کشاورزان در خط مقدم امنیت غذایی کشور قرار دارند/ کاهش ضایعات، راهکار افزایش تولید بدون توسعه سطح زیرکشت

|
۱۴۰۵/۰۳/۲۶
|
۱۰:۴۹:۳۱
| کد خبر: ۲۳۵۴۷۳۹
کشاورزان در خط مقدم امنیت غذایی کشور قرار دارند/ کاهش ضایعات، راهکار افزایش تولید بدون توسعه سطح زیرکشت
برنا- گروه استانها: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۵ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی در کشور نقش محوری در تأمین امنیت غذایی دارند و با تلاش آنان، ایران اسلامی در برابر تحریم‌ها، تهدیدها و جنگ‌های اقتصادی دشمنان توانسته است با اقتدار از امنیت غذایی و زیستی خود صیانت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از قزوین؛ همزمان با هفته جهاد کشاورزی،  سی و نهمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان قزوین روز سه شنبه با حضور نوذری استاندار، فرجی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور، صفی خانی معاون اقتصادی، حریری مقدم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، صدیقه ربیعی مدیرکل دفتر روستایی استانداری و جمعی از کشاورزان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد.

کشاورزان در خط مقدم امنیت غذایی کشور قرار دارند/ کاهش ضایعات، راهکار افزایش تولید بدون توسعه سطح زیرکشت

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم اظهار کرد: برگزاری آیین نکوداشت و تجلیل از برگزیدگان کشاورزی، اقدامی ارزشمند برای قدردانی از کسانی است که نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی مردم و حفظ امنیت زیستی و اجتماعی کشور دارند.

وی افزود: شما فعالان بخش کشاورزی از جمله کشاورزان، باغداران، زارعان، مروجان، زنبورداران و شالیکاران، سهم بزرگی در اقتدار و پایداری کشور ایفا کرده‌اید و نقش شما در تأمین امنیت غذایی بسیار تعیین‌کننده است.

رفیعی‌پور تصریح کرد: طی ۴۷ سال گذشته کشور با تحریم‌ها، جنگ‌ها و توطئه‌های مختلف دشمنان روبه‌رو بوده است، اما به دلیل وجود ارکان مستحکم نظام، نیروهای مسلح مقتدر، مردم میدان‌دار و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، هیچ‌گاه آسیب جدی به کشور وارد نشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در پایداری کشور گفت: اگر دشمنان به دنبال ضربه زدن به ایران هستند، یکی از اهداف اصلی آنان آسیب به اقتصاد و امنیت غذایی کشور است، از این رو نقش تولیدکنندگان بخش کشاورزی در مقابله با این تهدیدها بسیار مهم و راهبردی است.

کشاورزان در خط مقدم امنیت غذایی کشور قرار دارند/ کاهش ضایعات، راهکار افزایش تولید بدون توسعه سطح زیرکشت

وی بیان کرد: در کشور حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون بهره‌بردار و فعال در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و نزدیک به یک‌چهارم جمعیت ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این حوزه نقش دارند و برای حفظ امنیت غذایی کشور تلاش می‌کنند.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: امنیت غذایی و امنیت زیستی دو بال مهم برای تحقق امنیت ملی هستند و با پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کنترل تهدیدات زیستی می‌توان از تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تلاش کرده‌اند تا دشمنان نتوانند از تهدیدات بیولوژیک علیه کشور بهره‌برداری کنند، زیرا امروزه برخی تهدیدها از طریق آلودگی مواد غذایی، بذر، نهاده‌ها، دام و طیور دنبال می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با قدردانی از تلاش فعالان این بخش گفت: شما در صف نخست مبارزه برای تأمین امنیت غذایی کشور قرار دارید و جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته به پشتوانه تلاش‌های شما توانسته است در برابر فشارها و تحریم‌ها مقاومت کرده و کشور را بدون چالش جدی در حوزه تأمین غذا اداره کند.

وی افزود: مشارکت گسترده مردم در بخش کشاورزی موجب افزایش تاب‌آوری کشور شده و این ظرفیت ارزشمند باید بیش از گذشته تقویت شود.

کشاورزان در خط مقدم امنیت غذایی کشور قرار دارند/ کاهش ضایعات، راهکار افزایش تولید بدون توسعه سطح زیرکشت

رفیعی‌پور با اشاره به ضرورت توجه به زنجیره ارزش در بخش غذا اظهار کرد: دشمنان تلاش کرده‌اند زنجیره ارزش مواد غذایی را هدف قرار دهند، بنابراین تنوع‌بخشی به منابع واردات، تقویت ذخایر استراتژیک و بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های روز دنیا در تولید محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان گفت: سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود و اگر بتوانیم تنها چند درصد از ضایعات و تلفات این محصولات را کاهش دهیم، گام بزرگی در افزایش تولید، بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی کشور برداشته خواهد شد.
در ادامه با حضور استاندار قزوین از ۱۰ برگزیده ملی و ۱۵ برگزیده استانی در بخش کشاورزی استان تجلیل شد.

همچنین از پوستر برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی قزوین رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر