران امکان میدهد که زمان بخرد و به تصویر ایالات متحده و نهاد ریاستجمهوری آسیب بزند. ونس، اما با لحنی قاطع پاسخ داد که دولت باید به دنبال پایان دادن به این کارزار نظامی، بازگرداندن سربازان به خانه، کاهش قیمت نفت و تمرکز بر مشکلات داخلی آمریکا باشد؛ پاسخی که حاضران را غافلگیر کرد.
این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی درباره تماس تلفنی ترامپ با نخستوزیر اسرائیل نوشت که نتانیاهو از رفتار جمهوری اسلامی و احتمال وقتکشی تهران ابراز سرخوردگی کرد، در حالی که ترامپ بر پیچیدگی شرایط و دشواریهای پیشِ رو تاکید داشت. با این حال رییسجمهوری آمریکا بار دیگر گفت که به رفع تهدید هستهای حکومت ایران متعهد است.
این گزارش در حالیست که پیش از این پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه از تماس تلفنی «دشوار و پرتنش» میان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو درباره تلاش تازه برای دستیابی به توافق با ایران خبر داده بود.
دو طرف در این تماس درباره ابتکار جدید برای رسیدن به توافق با تهران گفتوگو کردند که به گفته منابع، فضای آن «سخت و چالشبرانگیز» بوده است.
یک منبع اعلام کرد نتانیاهو پس از پایان تماس، در وضعیت خشم قرار داشت.
به گفته یک مقام آمریکایی، ترامپ به نتانیاهو اطلاع داده میانجیها در حال تدوین سندی هستند که واشنگتن و تهران برای پایان دادن به جنگ آن را امضا خواهند کرد.
فارغ از اینکه گزارشهای رسانههای صهیونیست از گفتوگوهای داخلی مقامات آمریکایی و همچنین تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو چقدر حقیقت داشته باشد، یا اینکه فقط بخشی از کارزار فریب و پروپاگاندای دشمنان ایران باشد، نکته محوری که میتواند با قطعیت در مورد آن اظهارنظر کرد، شکاف و عدم انسجام در سطوح مختلف در جبهه عبری-عربی-غربی، در تقابل با ایران است.
تفاوت در اهداف استراتژیک و برخی تقابلها در منافع سطوح مختلف این جبهه از یکسو، و پاسخ قدرتمند و ادامه دار ایران به تهدیدات مختلف از سوی دیگر، باعث شدهاست که هر چه زمان بیشتری بگذرد، شکست جبهه دشمن و هزینههایی که متحمل خواهد شد، با ضریبی تصاعدی افزایش یابد.
موضوعی که شاید برخی از مقامات آمریکایی و برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس، زودتر از دیگران به آن پی بردهاند.
انتهای پیام/