بازتاب پاسخ ایران به تجاوز آمریکا در رسانه‌های عربی؛ از شلیک «خیبرشکن» تا هشدار به متجاوزا

|
۱۴۰۵/۰۳/۲۰
|
۱۵:۰۲:۰۶
| کد خبر: ۲۳۵۲۳۱۱
بازتاب پاسخ ایران به تجاوز آمریکا در رسانه‌های عربی؛ از شلیک «خیبرشکن» تا هشدار به متجاوزا
برنا - گروه بین الملل: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله تجاوزکارانه سه شنبه شب ارتش تروریستی آمریکا و مورد اصابت قرار گرفتن ۲۱ هدف در پایگاه های دریایی و هوایی آمریکا در منطقه، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان عرب داشت.

شبکه الجزیره در بخش های خبری و سایت خود به پوشش درگیری های چهارشنبه شب بین ارتش تروریستی آمریکا و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گزارش داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به «تجاوز آمریکا»، پایگاه‌های آمریکایی از جمله مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، پایگاه علی السالم در کویت و پایگاه الازرق در اردن را هدف قرار داده است. این بیانیه تاکید کرد که ۲۱ هدف در داخل پایگاه‌های هوایی و دریایی آمریکا در منطقه مورد اصابت قرار گرفت.

روزنامه لبنانی «النهار» نیز با اشاره به پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حمله تجاوزکارانه آمریکا که به بهانه سرنگونی یک بالگرد آمریکایی صورت گرفت، نوشت: بنا به اعلام وزارت امور خارجه ایران، نیروهای مسلح این کشور حملاتی را علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه انجام دادند. این وزارتخانه افزود که حمله تجاوزکارانه آمریکا از این پایگاه‌ها علیه ایران انجام شد و تهران حق دفاع از خود را محفوظ می‌دارد.

شبکه تلویزیونی عراقی «الغد» نیز با بازتاب پاسخ ایران به حمله تجاوزکارانه جدید آمریکا و اظهارات مقامات بلندپایه ایرانی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران پیامی به نیروهای خارجی مستقر در نزدیک مرزهایش فرستاد.

این شبکه به نقل از «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: نیروهای مسلح قدرتمند ما به‌طور مستمر در حالت آماده‌باش قرار دارند تا با هرگونه نقض حریم هوایی، زمینی یا دریایی ایران مقابله کنند. نیروهای خارجی که در نزدیکی قلمرو ما قرار دارند، همواره در معرض خطر هستند؛ چه به‌سبب خطاهای انسانی خود، چه حوادث ساده، و چه احتمال گرفتار شدن در تبادل آتش.

بنا بر اعلام این شبکه، عراقچی افزود: برای کاهش این خطرات، بهترین راه آن است که نیروهای خارجی هرچه سریع‌تر این منطقه را ترک کنند؛ منطقه‌ای که هرگز پذیرای حضور دشمنان نخواهد بود. ایران زبان دیپلماسی را ترجیح می‌دهد؛ با این حال، همان‌گونه که رزمندگان شجاع ما به جهانیان نشان داده‌اند، ما به زبان‌های دیگر نیز سخن گفتن را به‌خوبی می‌دانیم.

شبکه تلویزیونی «المیادین» نیز عنوان «در پاسخ به تجاوز واشنگتن، ایران ۲۱ هدف آمریکایی از جمله آشیانه‌های جنگنده‌های اف-۳۵ در الازرق اردن را هدف قرار داد»، برای پوشش تحولات سه شنبه شب و بامداد چهارشنبه در منطقه خلیج فارس برگزید و افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از موشک‌های «خیبرشکن» به آشیانه این جنگنده‌ها حمله کرد.

این شبکه همچنین بیانیه وزارت خارجه ایران در این زمینه را منتشر کرد و به نقل از یک منبع نظامی ایرانی که با رسانه های داخلی مصاحبه کرده بود، گفت: موشک‌ها و نیروی هوایی ایران به سامانه های پدافندی آمریکایی نفوذ کردند و با دقت، ۷۰ درصد اهداف را از بین بردند.

شبکه عراقی «العهد» نیز حمله تجاوزکارانه آمریکا به ایران و پاسخ ایران با عملیات علیه ۲۱ هدف در پایگاه های آمریکایی در منطقه را در بخش های خبری خود پوشش داد و اعلام کرد که سامانه های پدافند هوایی ایران یک پهپاد آمریکایی را بر فراز آسمان شهر جم در بوشهر سرنگون کردند.

این شبکه افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ایران ارتش آمریکا را به حملات شدیدتر و وسیعتر در صورت تکرار تجاوزگری خود علیه ایران تهدید کرد.

شبکه «النجباء» دیگر رسانه عراقی بود که اخبار مربوط به پاسخ ایران به حمله تجاوزکارانه جدید آمریکا و بیانیه قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در این باره را به طور گسترده در بخش های خبری خود بازتاب داد.

این شبکه گفت: یک منبع نظامی ایرانی بر اساس داده‌های اولیه اعلام کرد که ۷۰ درصد از اهداف دقیقاً شناسایی شده، در عملیات بامداد چهارشنبه نیروهای مسلح ما با موفقیت مورد اصابت قرار گرفتند.

در همین راستا، پایگاه خبری لبنانی «العهد» با انتخاب عنوان «سپاه پاسداران: ۲۱ هدف آمریکایی از جمله آشیانه جنگنده‌های اف-۳۵ در الازرق اردن را هدف قرار دادیم»، به پوشش تحولات شب گذشته و بامداد امروز منطقه پرداخت و ویدئوی سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از نوع MQ-۹ بر فراز شهر جم توسط سامانه های پدافند هوایی ایران را منتشر کرد.

روزنامه «الیوم السابع» مصر نیز عنوان «ایران پس از حملات هوایی آمریکا به بندرعباس و قشم، پاسخ پهپادی داد «نوشت: در واکنشی سریع، ایران از پرتاب پهپادها به سمت اهداف آمریکایی در منطقه خبر داد.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نیز با برگزیدن عنوان «تهران با حمله به پایگاه‌هایی در خلیج فارس و اردن پاسخ حمله آمریکا را داد»، نوشت: پس از وقوع بزرگترین رویارویی نظامی و مسلحانه بین آمریکا و ایران از زمان توافق دو کشور بر سر آتش‌بس در آوریل گذشته، منطقه وارد مرحله امنیتی حساسی شد و سپاه پاسداران روز چهارشنبه اعلام کرد که حملات گسترده‌ای را علیه یک پایگاه آمریکایی در اردن و ۲۱ هدف دیگر در منطقه خلیج فارس، از جمله حملاتی در کویت و بحرین، انجام داده است.

به نوشته الشرق الاوسط، این عملیات ایران در پاسخ به حملات هوایی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز و در داخل ایران صورت گرفت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد که «رژیم جنگ افروز آمریکا در اوایل بامداد امروز با بهانه های واهی چند نقطه در جاسک، سیریک و قشم را مورد حمله قرار داد که به یک دکل مخابراتی در سیریک خساراتی وارد آمد و دو مخزن آب بخش بمانی این شهرستان منهدم شد و در پاسخ به این حرکت شرارت آمیز دشمن، رزمندگان نیروی دریایی سپاه ساعت ۲.۳۰ دقیقه بامداد ناوگان پنجم دریایی بحرین را مورد حمله پهپادی قرار دادند و درگیری‌ها ادامه دارد و پاسداران غیور ملت ایران در حال پاسخگویی به تجاوزهای دشمن هستند و در صورت ادامه شرارت، پاسخ‌های سنگین‌تری در راه است.»

شبکه تلویزیونی یمنی «المسیره» نیز عنوان «جزئیات تجاوز اخیر آمریکا به ایران و پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به پایگاه‌های دشمن در منطقه» را برای پوشش خبری تحولات شب گذشته و بامداد امروز برگزید و در تارنمای خود نوشت: منطقه در چند ساعت گذشته شاهد تشدید تنش‌ نظامی جدیدی بود. این تنش پس از آن روی داد که آمریکا در تجاوزگری جدید خود، مواضعی در جنوب جمهوری اسلامی ایران را به بهانه سرنگونی یک بالگرد آپاچی بر فراز تنگه هرمز هدف قرار داد.

این شبکه افزود: در پاسخ به این تجاوزگری آمریکا، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) اعلام کرد که ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملاتی را علیه تعدادی از پایگاه‌ها و دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه انجام داده‌اند و این عملیات در پاسخ به تجاوز آمریکا به جنوب ایران انجام شده است. این قرارگاه همچنین هشدار داد که هرگونه تکرار حملات آمریکا با حملات شدیدتر و گسترده‌تر علیه اهداف از پیش تعیین شده مواجه خواهد شد.

دیگر شبکه ها، روزنامه ها و سایت های خبری عرب زبان منطقه از جمله شبکه های «المنار، الافاق و السومریه نیوز، رادیو النور، و روزنامه های الاخبار، البناء، المراقب العراقی و الشرق» نیز در بخش های خبری و صفحات بین الملل خود پاسخ ایران به حمله تجاوزگارانه آمریکا و اظهارات مقامات بلندپایه ایرانی و بیانیه وزارت خارجه ایران در این باره را بازتاب دادند.

انتهای پیام

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر