استاندار کرمان: بازنشستگان، نسل سازنده و سرمایه‌های اجتماعی استان هستند

|
۱۴۰۵/۰۳/۲۰
|
۱۱:۲۱:۲۸
| کد خبر: ۲۳۵۲۱۵۸
استاندار کرمان: بازنشستگان، نسل سازنده و سرمایه‌های اجتماعی استان هستند
برنا - گروه استان‌ها: استاندار کرمان با دعوت از کانون‌های بازنشستگی برای ایفای نقش مشورتی فعال‌تر اظهار کرد: این مجموعه‌ها باید جایگاه خود را به عنوان یک بازوی مشورتی تثبیت کنند تا مدیران دستگاه‌ها نیاز به همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت آنان را احساس و از مشارکت بازنشستگان در تصمیم‌سازی‌ها بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی طالبی چهارشنبه ۲۰ خردادماه در دیدار مدیران کانون‌های بازنشستگی استان کرمان با اشاره به نقش بازنشستگان در توسعه استان اظهار کرد: بازنشستگان نسل سازنده کرمان هستند و هر آنچه امروز از آثار توسعه در استان مشاهده می‌شود، حاصل تلاش و زحمات کسانی است که در دهه‌های گذشته در مسئولیت‌های مختلف فعالیت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بازنشستگان از سرمایه‌های اجتماعی استان به شمار می‌روند، افزود: بار انتقال تجربه به جوانان و مدیران استان بر دوش بازنشستگان قرار دارد، هرچند در کشور سازوکار مناسبی برای مدیریت دانش و انتقال نظام‌مند تجربه‌ها فراهم نشده است.

استاندار کرمان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت بازنشستگان در فرآیند‌های تصمیم‌سازی استان گفت: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در قالب شورا‌های مشورتی، اتاق‌های فکر و فعالیت‌های داوطلبانه استفاده کرده و تجربه‌ها و ایده‌های بازنشستگان را در اختیار نظام مدیریتی استان قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز، آموزش و پرورش، مدرسه‌سازی، عدالت آموزشی و ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان، ایده‌های ارزشمندی می‌تواند از دل کانون‌های بازنشستگی مطرح و مورد استفاده دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

طالبی با دعوت از کانون‌های بازنشستگی برای ایفای نقش مشورتی فعال‌تر اظهار کرد: این مجموعه‌ها باید جایگاه خود را به عنوان یک بازوی مشورتی تثبیت کنند تا مدیران دستگاه‌ها نیاز به همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت آنان را احساس و از مشارکت بازنشستگان در تصمیم‌سازی‌ها بهره ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل معیشتی، رفاهی و بیمه‌ای بازنشستگان اشاره کرد و گفت: موضوعات و مطالبات مورد نظر را به صورت مکتوب ارائه کنید تا در مواردی که نیاز به پیگیری استانداری وجود دارد، اقدامات لازم انجام شود.

استاندار کرمان با اشاره به موضوع اجرای ماده ۸۵ افزود: اجرای این ماده اگرچه به بیمه تکمیلی مربوط می‌شود، اما در واقع پیوندی میان بازنشستگان و بدنه اداری بوده که می‌تواند زمینه‌ساز گسترش این ارتباط در سایر حوزه‌ها نیز باشد.

وی تصریح کرد: یکی از نواقص موجود در نظام اداری این است که پس از بازنشستگی، ارتباط فرد با دستگاه اجرایی به طور کامل قطع می‌شود و این موضوع نیازمند بررسی و تصمیم‌گیری در سطح کلان است.

وی همچنین از آمادگی استانداری برای بررسی راهکار‌های جدید در حمایت از بازنشستگان خبر داد و اظهار کرد: آمادگی داریم با همکاری کانون‌های بازنشستگی و سازمان بازنشستگی، زمینه فعالیت‌های اقتصادی با هدف ایجاد درآمد پایدار برای بهره‌مندی بازنشستگان را بررسی کنیم تا بخشی از نیاز‌های رفاهی و درمانی آنان از این محل تأمین شود.

استاندار کرمان در پایان گفت: در استان کرمان ظرفیت لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی وجود دارد و با همکاری کانون‌های بازنشستگی و دستگاه‌های مرتبط می‌توان راهکار‌های عملیاتی این موضوع را پیگیری کرد.

خدادی، رئیس کانون بازنشستگی کشوری استان کرمان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت بازنشستگان استان گفت:۱۴ کانون فعال بازنشستگی در سطح استان فعال بوده ضمن آنکه دو خانه امید در شهر‌های کرمان و جیرفت نیز به بازنشستگان خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۹ هزار و ۴۰۰ نفر بازنشسته و ۳۴ هزار نفر شاغل تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در استان کرمان قرار دارند.

رئیس کانون بازنشستگی کشوری استان کرمان با اشاره به وضعیت پرداخت حقوق و کسورات بازنشستگان اظهار کرد: در دولت چهاردهم مشکلی در زمینه پرداخت حقوق و کسورات بازنشستگان وجود نداشته است.

خدادی با تأکید بر ضرورت اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در اجرای این ماده باید شاغلان و بازنشستگان به صورت یکسان دیده شوند و در حوزه بیمه و درمان بازنشستگان نیز شرایط مشابهی فراهم شود؛ موضوعی که برخی دستگاه‌ها آن را اجرا کرده‌اند، اما در برخی نهاد‌ها هنوز محقق نشده است.

رئیس کانون بازنشستگی کشوری استان کرمان با بیان اینکه طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سطح کشور اجرا شده است، افزود: موضوع قانون انتخابات کانون‌های بازنشستگی نیز از دیگر مسائل مورد پیگیری این مجموعه است.

انتهای پیام

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر